11,868
4
0
Reklamasjon på elektro installasjon 4år etter utført arbeide
34
0
Noen som har erfaring med hvordan elektrikkere håndtere reklamasjon 4 år etter?
Vi fikk elektrikker til å komme for å se på en gulvtermostat og ute-downlights.
Termostaten var gåen, og downlights var av feil type, så¨de korroderte.
De skiftet downlights gratis, men sendte regning på termostaten. Er det greit? Fikk jammen 2 timers arbeid på det også.
Vi fikk elektrikker til å komme for å se på en gulvtermostat og ute-downlights.
Termostaten var gåen, og downlights var av feil type, så¨de korroderte.
De skiftet downlights gratis, men sendte regning på termostaten. Er det greit? Fikk jammen 2 timers arbeid på det også.
Hvis installatøren kan jobben sin, så blir reklamasjonen sendt videre til grossisten der termostaten ble hentet, som igjen reklamerer til produsent eller importør.
Om det er reklamasjon eller ei kommer jo an på om bruken har vært ihht hva som var tiltenkt for produktet, og om omgivelsene var greie.
Stussa litt, for det var som du nevnte. Fikk beskjed om at de sendte inn termostaten til leverandør, men likevel fikk jeg regning på den nye.
Skal høre litt med de i dag.
Reklamasjonsfrist etter forbrukerkjøpsloven gjelder fabrikasjonsfeil som var til stede da produktet ble levert (i motsetning til en garanti som "garanterer at gjenstanden fungerer).
Litt forenklet er argumentasjonen i ditt tilfelle:
1. Er dette et produkt som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år (som er den vanlige reklamasjonsfristen i forbrukerkjøpsloven). Termostat: klart ja, dvs reklamasjonsfrist på 5 år
2. Skal de gjøres vedlikehold på en termostat som du eventuelt ikke har gjort? Nei
Jeg ville ikke betalt en slik regning. Om elektrikeren får dekket sin kostnad av leverandør har ikke noe med ditt krav å gjøre.