248    17    4  

Sammenkoble ledere på én kurs

ohj
 11     0
Jeg har to kurser ut til garasjen min på 10A til takbelysning og stikk og 16A til elbillader.  Og jeg undersøker muligheten for å øke ladeeffekten noe.

Det går en 4x2,5+2,5 kabel ut til garasjen.  Kabelen er av nyere dato (et par år gammel), og det er ikke aktuelt å bytte denne for å øke tverrsnitt.

Det jeg lurer på er om det er lovlig å samkoble ledere på én kurs?  Altså i stedet for ett lederpar til 16A kurs og lederpar til 10A så koble lederne sammen i endene (i praksis da ha 2x2,5 på hver pol) og ha én kurs på 32A eller 25A.

   #1
 1,925     klippdalen     1
tja. sånn rent praktisk går det ann å paralellkoble ledere, dog må disse være av samme type OG være like lange.

det er ikke bare rett-fram slik du tenker Smile
TSt
   #2
 14,509     2
Tror det blir nei her det trenger en ikke tenke på. Men i disse tider ned effekt ledd på nettleie trenger en ikke lenger den store sikringen på el bil lader. Men 16A var kanskje lit smått.
ohj
  (trådstarter)
   #3
 11     0
Nei, det er jo ikke ideelt naturligvis. Jeg bare lurte på om det er ulovlig med en slik løsning? Altså om NEK-forskriften spesifikt sier at dette ikke er lov?

Jeg kjenner jo til at forskriften sier at en elbil-lader skal ha en separat kurs. Men jeg vet også at det åpnes opp for å ha normale stikk på samme kurs som elbillader i de tilfellene hvor elbilladeren installeres på en eksisterende kurs. Dette for å forhindre at en må grave opp gård og grunn for å legge ut kabel til ny kurs.
ohj
  (trådstarter)
   #5
 11     0
tja. sånn rent praktisk går det ann å paralellkoble ledere, dog må disse være av samme type OG være like lange.

det er ikke bare rett-fram slik du tenker Smile

Opps, så ikke denne posten med det første.
Ja, det kom kanskje ikke så tydelig frem. Men dette er snakk om én kabel med 4 x 2,5 mm2 ledere + 2,5 mm2 jord. Så de vil være av samme tverrsnitt og samme lengde.
Rent praktisk så er det ikke et problem. Og jeg vet at det ikke er brannfarlig. Men jeg er ikke elektriker selv, og ville ha litt mer kjøtt på beinet om hva som er lov eller ikke før jeg begynner å ringe etter elektrikere til å hjelpe meg med dette. 😊
TSt
   #6
 14,509     0
Det er fryktelig upraktisk uten belysning i garasjen og portåpner er også utelukket.
ohj
  (trådstarter)
   #7
 11     0
Det er fryktelig upraktisk uten belysning i garasjen og portåpner er også utelukket.


Både takbelysning og portåpner vil i så fall være på samme kurs som elbillader, ref. det jeg skrev over.

   #8
 24,668     Akershus     0
En vil få 5mm2 linjeledere og 2,5mm2 jordleder. Vanligvis legges jordleder lik linjeleder opp til 16mm2. Kanskje kan en risikovurdere seg rundt dette ved å sette inn foranstående jfa?
Signatur
   #9
 5,743     OSLO     1
En vil få 5mm2 linjeledere og 2,5mm2 jordleder. Vanligvis legges jordleder lik linjeleder opp til 16mm2. Kanskje kan en risikovurdere seg rundt dette ved å sette inn foranstående jfa?

det er ingen problem med 5mm2 + jord 2,5. jord kunne godt vært 1,5 også. jordlederen skal jo maks lede ca 30mA...


men uansett er dette ikke en løsning jeg ville valgt.
25A som dundrer og går i feks 6-8t, da skal du være veldig sikker på at begge to i samme fas er eksakt like lange, slik at den ene ikke tar all last. skummel løsning



få heller lagt ut en kabel med riktig dimensjon til den laderen. få lagt ut en 3x4mm2+J eller 3x6mm2+J
da har du mulighet for 3 fas, og opp til 28-30A ladestrøm. uansett så klarer de fleste seg med 20-25A
   #10
 4,193     0
U = RxI.

Så lenge lederne er omtrent like lange så holder det, i alle fall innenfor en cm eller to som man lett får til når de ligger i samme kabel. Spenningen over de to lederne i en fase vil jo være lik og med omtrent samme lengde så vil R bli tilnærmet lik - etter ohms liv blir da I også tilnærmet lik.

Det vil aldri være en leder som tar hele lasten, med mindre motstanden blir uendelig. Det kan skje ved feil i koblingspunkt feks, men ikke pga ulik lengde.