Godt å høre noen si det ;D Hvis automaten er defekt så er det selvsagt en reklamasjonssak. Men det kan ofte være vanskelig å påvise når den slår ut sporadisk.
Dette er rett og slett noe dritt å finne utav. Hvis man kan megge seg til et resultat som sannsynliggjør en liten lekkasje så er saken grei. Min personlig mening er at det enkleste er å bytte automaten (dersom megging ikke gir resultat) og høre med kunden senere.
Dessverre er ikke kontoret enig i det, og det kan bli 2-3 turer til kunden. Greit for firmaet hvis kundens utstyr forårsaker feilen, svært dyrt hvis det viser seg å være reklamasjon.
Jeg har også vært borti at store koblingsoverspenninger ute i nettet tripper jordfeilbryteren. Men det er sjelden.
Det er en tjukk blekke på over 100 sider som henger i en plastlomme i sikringskapet.
Her er det dokumentert som bare rakkern med datablader på absolutt ALT i det elektriske anlegget.
Det står NOE om fargekoder, men altså ikke noe om fargekoden ved jordfeil. Det står bare en bruksanvisning for hvordan man lokaliserer jordfeil...og det er jo som å lete etter nåla i høystakken.
Du mener altså at det er en mangel at denne fargekoden ikke er dokumentert? Det er vel måte på hva som kan kreves av dokumentasjon :o
Utenom denne plastmappen, du har ikke en gul klisterlapp fra Eaton/Moeller som er festet på sikringskapdøren? Vi bruker alltid å feste denne utenom plastmappen, slik at kunde ikke trenger å lete noe om det skulle bli feil. På denne klisterlappen (som følger med automatene og som du skal ja) så står det hvordan du kan med enkle grep prøve å lete etter jordfeil selv, og det står fargekoder og slikt som du bør vite ved feil.
Men, det er altså klart at dette er en jordfeil - nå må jeg bare finne ut hvor feilen er ;D
Må du? Skjer ikke dette ofte nok til at du kan fordele forbrukerene på andre kurser en stund som du vel selv nevnte? Slår det fortsatt ut er det bare å rope på elektrikeren og si "fiks det!". Og inspiser ledningen til fryskjøl nøye. Det kan jo være du/de kvestet ledningen når det ble skubbet på plass.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Dette er rett og slett noe dritt å finne utav. Hvis man kan megge seg til et resultat som sannsynliggjør en liten lekkasje så er saken grei. Min personlig mening er at det enkleste er å bytte automaten (dersom megging ikke gir resultat) og høre med kunden senere.
Dessverre er ikke kontoret enig i det, og det kan bli 2-3 turer til kunden. Greit for firmaet hvis kundens utstyr forårsaker feilen, svært dyrt hvis det viser seg å være reklamasjon.
Jeg har også vært borti at store koblingsoverspenninger ute i nettet tripper jordfeilbryteren. Men det er sjelden.
Utenom denne plastmappen, du har ikke en gul klisterlapp fra Eaton/Moeller som er festet på sikringskapdøren? Vi bruker alltid å feste denne utenom plastmappen, slik at kunde ikke trenger å lete noe om det skulle bli feil. På denne klisterlappen (som følger med automatene og som du skal ja) så står det hvordan du kan med enkle grep prøve å lete etter jordfeil selv, og det står fargekoder og slikt som du bør vite ved feil.
Nix, men det står en liten 6 punkts feilsøker guide på arket med kursfortegnelse...og der er ikke fargekoder nevnt.
Men, det er altså klart at dette er en jordfeil - nå må jeg bare finne ut hvor feilen er ;D
Rød indikerer inne
Blå er at den har løst ut for jordfeil
Løser den ut for overstrøm indikerer den Grønn for ute.
Yes!
Må du?
Skjer ikke dette ofte nok til at du kan fordele forbrukerene på andre kurser en stund som du vel selv nevnte?
Slår det fortsatt ut er det bare å rope på elektrikeren og si "fiks det!".
Og inspiser ledningen til fryskjøl nøye. Det kan jo være du/de kvestet ledningen når det ble skubbet på plass.
Tror nok de fleste er keen på å finne en jordfeil som slår ut såpass ofte...
Her er det bare å gå til verks med utslagsmetoden...