278    26    5  

Lade hybrid bil på 16A sikring uten jordfeilbryter B?

 65     0
Hei.

Har et spørsmål ang lading av hybrid bil.
Fulgte med orginal lader der det ble reklamert med før at det var alt man trengte. 
Etter nye regler i 2023 må man ha egen kurs med B jordfeilbryter og 10A. 

Før så var det ikke denne regelen og jeg har lest om at strømmen kan gå tilbake i sikringskap fra bil/lader å ta fyr? 

Noen sier 16A sikring er fint og andre sier det må være 10A? På sikringen til garasjen står det B men jordfeilbryteren står det A. 
Står B på jordfeil bryteren til kjøkkenet blant annet.

Selgeren av bilen sier at det er bare å lade at det ikke blir varmt for laderen lader sakte og ladetid er 4 timer, at det er sånn dem ble ladet når bilen var ny i 2020, så søker jeg opp litt og blir usikker. 

Kan bestille elbil lader men var i utgangspunktet ment å lade med denne fabrikken laderen inntil videre, da det er litt usikkert om vi blir boende her utover.

Noen som kan forklare hva som skjer hvis vi ikke har type B jordfeilbryter og bare vanlig jordfeilbryter? Og kan man ha for stor 16A sikring i garasje når det er snakk om 10A anbefalt?
Skapet har også overspenningsvern og ble satt opp på nytt i 2021 selvom huset er gammelt.

Veldig takknemlig om noen kan svare på dette 😊


   #1
 25,214     Akershus     0
Automatsikringer har en karakteristikk. Vanligst er B og den litt tregere C. Karakteristikk har med utløsehastighet å gjøe, ingenting med jordfeilutløsning.
Kombiautomater er vanligvis av type A, men kan ha karakteristikk B eller C.

Type A kan ha problemer med å løse ut dersom det går (for mye) likestrøm i feilen. Likestrøm kan oppstå dersom det i laderen i bilen oppstår feil i en likeretter.

Om du lader fra en 16A kurs med type A eller ingen jordfeilbryter, så kan koblingen bli stående ved en likestrømsjordfeil. Stromtrekket vil normalt begrenses til 10A av ladekladden på ladeledningen. Enkleste jalla-løsning for en mellomperiode er kanskje en skjøteledning med påmontert kombiautomat type B på 10A karakteristikk B eller C. Best er selvfølgelig en dedikert ladestasjon.
Enkelte ladekladder kan kanskje ha type B innebygget?
Signatur
   #3
 4,406     0
Den 10A regelen TS viser til er mye eldre, det ble ikke lov å sette opp 10A shuko stikk for elbillading etter 2022 eller var det 2018. Husker ikke i farta.
   #4
 25,214     Akershus     1
Enig i det at ny shuko for lading ikke lenger er tillatt, men hva med en kontakt som står der? Jeg oppfatter den som tillatt å bruke, men tar kanskje feil.
En egen ladestasjon er å foretrekke. Om en snart skal flytte kunne en kanskje vurdere en stasjon montert på veggplate?. Da kan en selv ta med selve skapet til ny bolig og bare etterlate en «plastplate på veggen?
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 65     0
Automatsikringer har en karakteristikk. Vanligst er B og den litt tregere C. Karakteristikk har med utløsehastighet å gjøe, ingenting med jordfeilutløsning.
Kombiautomater er vanligvis av type A, men kan ha karakteristikk B eller C.

Type A kan ha problemer med å løse ut dersom det går (for mye) likestrøm i feilen. Likestrøm kan oppstå dersom det i laderen i bilen oppstår feil i en likeretter.

Om du lader fra en 16A kurs med type A eller ingen jordfeilbryter, så kan koblingen bli stående ved en likestrømsjordfeil. Stromtrekket vil normalt begrenses til 10A av ladekladden på ladeledningen. Enkleste jalla-løsning for en mellomperiode er kanskje en skjøteledning med påmontert kombiautomat type B på 10A karakteristikk B eller C. Best er selvfølgelig en dedikert ladestasjon.
Enkelte ladekladder kan kanskje ha type B innebygget?

Skjønner, så overspenningsvernet i sikringskapet vil heller ikke forhindre siden vi bare har jordfeil bryter A og ikke B i garasjen?

Ser etter adapter eller en løs jordfeil bryter B men finner ingen, ser man kan få kjøpt vegg lader fra defa som har type B innebygget men den må nok kobles av elektriker også står det den må ha egen kurs, så kanskje likegreit å få pris på en ren elbil lader med kurs og alt men skulle helst ventet litt, skulle testet ut bilen litt men ble redd for og koble til laderen, står ingenting på laderen at den har innebygd type b og heller ingen advarsler om at den må inn i type b, men store advarsler at det kan medføre brann strøm osv.

Vet ikke om man kunne fjernet en stikk kontakt og fått elektriker til å koblet den til på denne, eller MÅ det kobles opp en egen kurs til denne?
https://www.megaflis.no/elektro/elbilladere-og-kabler/defa-bil-lader-solid-ladestasjon-4.6kw-mtype-2-kabel?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD98ktkJPomrWEfwrbLIPztslzWjQ
HSt
   #6
 37,853     Lillestrøm kommune     0
Vær bare sikker på at du ikke skal ha ordentlig el-bil senere du vil ergre deg grønn over å ha montert en sløv lader når du først monterte

Du kan ha den på en felles kurs
  (trådstarter)
   #7
 65     0
Vær bare sikker på at du ikke skal ha ordentlig el-bil senere du vil ergre deg grønn over å ha montert en sløv lader når du først monterte

Du kan ha den på en felles kurs

Kjempefint takk for hjelpen, da skal jeg høre med elekriker på mandag for å få den montert.

Edit: ser ikke at den har noe innebygget jordfeilbryter B uansett, får lete etter en annen rimelig løsning, for med denne må man vel ha sånn type B jordfeilbryter og da er man vel nærmere en komplett elbil lader løsning.

HSt
   #8
 37,853     Lillestrøm kommune     0
Ca 6k for ordentlig Easee lader den kan oppgraderes til større tverrsnitt kabel senere ved evt behov

Er den du linket til uten B vern er det økonomisk også et dårlig valg
   #9
 4,406     0
En elbilladeboks kan bare unntaksvis kobles på en felles kurs.

Da må det være i en frittstående garasje.

Skal den monteres på et bolighus må det være egen kurs.
   #10
 25,214     Akershus     0
Er det skjedd endringer her? Har en bekent, to Easee-ladeuttak i dobbeltgarasje, samme kurs, uttakene er satt opp for lastdeling. Utført av elektriker.
Signatur