#191
 125     Bergen     0
"Jeg pleier å si at kunder pleier å være godt fornøyd, dog det er før han/hun har fått regningen..."

Diskusjonen om strukturen på timepris/påslag, skjult fortjeneste etc er real...

Dog sluttsummen blir nok akkurat den samme. Om det ville vært slik at alle elektro firma tok urealistisk fortjeneste. Så ville det garantert vært noen firma som ville prøvd å leve etter lavere fortjente per verk, med flere kunder. Dette ville presset prisene ned på realt nivå. Noe det er idag, siden det er et frittmarked, hvor hvem som helst kan starte elektrofirma og ansette de rette folkene.

Som sagt strukturen kan diskuteres, men er poenget deres at total pris er for høy, så tar dere feil. Men om dere vil ha lavest mulig pris. Så ta å velg de største firmaene, de vil normalt sett ha lavest utgifter % vis, de vil få kjøpt inn billigst og dermed kan levere billigst. Dog siden de satser mye mer på kvantitet så kan arbeidet variere veldig på hvilke elektriker de sender hjem til deg kontra noen som satser på kvalitet.

   #192
 21,481     Enebolig     0


Vår timespris er litt over 600 kr inkl mva. Dette dekker utgiftene. Jeg har selv sett regnestykket de opererer med og det så ikke galt ut.

I privatlivet så er det jo flere måter å leve på. Noen går med underskudd uansett hvor mye de tjener og andre går med overskudd uansett hvor lite de tjener.
Jeg tror nok en kan dra noen paraleller over til måten enkelte bedrifter driver sin virksomhet. Er en vant med å leve godt er det jo lettere å se på hvordan en skal tjene mer enn hvordan en skal spare utgifter, det siste kan jo fakstisk være mer lønnsomt.



Regnestykket ble lagt frem for de ansatte nettopp for å se på hva man kan spare på. Hvis man la på prisene, så ville anbudsrundene bli tapt.
   #193
 460     Måløy     0
Jeg betaler glatt 600 kr for en elektriker som vet hva han styrer med.
sOPp og likesinnede som tjener ca 200 kr timen fortjener hver krone.
Når det er sagt så holder jeg på å gå i bakken hver gang jeg har hatt elektriker i hus, da på grunn av materialkostnader.
Har aldri følt meg lurt på timebruk.
Rørleggere er samme ulla.

Men siden dette er noe vi ikke kan gjøre selv er det vel bare i punge ut.
   #194
 3,216     0

"Jeg pleier å si at kunder pleier å være godt fornøyd, dog det er før han/hun har fått regningen..."

Diskusjonen om strukturen på timepris/påslag, skjult fortjeneste etc er real...

Dog sluttsummen blir nok akkurat den samme\


Sluttsummen i snitt ja, det er en viktig ting å få med seg. For den enkelte kunde blir ikke nødvendigvis sluttsummen det samme.

AtW
   #195
 125     Bergen     0

Sluttsummen i snitt ja, det er en viktig ting å få med seg. For den enkelte kunde blir ikke nødvendigvis sluttsummen det samme.

AtW


Gjennomsnittlig tilsier vel at det er 50% sjanse for at du sparer litt eller må betale litt mer så...
Uansett fordeler og bakdeler ved begge løsningene.

Hovedproblemet ligger i hvor lite åpent det er, uansett løsning.
   #196
 3,216     0


Sluttsummen i snitt ja, det er en viktig ting å få med seg. For den enkelte kunde blir ikke nødvendigvis sluttsummen det samme.

AtW


Gjennomsnittlig tilsier vel at det er 50% sjanse for at du sparer litt eller må betale litt mer så...
Uansett fordeler og bakdeler ved begge løsningene.

Hovedproblemet ligger i hvor lite åpent det er, uansett løsning.


Ja, men poenget er at kunder som vil ha kvalitetsutstyr, og mye utstyr sponser kunder som ikke skal ha det, faller man i førstnevnte gruppe er det lite fristende å bedrive slik sponsing.

AtW
   #197
 7,686     Bærum     0
Tror ikke at vanlige kunder vurderer hvilket materiell elektrikeren bruker. Hvor mange prosent av kundene har hørt om Elko? Hvis elektrikere bruker billig utstyr er det nok for å kunne gi aggressive priser.

   #198
 125     Bergen     0

Ja, men poenget er at kunder som vil ha kvalitetsutstyr, og mye utstyr sponser kunder som ikke skal ha det, faller man i førstnevnte gruppe er det lite fristende å bedrive slik sponsing.

AtW


Om utstyret er spesielt, og utenom det normale sortimentet, så tjener ikke firma så mye her, om de forholder seg etter listeprisene.

Spesielle og/eller uvanlige ting tar ofte lengre tid å montere.
Mye utstyr er synonym med mye arbeid.

Så dermed vil en trikker bruke mer tid hos deg. Så at du vil spare MYE tviler jeg heller på.
   #199
 21,481     Enebolig     0
Etman tar tid. Elko går fortere. Samme med Floorigo vs Micro Matic termostater osv. På anbudsjobber vil man ofte kun klare å få jobben med Etman, da spesielt større jobber. Ved service på timer tar nok firmaet mer i fortjeneste på Etman vs Elko, og det går noe lengre tid.
   #200
 3,216     0


Ja, men poenget er at kunder som vil ha kvalitetsutstyr, og mye utstyr sponser kunder som ikke skal ha det, faller man i førstnevnte gruppe er det lite fristende å bedrive slik sponsing.

AtW


Om utstyret er spesielt, og utenom det normale sortimentet, så tjener ikke firma så mye her, om de forholder seg etter listeprisene.

Spesielle og/eller uvanlige ting tar ofte lengre tid å montere.
Mye utstyr er synonym med mye arbeid.

Så dermed vil en trikker bruke mer tid hos deg. Så at du vil spare MYE tviler jeg heller på.


Listepriser er jo ran på høylys i dag i alle tilfeller jeg har sett, på hvilke produkter er det det ikke er det? Det tar ikke vesentlig lengre tid å montere en designkontakt enn noe billig skrap, gode sikringer tar ikke lengre tid å montere enn billige. Det er rimlig åpenbart at antallet timer brukt/innkjøpspris ikke er et konstant forhold, og jo mindre det tallet blir, jo mer sponser du andre jobber når du må betale overpris for utstyret, jeg ønsker ikke å betale elektrikere for å være butikken min, jeg ønsker å betale de for arbeidet.

Forrige gang jeg benyttet en elektriker så kjøpte jeg utstyret selv og fikk jobben gjort på timesbasis til en høyere timelønn. Det var vel snakk om 30-40% besparelse kontra prisen jeg fikk forespielt som fastpris. (nå kan det hende denne hadde blitt lavere, men jeg er ganske overbevist om at det var penger spart)

AtW