#31
 21,481     Enebolig     0
Jammen svar meg da vel? Det finnes ran, også i andre bransjer. Men hva gjør du når du skal ha nytt tv? Jo du sjekker priser. Kanskje pruter du litt også?

Hva skjer når du finner den laveste prisen utav 10, 20, kanskje 50 firmaer i ditt område?  Er det fremdeles for dyrt?

Det som er gjenganger på forumet her angående "ran" er at kunden aldri har spurt om pris. Ikke prisoverslag engang.

   #32
 940     0
Joa er helt enig med deg i det,men bare fordi kundene ikke er helt på nett ser jeg ingen grunn til å ta dem i Ræva.Nå det gjelder påslag på varer.
Signatur
   #33
 245     Karmøy     0
Hehe, jeg synes dere er litt søte jeg :)
Når dere skal ha gjort en endring på det eletriske anlegget skal dere på død og liv kjøpe inn materiellet selv, gjør dere dette når dere er på verksted med bilen også? Kjøper inn filter og olje på Biltema og legger det i baksetet når bilen skal på service og forventer at verkstedet skal bruke dette?

Jeg har mang en gang sittet og sett på at folk klager på pris, tidsbruk, påslag og bla bla bla etter at de har hatt en eletriker i hus. Selvsagt skal man få lov til og ha en mening om hva ting skal koste, men folk som klager seg er som oftest de som mangler teknisk innsikt og forståelse for hva som er gjort.
Ringer man en flislegger og ber om å få flislagt et bad og han bruker fem dager på dette så blir det sjelden bråk av det, selv om jobben sikkert kunne vært gjort på tre dager. Men en som ikke har fortståelse for hva jobben innebærer ser resultater av arbeidet som er gjort, og det er godt nok.
Men om man ringer eletrikeren og han skal legge opp noen spotter og et par nye stikkontakter så er man plutselig på hugget med en gang siden man ikke ser like store resultater.

Jeg har ikke tenkt å kaste bort kvelden min på å argumentere for og imot, opp og i mente, men likevel; jeg har sett flere installasjonsbedrifter som har gått konk det siste året enn byggefirmaer. Så hvem er det som tjener mest penger?
   #34
 1,421     Bærum     0

eg har sett flere installasjonsbedrifter som har gått konk det siste året enn byggefirmaer. Så hvem er det som tjener mest penger?

Jeg tror dette har litt med økonomistyring å gjøre også. Noen firmaer (spesielt små virker det som om) er utrolig sløve med å fakturere, og man må nesten mase for å få lov til å betale. Svinn er vel ikke helt uvanlig heller? Har hatt en kar innom på en kveldsjobb og det var utrolig hva han bare kunne ta med fra lageret på jobben, uten videre. Det er mulig han betalte for det, men det er ikke umulig at det bare "forsvant"...

I tillegg går det nok litt på planlegging. Jeg har hatt et par firmaer innom på jobben for å utføre rimelig enkle ting som å legge opp et par ekstra kurser til stikk, osv, men mange evner ikke å ha med seg utstyr og materiellet de trenger. Så må de ut for å hente det, selvfølgelig fakturerbar tid, og når de kommer tilbake så har de glemt drillen, eller trappa, eller noe annet. Og da blir det diskusjoner om sluttregninga etterpå.

Jeg sier ikke at det gjelder elektrikere spesielt, men kanskje mer små håndverksbedrifter hvor samme mann skal gjøre alt fra jobben til fakturering.
Signatur
   #35
 1,617     Rogaland     0
Jeg tror grunnen til at mange fyrer seg opp over elektrikker kostnader er overprisingen av materiell. Det er er også derfor mange prøver seg kjøper dette selv.
Tror ikke mange har forståelse for argumentet at man må ha det påslaget hvis ikke blir timeprisen høyere. I gamle dager var dette sikkert en grei måte å sminke timeprisene på, men i dag er prisene på materiell så lette for hvermansen å finne. Og da blir hele poenget med 10 gangen borte og bare provoserende for vanlige folk.
For min del blåser jeg i det. Innhenter alltid så nøyaktig estimert totalpris som mulig før jeg gir et oppdrag, så kan de plusse på både frisør,bom og bilvask for min del. :D

Allikevel skjønner jeg godt at Sopp synes det blir høl i hue med kjipe kontakter når man allikevel har brukt store beløp på benkeplate. Når Sopp ser muligheter for forbedringer og kommer med en anbefaling synes jeg det er meget positivt. Dessverre oplever jeg slike innspill veldig sjelden. Hadde håndtverkere tenkt litt selv kunne mange kunder fått et bedre produkt enn de i utgangspunktet hadde fått.

