#231
 24     0
Morsomt og lese noen av disse innleggene. Tror egentlig kundene ikke helt vet hva det vil si og drive et elektrikerfirma. Totalt så er det ikke veldig lukrativt og drive i denne bransjen, vi har stor kostnader på montører, biler og administrativt. Og ha en bil fullrigget med utstyr er heller ikke billig. Vi har en kostpris pr montør på over Kr 520,- pr time. Bransjemessig så ligger kostprisene pr montør på mellom Kr 500,- og 560,- pr time. Når vi jobber hos privatpersoner så fakturerer vi alt fra 450,- til 580,- eks mva pr time. Det vil si at det er materielle vi lever av. Nå som det er stor konkurranse så oppererer firmaene med litt forskjellige priser. Flesteparten ligger på listepris minus rabatt mens noen ligger på nettopriser pluss påslag. Det mange kunder ikke tenker på er at det er utrolig mye mer en kun og skru opp en stikk som skal gjøres. Vi har risikovurderinger og mange sluttkontroller som skal gjøres for at jobben vi skal gjøre blir gjort etter forskriftene. Dette er veldig viktig for kundene som skal og må ha disse for og kunne fremvise dette ved evt salg og eltilsyn. Vil også informere om at de nye forskriftene som er kommet nå så blir det krav om at ved salg så skal det fremlegges papirer på at det elektriske er forskriftsmessig og at det er utført av en elinstallatør. Dette er kanskje det beste som kunne skjedd for denne bransjen. Skulle jeg valgt nytt yrke så hadde jeg blitt rørlegger. Ingen klager over timepriser på 600,- og 800,- eks mva og materiellpåslagg på flere 100%.
 

   #232
 7,686     Bærum     0
Joda vi klager på påslaget på materiell også hos rørleggere. Forøvrig gjentar du den gamle leksen med at dere må tjene på materiellet. Det hele diskusjonen dreier seg om er at dere burde fakturere reell timepris og ikke dekke fortjenesten under materiellkost som de fleste kunder ikke har mulighet til å kontrollere.
   #233
 24     0
Helt enig med deg, men kan du forklare meg hvordan vi skal få løst det. De flest i denne bransjen ønsker høyere timepriser og lavere påslag på materiell men det har ikke bransjen klart. Det er altfor mange useriøse firmaer i denne bransjen som ødelegger for de som ønsker og drive seriøst.
   #234
 103     Oslo     0

"Bransjen ikke har klart".

Sannheten er vel kanskje at det er lettere å tjene penger på dagens situasjon selv om en sitter igjen med en haug missfornøyde kunder? Vag prisinformasjon som ikke kommer i dagen før regningen kommer i posten og en mulighet til å "hmm timetallet er lavt, la oss slenge på en tusenlapp eller to til på deleprisene".



   #235
 361     Bortevekk     0

Morsomt og lese noen av disse innleggene.


Ja, spesielt når man tenker over økonomien bak dem.


Tror egentlig kundene ikke helt vet hva det vil si og drive et elektrikerfirma.


Men fortell det gjerne da! Matematikk og økonomi endrer seg ikke, bare fordi det er snakk om et spesielt yrke. Det er ikke vanskelig å regne ut hva en montør koster bedriften. Det er heller ikke vanskelig å regne ut hva eventuelle reklamasjoner vil koste. Det er ikke vanskelig å regne ut hva kontorleie, billeie, kursing, dokumentering og andre administrative kostnader påløper. Og dermed hva man må fakturere kunden.

Jeg som kunde tror at jeg vet hva det vil si å drive et elektrikerfirma, når en elektriker forklarer hvilke kostnader som er involvert. Hva med å lage en flyer som man leverer med sluttdokumentasjonen -- "Synes du oppdraget var dyrt? Vel, slik ser regnestykket vårt: ...". Jeg har såpass stor tillitt til kundemassen at jeg ikke tror at det blir en revolusjon når utgangspunktet er "Montørene våre ligger på rundt 200NOK/time". Ser ikke helt at det vil fremprovosere akutt misunnelse på Røkke-nivå. Lage en slik flyer vil være en engangsinvestering. Putt på et lite kakediagram på slutten, så blir det så fint.

