11,676    4    0  

Reklamasjon på elektro installasjon 4år etter utført arbeide

 34     0
Noen som har erfaring med hvordan elektrikkere håndtere reklamasjon 4 år etter?

Vi fikk elektrikker til å komme for å se på en gulvtermostat og ute-downlights.
Termostaten var gåen, og downlights var av feil type, så¨de korroderte.

De skiftet downlights gratis, men sendte regning på termostaten. Er det greit? Fikk jammen 2 timers arbeid på det også.

   #1
 301     Vestfold     0
Hvis du mener det var reklamasjon, så må du ta det med installatøren FØR de utfører jobben!
Hvis installatøren kan jobben sin, så blir reklamasjonen sendt videre til grossisten der termostaten ble hentet, som igjen reklamerer til produsent eller importør.
Om det er reklamasjon eller ei kommer jo an på om bruken har vært ihht hva som var tiltenkt for produktet, og om omgivelsene var greie.
  (trådstarter)
   #2
 34     0
Takker for svar.

Stussa litt, for det var som du nevnte. Fikk beskjed om at de sendte inn termostaten til leverandør, men likevel fikk jeg regning på den nye.
Skal høre litt med de i dag.
   #3
 1,043     Akershus     0
Det er mye rar praksis når det gjelder slike reklamasjoner. Her vil antagelig både forbrukerkjøpsloven og håndverkertjenesteloven gjelde, men begge steder er reklamasjonsfristen max 5 år.

Reklamasjonsfrist etter forbrukerkjøpsloven gjelder fabrikasjonsfeil som var til stede da produktet ble levert (i motsetning til en garanti som "garanterer at gjenstanden fungerer).

Litt forenklet er argumentasjonen i ditt tilfelle:

1. Er dette et produkt som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år (som er den vanlige reklamasjonsfristen i forbrukerkjøpsloven). Termostat: klart ja, dvs reklamasjonsfrist på 5 år

2. Skal de gjøres vedlikehold på en termostat som du eventuelt ikke har gjort? Nei

Jeg ville ikke betalt en slik regning. Om elektrikeren får dekket sin kostnad av leverandør har ikke noe med ditt krav å gjøre.
   #4
 22,342     Akershus     0

Jeg ville ikke betalt en slik regning. Om elektrikeren får dekket sin kostnad av leverandør har ikke noe med ditt krav å gjøre.
Jepp. Du har kjøpt produktet/tjenesten av elektriker. Det er han du forholder deg til. Det er hans ansvar å velge riktige produkter og at de varer.