2,001    11    3  

Kobling av universalåpner til garasjeport med relékort

 895     0
Jeg kjøpte etter anbefaling her inne et relékort med universalfjernkontroll fra ebay. http://www.ebay.co.uk/itm/131645480721

Det jeg nå lurer på er hvordan dette skal kobles for å få det til å fungere. Mange ledninger her og ingen anelse om hva som skal hvor... 

Porten er en Marantec comfort 100 (ganske gammel tror jeg) her er manualen til den: http://www.marantec.com/files/alte_eba/Comfort_100/Comfort100-20050610_EN.pdf

Noen kloke hoder som kan hjelpe meg her? Legger ved noen bilder. Bilde av sukkerbiten er slik det er koblet i dag for å kunne åpne med en "ringeklokke". Boksen til venstre er den som hører til den originale fjernkontrollen som ikke lenger fungerer.Kobling av universalåpner til garasjeport med relékort - IMG_0291.JPG - Everlost

Kobling av universalåpner til garasjeport med relékort - Portåpner.jpg - Everlost

   #1
 2,865     0
Du har ikke lagt ut den mest relevante manualen, nemlig den for rele-kortet. Dette må kobles til en 12V DC strømkilde/batterieliminator (topolet klemme merket +/- DC 12V) og ledningene fra eksisterende trykknapp og sukkerbit må kobles til A/B/C et sted. Eksisterende trykknapp og rele-kort kan forøvrig paralellkobles, slik at trykknappen fortsatt virker.

Senderen har to knapper (A og Cool og kortet har to releer (med hver sin A/B/C-klemme), slik at det kan styre to forskjellige ting.

Om "self locking" og "Turn on or turn off the receiver with transmitter" betyr det jeg tror det betyr, så har du imidlertid et problem. Vanlige garasjeportåpnere trenger en styring som bare gir en kort impuls; altså slutter kontakt mellom to av punktene (sannsynligvis enten A-B eller B-C, dette kan du måle deg til med et multimeter) bare når du holder knappen inne. Jeg mistenker at dette kortet holder kontaktene i samme stilling også når du slipper knappen, og først slår av/bryter kontakten på neste knappetrykk. Den praktiske betydningen av det er i og for seg ikke verre enn at du blir nødt å dobbelklikke på fjernkontrollen i stedet for å enkelklikke. Det kan også hende at dette kan konfigureres på kortet, eller at det har både en "permanent" ("self-latching") utgang mellom A-B, og en "impuls" mellom A-C, eller B-C, eller-eller... Skulle altså gjerne hatt manualen til rele-kortet, som sagt.

Hva skjer om du holder ringeklokke-knappen inne helt til porten er helt oppe? Stopper den, eller går den ned igjen når den kommer opp? Og om den stopper, hva skjer når du slipper knappen; går den ned igjen med en gang, eller først på neste trykk?







  (trådstarter)
   #2
 895     0
Takk for svar, dette hørtes det ut som du kunne 12 ganger mer om enn meg... Hovedgrunnen til at jeg stiller spørsmålet her før jeg har prøvd noe som helst er rett og slett at det ikke fulgte med manual til reléet... Skal jeg bare forsøke å koble til rød, grønn og blå ledning til a-b-c på reléet tenker du?

Jeg kjøpte en slik også: http://www.ebay.co.uk/itm/371163710573 for å få 12v. Her er det vell bare å koble en kobberledning mellom + på adapteren og + på reléet, og det samme med - for å gi det strøm.

Dersom jeg holder inne ringeklokka til porten er helt åpen så skjer det ikke noe når den er på toppen, heller ikke når jeg slipper (den blir stående i åpen posisjon). Trykker jeg igjen så går den ned.
   #3
 2,865     0
Prøv å koble åpneren til strøm (slik du har tenkt) og mål kontinuitet/forbindelse (den pipelyd-funksjonen på et multimeter) mellom A, B og C. Ideelt sett, så skal du ha forbindelse mellom to av disse bare når du holder fjernkontrollknappen inne, disse to kobles til bryteren/ledningene. Om du bare finner to pinner som veksler for hvert knappetrykk, så får du det dobbeltklikk"problemet" jeg nevnte, med at du må trykke en ekstra gang for å "slippe ringeklokke-knappen", for å si det sånn.