Totalt så er det ikke veldig lukrativt og drive i denne bransjen, vi har stor kostnader på montører, biler og administrativt. Og ha en bil fullrigget med utstyr er heller ikke billig. Vi har en kostpris pr montør på over Kr 520,- pr time.


Etter å ha sett regnestykkene som ble presentert, virker det ganske rimelig (få klager på et slikt tall som kostnad av montørens tid). Og med den kostprisen (jeg tolker "kostpris" dithen at selskapet går i null, dersom man fakturer 520NOK i timen) ville jeg ikke hatt noen problemer med å betale 650NOK/timen for montørens tid -- ikke akkurat i selskapets disfavør, hva?

Bransjemessig så ligger kostprisene pr montør på mellom Kr 500,- og 560,- pr time.


"Bransjemessig"? Et el-firma som jeg ringte for å oppgradere el-anlegget i leilligheten min skulle ha nærmere 1500NOK per time (unødvendig å si at de ikke fikk oppdraget). Jeg ville med glede ha gitt dere dette oppdraget for 650NOK/time, gitt at dere lot meg skaffe materiell til mine priser (men naturligvis materiell av typen som dere selv ville ha solgt/installert. Elko, Siemens, Draka, osv).


Når vi jobber hos privatpersoner så fakturerer vi alt fra 450,- til 580,- eks mva pr time. Det vil si at det er materielle vi lever av.


Dumt å fakturere 450NOK/time, når kostpris er 520NOK/time.


Det mange kunder ikke tenker på er at det er utrolig mye mer en kun og skru opp en stikk som skal gjøres. Vi har risikovurderinger og mange sluttkontroller som skal gjøres for at jobben vi skal gjøre blir gjort etter forskriftene. Dette er veldig viktig for kundene som skal og må ha disse for og kunne fremvise dette ved evt salg og eltilsyn.


La meg gjøre dette veldig forenklet. Hvilke skritt må du som montør gjøre for å bytte ut en stikkontakt med en annen, tilsvarende? Hvor mye risikovurdering, sluttkontroll og dokumentasjon skal du da gjøre i dette tilfellet? Men det til side, hva hindrer deg å skrive timer for risikovurdering, sluttkontroll og dokumentasjon? På bytte av en eksisterende stikkontakt er det kanskje snakk om en halvtime med "risikovurdering", sluttkontroll og dokumentasjon (i tillegg til arbeidet; rett meg gjerne hvis jeg tar feil).

På et større oppdrag (bytte av el-anlegget i en leilighet -- jeg snakker om det som ligger meg nærmest Grin), vil det naturligvis være betydelig tid som går til kontroll og dokumentasjon. Men da er det veldig enkelt -- man skriver timer for det. Kontroll, dokumentasjon, kopi av produktblad (i en av "bygg og bedrag"-episodene fikk offeret presentert en fin-fin mappe med bl.a. informasjon om produktene brukt til badrehab). Man forteller til kunden at denne tiden er du lovpålagt å bruke for å informere kunden (jfr flyer-forslaget mitt). Og det er helt greit at det tar tid. All den tid det er svært vanlig å fakturere for kjøring, hvorfor skulle det være unormalt å fakturere for lovpålagt kontroll og dokumentasjon? Alt dette er nødvendig, og det tar ikke en doktorgrad å begrunne dette.


Vil også informere om at de nye forskriftene som er kommet nå så blir det krav om at ved salg så skal det fremlegges papirer på at det elektriske er forskriftsmessig og at det er utført av en elinstallatør.


Ja, trykke ut en pdf er en vanskelig affære.


Dette er kanskje det beste som kunne skjedd for denne bransjen. Skulle jeg valgt nytt yrke så hadde jeg blitt rørlegger. Ingen klager over timepriser på 600,- og 800,- eks mva og materiellpåslagg på flere 100%.


