24,232    51    5  

Elektrikeren har overfakturert meg

 8     0
Elektrikeren har overfakturert meg!
Hans timeliste stemmer overhodet ikke overens med mine egne notater. Underveis i prosessen har jeg notert når jeg har snakket med han, hva som har blitt sagt og gjort etc. For eksempel, første dagen han kom for å jobbe kom han klokken 10 og dro igjen før 14:30. Likevel har han skrevet opp 7,5 timer. Noen som har erfaringer med dette, eller tips om hva som bør gjøres?

   #1
 1,092     0
Det er vanlig at handtverkere skriver reisetid, men dette burde spesifiseres mener jeg.

Bra du følger med, Det er mange handtverkere som slurver fælt med dette,
   #2
 681     Bergen     0
jeg ville tatt det opp med han, og sagt at du vet han har skrevet for mange timer. Vi betalte pr km fra firmaet til oss (en vei)for elektriker, ikke for tiden han bruker på å kjøre. Han var der til 07:00, og dro kl 15:00. (7.5 time + ikke betalt lunsj)
Signatur
   #3
 21,481     Enebolig     0
Det kommer i stor grad an på hvor mye utstyr man har hentet, hva slags utstyr osv.

Henting av utstyr tar noen ganger mye tid, mange kunder noterer seg at jeg går inn døra litt over 8 og vil ikke betale fra halv 8  ::)

I tillegg til henting av utstyr betaler kunden km hos oss.

I ditt tilfelle høres det litt ekstremt ut hvis ikke det er snakk om noe virkelig spesielt.
   #4
 1,093     Skjetten     1
Bare ta det opp med elektriker på en grei og fin måte, så ordner det seg nok :)

Signatur
   #5
 222     0
Jeg starter stoppeklokken for en jobb når jeg mottar arbeidsordren. Deretter finner jeg frem det utstyret som kunden ofte selv har sagt at trengs for jobben (har i tillegg masse ekstra utstyr i bilen). Lager utstyrsliste over varene jeg plukker ut og kjører til kunden. Prøver selvsagt å avtale jobben noen dager på forhånd, men ikke alltid like lett da jobbene ofte er mer omfattende enn bestilt. Når jeg kommer til kunde tas det en befaring av jobben. Man kan da tidlig finne ut om utstyret jeg har med er det jeg trenger eller om jeg må hente mer utstyr. Dersom jeg må ut på kjøretur og det er kundens "feil" at jeg ikke har rett utstyr må selvsagt kunden betale både km og tid. Er det min feil, faktureres ingenting for den turen. På alle ordresedlene våre er det laget egne felt for tid- og kjøreutgifter. Når jobben er ferdig må jeg tilbake på kontoret og sette fra meg de resterende varene og fylle ut all dokumentasjon. All denne tiden blir fakturert kunden da det er arbeid som må gjøres for å kunne skrive erklæringer m.m. Når den ferdige dokumentasjonen er skrevet og ordren blir levert tilbake til saksbehandler, stoppes stoppeklokken og kunden blir fakturert.

Vi får selvsagt klager, som alle andre, men har et ganske godt system hvor man kan gå tilbake og finne ut hva som har skjedd. Alle halvtimer blir rundet opp til hel time (saksbehandler-tid).

Dette er i allefall min hverdan som elektriker. Dersom jeg får en klage, synes jeg det er best å få den skriftlig (gjerne epost) slik at ikke det oppstår en diskusjon på tlf. Dersom man har en dårlig dag, kan en slik tlf. gjøre mer skade...  Vær høflig og presis. Snakk gjerne med saksbehandler og ikke elektriker. La dem ta klagen internt og så ordner det seg nok (som headbull allerede har sagt...)

Smile
   #6
 4,251     0
Alt avpapirarbeide som montøren gjør bør utføres på arbeidsstedet. På den måten får kunden se hva nan bruker den tida til, samtidig så skal jo stort sett sluttkontrollen utføres hos kunden og ikke på spiserommet. ;D
Vi bruker Handyman og slipper med dette systemet papirer i heletatt på ca 90% av jobbene. Anbefales.

   #8
 4,251     0
Se hvordan det gikk med zotbar 1234. Det vil ikke alltid lønne seg med fastpris nei. Når man skal gi fastpris så må man vite hvordan det skal/kan gjøres, dette vil medføre at installatøren som oftes må se det som skal gjøres. Hvis kunden i tillegg skal ha pris fra to-tre stykker vil det medføre et stort forbruk av tid. Denne tiden må noen betale for enten firmaet eller kundene. Uansett vil kostnadene dette ville medført måtte bli veltet over på kundene. Nei jeg synes ikke at det virker særlig gjennomtenkt at alle jobber burde gå på fastpris.
   #9
 401     0

Jeg starter stoppeklokken for en jobb når jeg mottar arbeidsordren. Deretter finner jeg frem det utstyret som kunden ofte selv har sagt at trengs for jobben (har i tillegg masse ekstra utstyr i bilen). Lager utstyrsliste over varene jeg plukker ut og kjører til kunden.


Det er vel ikkje mange bransjar som slepp unna med å ta timebetaling for å plukke delar. Men så "stusslig" avanse elektrikarane har på materiellet forstår eg godt at de må ta betaling for å plukke dei fram frå lageret.
   #10
 401     0

Se hvordan det gikk med zotbar 1234. Det vil ikke alltid lønne seg med fastpris nei. Når man skal gi fastpris så må man vite hvordan det skal/kan gjøres, dette vil medføre at installatøren som oftes må se det som skal gjøres. Hvis kunden i tillegg skal ha pris fra to-tre stykker vil det medføre et stort forbruk av tid. Denne tiden må noen betale for enten firmaet eller kundene. Uansett vil kostnadene dette ville medført måtte bli veltet over på kundene. Nei jeg synes ikke at det virker særlig gjennomtenkt at alle jobber burde gå på fastpris.


Dersom markedet hadde fungert hadde dette ført til auka konkurranse, som igjen hadde ført til lavare prisar. Også elektrikarane kan effektivisere og kutte kostnader, og ikkje berre auke prisane. Dessverre fungerer ikkje dette markedet - det er i praksis umogleg å innhente reelle prisar, og materiellet får ein oftast ikkje halde sjølv heller. Når styresmaktene i tillegg gir "krisepakker" til ein bransje som ikkje har klart å legge opp litt kapital i løpet av mange år med stappfulle ordrebøker er det vel ikkje noko håp om betring for fobrukarane.