Men det mange håndverkerbedrifter er veldig gammeldagse på er å sette seg inn i kundens sted. De er altfor lite opptatt av å gi en god opplevelse. Og med det mener jeg alle inntrykk kunden opplever av firmaet fra man tar kontakt til man får håndverker på stedet og til faktura endelig kommer. Normalt kommer det en bas og tar et overblikk og gir et anbud først. Når montørene kommer går det som regel på autopilot..
   #36
 3,997     Oppland     0
Med stor avanse på produktene, gjerne langt over 100% og timepris på 5-600kr pluss mva så skal du være rimelig dårlig foretningsmann for å gå konkurs, det er sikkert!

Var en elektriker i nærheten som gikk konk, men det er ingen andre enn hans egen skyld, har ingenting med for lite inntekt å gjøre, heller grov misslighold og sammenblanding av firma og privat økonomi. Kjøpte seg landcruiser til 1mill osv.
Dagen etter konkurs var et faktum så startet han jammen et nytt elektriker firma.
Jeg fatter ikke at slike folk får lov å holde på på den måten.

Det er vel en gjenganger at det er de samme folkene som går konkurs gang eller gang.
   #37
 21,481     Enebolig     0
I mitt yrke takker kunden nei til oppgraderinger i 9 av 10 tilfeller. Som andre påpeker, det er ikke synlig nok. Bytte av fliser, gulv osv er de med på. Elektrisk installasjon skal være mest mulig usynlig.

   #38
 171     Oslo     0
100% enig med deg 912R.

Personlig synes jeg ærlig talt ikke prisen til elektrikkere er helt ublu, det er kanskje det mest ironiske her. Nettopp fordi jeg henter inn priser og alt det der. Samtlige håndtverkerregninger blir betalt med et smil og er der de skal være i forhold til avtaler inngått på forhånd.

Jeg setter også enorm pris på fagfolk som kommer med innspill jeg ikke selv har sett (og de er det mange av....!) og jeg går gjerne for det.

Også enig med sOpp i at det er fullstendig galskap å bruke 70 laks på en benkeplate for så å hoppe over fine stikk (men så brukte jeg 30k bare i materiell på lysstyring så jeg er kanskje ikke helt som hvermannsen....).

Problemet mitt med dette er holdningene + kompleksiteten i prisingen til normale kunder som f.eks mamma som får bakoversveis og tror hun kan stole på trikkeren hun har brukt i 15 år - hun tror faktisk selve stikket skal koste 350kr. Det er mitt problem her og det synes jeg bransjen burde rydde opp i.
   #39
 1,617     Rogaland     0
Jeg tenker det Sopp at kansje dere må være tydeligere i hvordan dere kommuniserer med kunden kansje. Er oppgraderingen en fordel må dere kommunisere dette på en slik måte at kunden forstår det. Hva er fordelene med oppgraderingen og hvor mye ekstra vil det eventuelt koste. Noen ganger kan kansje kostnaden gi besparelser senere. Om ikke kunden skjønner dette vil han naturlig nok være skeptisk.
Jeg skjønner at det en håndtverker ikke har samme kommunikasjonsevnene som en investeringsrådgiver (og godt er det), men tror det ligger mye muligheter for firmaene her.
Se på frisørbransjen f.eks; Tipper mange legger igjen noen kroner der på sjampo etc i tillegg til selve klippen..
   #40
 21,481     Enebolig     0
Jenter legger igjen penger for shampoo. Ikke menn. Jenter er lettere å overbevise/overtale til å kjøpe ting generelt. Men ikke el punkter.

Fordelen med Elko Plus/Option er et utseende som passer div kjøkken bedre. Den gir hverken mer eller mindre strøm. Funksjonelt er den helt lik. Hvor vanskelig er det å forstå?

Jeg skal ikke skryte på meg rådgiveregenskaper. Men som dere sier, vi driver ikke med rakettforskning. Det er ikke vanskelig å forklare hvorfor en 16A kurs er mer hensiktsmessig enn en 10A, selv om kunden sparer en hundrelapp på sistnevnte. Likevel finnes det kunder som insisterer. For det kan ikke tenkes at de skal bruke noe annet enn den kaffetrakteren. Så kommer hverdagen...

Sånn er faktisk hverdagen. Iblant kommer man over kunder som tar imot råd og gir en vinflaske når man er ferdig. Men det er relativt lenge imellom hver gang. Jeg sier ikke at kunder flest er gretne, men de skal ha det billigst mulig. Uanhengig om de er greie eller slitsomme.