#301
 21,481     Enebolig     0
Til mitt forsvar, så har jeg gått et par år med økonomi på høgskole  ::) Men som alle friske mennesker forstår, så handler det ikke om kompetansen til å sette opp regnestykket. Det handler om opplysninger, tall og statistikk som jeg ikke har foran meg her og nå. Tallene har jeg sett, men dessverre så har jeg ikke notert dem ned for å kunne motbevise deg. Dumt, men livet går nok videre likevel.


Dette utvikler seg til den værste trolletråden ever. Man skulle nesten tro du kommer fra bortevekk.



   #302
 21,481     Enebolig     0


Et el nr er bare et nr. Og som jeg nevnte i forrige inlegg, så er det greit. Men jeg har aldri vært borti en kunde som spør om jeg kan skrive ned nummer på det som skal bestilles. De stiller opp med feil stikk, dimmer og kabel når jeg kommer.
Å skrive en liste tar tid det også, og så kan det hende at man glemmer noe også...

Det er tydeligvis et sårt tema med utspill om at ufaglærte ikke er flinke til å legge røranlegg. Men jeg står ved det, jeg har ennå ikke sett et komplett anlegg med retningsbestemt borring, rør mot veggplata, unngå vannlåser og fare for kondens. Noe går bra innimellom, det største problemet er ufaglærtes manglende forståelse for 90 gradere. Og flere hull over hverandre i horisontale bjelker.
Kan ikke være mere enig.
Grunnen til utspillet er dog at jeg hater at en kunde skal gjøre det jeg vil kalle et dårlig grunnarbeid
Det blir som å male en dårlig sparklet plate og forvente at resultatet skal bli bra uten å sparkle igjen. Hvis det er feil tar det tid å utbedre dette. I værste tilfelle kan konstruksjonen i huset bli skadet slik at den også må rettes.



Godt å høre at noen er enig.
   #303
 22,342     Akershus     0
Etter en diskusjon med en trikker som skal gjøre en jobb for en i familien krevde jeg til slutt at jeg skulle levere sikringene.

Trikkeren ville egentlig skifte gamle sikringer iht fastpristilbud de hadde. (Jeg vet ikke prisen.) Sikringene de skulle bruke var Chint, som han mente var ok. Jeg mente dette ikke var ok og sa de måtte levere noe som var brukbart. Da det var vanskelig for dem å gi pris på ok saker kjøpte jeg Møller sikringer. Jeg glemte selvfølgelig samleskinnen Grin Sånn kan det gå. Avtalen ble da at de skulle ta dette på timer, og de skulle levere skinnen, og resten av materiellet.
   #304
 752     0

Dette utvikler seg til den værste trolletråden ever.


Til og med popcorn kan ikke redde denne tråden nå  ;D

Jeg falt av lasset for noen sider siden, men skumleste tvekampen mellom sOPp og Zotbar..

..og vinneren.. (trommevirvel).. er Torango! (Fordi han summerer opp temaet på en god måte for noen sider siden).

Ellers Zotbar, hva er det du driver med? Du sliter ut sOPp! Du sliter ut meg også!  ;D Maken så trettekjær du er om dagen  Grin Jeg foreslår at du tar en tur innom din lokale elektriker.. regner med at du får utløp for litt av hvert der  ::)

sOPp - uansett hva du sier til Zotbar kommer han til å bruke det mot deg x3, hehe
   #305
 21,481     Enebolig     0
Jepp, noe jeg ikke er så fryktelig opptatt av å forsvare lenger  Tongue Poenget mitt er vel igrunn at jeg sier at 3 x ikke er ren fortjeneste. Kostnader skal dekkes. Hadde det vært ren fortjeneste, så hadde jeg faktisk tatt meg tid til å bli installatør. Garantert god butikk.
   #306
 21,481     Enebolig     0

Etter en diskusjon med en trikker som skal gjøre en jobb for en i familien krevde jeg til slutt at jeg skulle levere sikringene.

Trikkeren ville egentlig skifte gamle sikringer iht fastpristilbud de hadde. (Jeg vet ikke prisen.) Sikringene de skulle bruke var Chint, som han mente var ok. Jeg mente dette ikke var ok og sa de måtte levere noe som var brukbart. Da det var vanskelig for dem å gi pris på ok saker kjøpte jeg Møller sikringer. Jeg glemte selvfølgelig samleskinnen Grin Sånn kan det gå. Avtalen ble da at de skulle ta dette på timer, og de skulle levere skinnen, og resten av materiellet.


Jeg synes du skal være fornøyd med å ha levert riktige sikringer, det er bedre enn normalen. Til og med nye/ubrukte sikringer  Wink
   #307
 441     Sandnes     0

Poenget mitt er vel igrunn at jeg sier at 3 x ikke er ren fortjeneste. Kostnader skal dekkes. Hadde det vært ren fortjeneste, så hadde jeg faktisk tatt meg tid til å bli installatør. Garantert god butikk.


Hvis elektrikerfirmaer ikke klarer å ditribuere en stikkontakt uten at prisen blir 3x er det bedra at de overlater materiellinnkjøp til kunden så kan heller elektrikeren konsentrere seg om det elektriske arbeidet i stedet for logistikk  som de tydeligvis ikke har peiling på  Wink
Signatur

   #309
 21,481     Enebolig     0
Å, det et finnes et par andre kostnader, feks skal saksbehandleren som bestiller materiellet ha litt lønn han også. Mye ufakturerbar tid, telefoner til leverandører, med kunder, tapte anbudsrunder ol. Bil, arbeidsgiveravgift, forsikringer..... Men egentlig burde han vel jobbe gratis, for da kunne folk heller klagd på kaffekoppen til 30 kr istedenfor elektrikeren.
   #310
 7,686     Bærum     0
Håpløs diskusjon. Kan det være så vanskelig å sette opp en faktura med antall timer a' X kr. , kjøring,
administrasjon og materiell. Alt vi ber om er innsyn i hvordan kostnadene fremkommer. Å skjule dem bak ublu materiellpriser er og blir useriøst. Bransjen har jo selv innrømmet at de gjør dette for at timeprisen ikke skal bli uspiselig. Så får dere heller argumentere for hvorfor reell timepris må være det den er.