Jo, situasjonen er den samme med rørleggere (bortsett fra at tabbene der ikke vil ha like fatale konsekvenser som med strøm. Jeg kunne muligens overtales til å gjøre enkelt rørleggerarbeid hjemme; jeg vil ikke ta i strømnettet, fordi jeg ikke vil bli grillet. Mulig det ikke er rakettforskning, men det er høyst målbart farlig) -- spiller ingen rolle hvem som har et 3x påslag ift butikkprisen.
   #237
 7,686     Bærum     0

Helt enig med deg, men kan du forklare meg hvordan vi skal få løst det. De flest i denne bransjen ønsker høyere timepriser og lavere påslag på materiell men det har ikke bransjen klart. Det er altfor mange useriøse firmaer i denne bransjen som ødelegger for de som ønsker og drive seriøst.


Man kan jo begynne med å forklare kunden hvordan dette henger sammen og at det er sluttprisen som avgjør. Tror 90% av kundene ikke er klar over hvilket påslag det er på materiell. Å skylde på at de useriøse påtvinger de seriøse å holde på sånn blir et håpløst argument. Hvis alle gjør det på denne måten er alle pr. definisjon useriøse.

   #238
 21,481     Enebolig     0
Det er moro å høre at folk vil gi oss jobben for 650 kr pr time dersom de kan skaffe materiellet selv. El firmaene skal altså drive dugnad.

Jeg som ansatt i en mafiavirksomhet får selvfølgelig piggene ut når kunden selv skal skaffe materiell. Hvorfor? Fordi det i 98% av tilfellene er enten feil eller av dårlig kvalitet. Men for all del, bedre enn de som vil gjøre alt grunnarbeidet selv for så å få inn elektrikeren til å ordne opp. Snudd på hodet ville jeg godtatt det med en gang hvis ikke det hadde vært for firmaets rykte.
   #239
 7,686     Bærum     0
Håper ikke det er meg du sikter til med kommentaren. Jeg har ikke uttalt meg om timeprisen. Jeg har skrevet at det er riktigere å gi reell timepris. Jeg har heller ikke skrevet at kunden skal kjøpe materiell selv. Det vil jo ikke være nødvendig hvis elektriker leverer materiell til riktig pris.
   #240
 103     Oslo     0
"Jeg som ansatt i en mafiavirksomhet får selvfølgelig piggene ut når kunden selv skal skaffe materiell. Hvorfor? Fordi det i 98% av tilfellene er enten feil eller av dårlig kvalitet. Men for all del, bedre enn de som vil gjøre alt grunnarbeidet selv for så å få inn elektrikeren til å ordne opp. Snudd på hodet ville jeg godtatt det med en gang hvis ikke det hadde vært for firmaets rykte."

Nei, du er ikke med i en mafiavirksomhet, men trenden viser at de fleste firmaene en hører om kan gjøre det adskillig mye bedre enn det situasjonen er i dag.

Hvor er
"Ingen skjulte kostnader",
"vårt firma vil du benytte igjen" ,
"Se våre referanser",
"Sikkerhet og ansvar",  slagordene, eller feks:
"Eksempler på elektrikerbudsjett",
"Skal du pusse opp, generelle kostnader å tenke på" osv infobrosjyrene?

Nå glemmer folka som skal gjøre jobben at de ikke snakker med andre i bransjen, men med Ola Nordman som må gis en grunn til at "noen meter ledning og koblinger + arbeid" skal koste 2 månedslønninger.

Sier seg selv.


Hva om dette hadde hendt deg sOPp:
1. Du leverer bilen til EU sjekk og forteller at bremsene, div filter og litt annet må skiftes.
2. Verkstedet starter på jobben og du forsøker å få en oversikt på sluttsummen
3. Nei, det er litt vanskelig, du skal få vite det snart
4. Dagen du skal hente bilen, står de med hodet nedi motorrommet og sier at det blir en 20-25000 om du ikke skifter eksospotta, men bare lapper den litt. Kom tilbake i morgen.
5. Ok, lapp den istedenfor å skifte og så tenker du at regningen blir rundt 25 000 da.
6. Dagen du skal hente bilen, får du regning på 30 000

Det sier seg selv at tilværelsen ikke blir særlig god av slikt.