722.305.301: Dersom det skal monteres ett nytt tilkoblingspunkt for elektrisk kjøretøy for bruk i en eksisterende, frittliggende privat garasje, carport eller utebod eller lignende, kan dette tilkoblingspunktet, under den forutsetning at ulempen med utilsiktet utkobling av kursen aksepteres av eier, monteres på en eksisterende forbrukerkurs. Merk at strømkursen skal ikke forsyne andre tilkoblingspunkter og skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet til tilkoblingspunktet som skal monteres.
Det vil si at man kan koble ladepunktet på samme kurs som lys og stikkontakter som er montert i umiddelbar nærhet i garasjen. Dette medfører svært mye enklere installasjon av ladepunkt for mange.
En elbilladeboks kan bare unntaksvis kobles på en felles kurs.
Da må det være i en frittstående garasje.
Skal den monteres på et bolighus må det være egen kurs.
Garasjen er frittstående men tar strøm fra sikringsboksen i huset, vet ikke om det er andre regler da? Har søkt mye og noen sier type A er nok slik vi allerede har, men det er jo snakk om type B ikke sant?
Blir litt forvirret, ladet i 2 timer og kontakt/lader hadde ingen varmegang, sikringen for garasjen lå på 30c målt med tempgun på utsiden.
Siden garasjen ligger ca 20 meter fra sikringskap ser det ut som det blir 20000 for lader, og i pakkene står det ikke noe om type B jordfeilbryter. Skulle fått til en lovlig løsning men kommet unna med billigere oppsett da det ikke er store batteriet i plugin hybriden
Garasje tilfredsstiller da frittstående kravet så kjør i vei f.eks med Easee. Husk å spør om pris for det vanlige er jo at de har kabel arbeid i tillegg så pris da er høyere
Garasje tilfredsstiller da frittstående kravet så kjør i vei f.eks med Easee. Husk å spør om pris for det vanlige er jo at de har kabel arbeid i tillegg så pris da er høyere
Det skal jeg gjøre! Ser i skapet at nr 18 så står det b16, har den jordfeil bryter B? Den er oppført som stikk kjøkken. Bare sånn for å få ladet litt før alt er på plass så tenkte jeg å høre siden bilen kan stå rett utenfor kjøkkenvinduet, så kunne ladet den opp der sånn sett bare for å føle meg tryggere i motsetning til jordingsbryter A som er i garasjen?
Nå ser jeg ikke kjøkken stikk er oppførst som noe egen jordfeilbryter i skjemaet på skapet. Legger ved bilde
Nei, Kjell prøve å fortelle deg at B’en her er hvor hurtig sikringen er ikke type jordfeil vern
Overspenningsvern står som nr3 så det bør være ok selv om vi vel ikke ser nr3 på bildet.
Her er siste bilde av skapet. Der kan du se hvor mye jeg kan om strøm, sikkert derfor jeg fikk litt frykt for å nødlade litt også. Synes den nr 18 så annerledes ut enn dem andre også står det B men skjønner nå er at hvor fort sikringen løser ut på enkelte kurs pr rom.
Dette er det spørsmålet jeg svarte på.
En ladeboks kan ikke kombineres med andre typer laster på samme kursen, unntatt hvis det er i en frittstående garasje.
Flere ladebokser KAN monteres på samme kurs hvis de snakker med hverandre og produsenten anbefaler løsningen.
Vi snakker forbi hverandre når vi snakker felles kurs.
722.305.301: Dersom det skal monteres ett nytt tilkoblingspunkt for elektrisk kjøretøy for bruk i en eksisterende, frittliggende privat garasje, carport eller utebod eller lignende, kan dette tilkoblingspunktet, under den forutsetning at ulempen med utilsiktet utkobling av kursen aksepteres av eier, monteres på en eksisterende forbrukerkurs. Merk at strømkursen skal ikke forsyne andre tilkoblingspunkter og skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet til tilkoblingspunktet som skal monteres.
Det vil si at man kan koble ladepunktet på samme kurs som lys og stikkontakter som er montert i umiddelbar nærhet i garasjen. Dette medfører svært mye enklere installasjon av ladepunkt for mange.
En ladeboks kan ikke kombineres med andre typer laster på samme kursen, unntatt hvis det er i en frittstående garasje.
En kan jo begrense en Easee lader til å trekke liten nok last
Logikken er jo da at alle stikkontakter må stå på separate sikringer, det er jo ikke slik, derfor jeg spør.
Skal søke den opp
Garasjen er frittstående men tar strøm fra sikringsboksen i huset, vet ikke om det er andre regler da? Har søkt mye og noen sier type A er nok slik vi allerede har, men det er jo snakk om type B ikke sant?
Blir litt forvirret, ladet i 2 timer og kontakt/lader hadde ingen varmegang, sikringen for garasjen lå på 30c målt med tempgun på utsiden.
Siden garasjen ligger ca 20 meter fra sikringskap ser det ut som det blir 20000 for lader, og i pakkene står det ikke noe om type B jordfeilbryter.
Skulle fått til en lovlig løsning men kommet unna med billigere oppsett da det ikke er store batteriet i plugin hybriden
Det skal jeg gjøre!
Ser i skapet at nr 18 så står det b16, har den jordfeil bryter B? Den er oppført som stikk kjøkken. Bare sånn for å få ladet litt før alt er på plass så tenkte jeg å høre siden bilen kan stå rett utenfor kjøkkenvinduet, så kunne ladet den opp der sånn sett bare for å føle meg tryggere i motsetning til jordingsbryter A som er i garasjen?
Nå ser jeg ikke kjøkken stikk er oppførst som noe egen jordfeilbryter i skjemaet på skapet. Legger ved bilde
Overspenningsvern står som nr3 så det bør være ok selv om vi vel ikke ser nr3 på bildet.
Easee skal bare ha A-jotdfeil vern foran så du er innenfor
Skal det byttes noe i skapet etter hvert så setter de inn kombiautomater der sikring og jordfeil bryter er i samme enhet
Her er siste bilde av skapet.
Der kan du se hvor mye jeg kan om strøm, sikkert derfor jeg fikk litt frykt for å nødlade litt også.
Synes den nr 18 så annerledes ut enn dem andre også står det B men skjønner nå er at hvor fort sikringen løser ut på enkelte kurs pr rom.