Skjønner ikke helt hvorfor det er tre ledere til portåpnerbryteren, når to av dem er koblet direkte sammen (a og c, blå og rød på side 16 i manualen), men slik jeg ser det skal blå+rød til en kontakt, og grønn til den andre. Og som nevnt, dette kan paralellkobles med den "manuelle" eksisterende bryteren.
   #4
 2,435     Hordaland     1
Skjønner ikke helt hvorfor det er tre ledere til portåpnerbryteren, når to av dem er koblet direkte sammen (a og c, blå og rød på side 16 i manualen), men slik jeg ser det skal blå+rød til en kontakt, og grønn til den andre. Og som nevnt, dette kan paralellkobles med den "manuelle" eksisterende bryteren.


Kobling av universalåpner til garasjeport med relékort - bb2.png - Everlost

Den røde lederen har antagelig enten som funksjon å detektere at ekstern åpnebryter blir benyttet (kortslutning mellom blå og rød når RJ pluggen er tilkoblet). Eller så har den røde lederen muligheter for å kunne stoppe, deaktivere eller låse portåpneren når kortslutningen brytes mellom rød og blå leder. Ikke alltid alle koblingsmuligheter fremkommer på disse skjemaene. I blant finnes det flere funksjoner som det ikke opplyses om i den "vanlige" manualen.
Signatur
   #5
 2,435     Hordaland     0
Kobling av universalåpner til garasjeport med relékort - f1566f25d929454583a994c0933b301c.jpg - Everlost

På dette bildet ser det jo ut til at blå + grønn er sammenkoblet (A + Cool, mens rød er alene (C). Strider litt mot hva manualen sier. Likevel har jeg ikke tro på at dette er årsaken til at portåpneren ikke fungerer, siden det oppfattes som at "ringeknappen" fungerer.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 895     0
Da må jeg få lånt meg et multimeter i morgen for å teste det.

eydbydal: Blå og grønn er koblet sammen i sukkerbiten ja. Men som du sikkert ser i manualen så er fjernkontrollenheten koblet til i et annet punkt en ringeklokka (to utganger på motoren). Men siden dette var en gammel modell med en "utgått" hertz på fjernkontrollen kunne en visst ikke skaffe ny kontroll, men måtte ha et slikt relé, det skulle de ha 1500 for, noe jeg syntes var litt i overkant, derfor jeg famler litt med denne løsningen i stedet for. Siden jeg ikke kommer til å bruke den originale fjernkontrollutgangen, kan jeg koble meg direkte på her kanskje?

Grunnen til at originalåpneren ikke fungerer kan nok være et hardt møte med flisegulv... I tillegg er selve fjernkontrollen på størrelse med 3 smarttelefoner i høyden, og den går på 9v batteri...
  (trådstarter)
   #7
 895     0
Dersom jeg stikker pinnene inn i B og C så piper det konstant, uten at jeg trykker... Dersom den står i A og C skjer det ikke noe, heller ikke hvis jeg trykker. Står den i A og B piper det i det jeg trykker på en av knappene på kontrollen. Hva forteller det meg og hvilke ledninger som skal hvor?

Edit: B og C porten piper selv om det ikke er strøm på... Så da er det vel kontakt mellom B og C da?

   #8
 2,435     Hordaland     2
Kobling av universalåpner til garasjeport med relékort - BB7878.png - Everlost

Du må lese brukermanualen til relékortet og finne ut hvordan du programmerer den til å kun gi en puls, på eksempelvis 2 sekunder. Altså når du trykker på knappen på fjernkontrollen så skal releet kun være aktivert i 2 sekunder, så skal releet slå seg automatisk av igjen.
Signatur
   #9
 2,435     Hordaland     0
Siden jeg ikke kommer til å bruke den originale fjernkontrollutgangen, kan jeg koble meg direkte på her kanskje?

Du bør ikke koble noe til inngang X4a der hvor den originale fjernkontrollstyringen har vært tilkoblet. Du har ingen kjennskap til hvilke funksjoner og signaler som går i disse ledningene, og det er ingen informasjon om dette i brukermanualen. Kobler du noe feil på denne inngangen så kan du ødelegge styringskortet i portåpneren, hvor du i verste fall må kjøpe alt nytt.
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 895     0
Tusen takk for at du tok deg tid til å tegne det opp! Da skal jeg prøve på det i løpet av morgendagen. Som nevnt tidligere var det dessverre ikke manual med denne kinaversjonen fra ebay...