#11
 4,193     0
Det er fryktelig upraktisk uten belysning i garasjen og portåpner er også utelukket.


Både takbelysning og portåpner vil i så fall være på samme kurs som elbillader, ref. det jeg skrev over.

Det er uansett ikke lov, portåpner og lys må nok stå på maks 16A sikring. Både fordi portåpneren vanligvis står i et stikk som ikke kan sikres med mer enn 16A og fordi portåpneren har tynne ledere internt som ikke tåler mer enn 16A-sikring ved en evt kortslutning.

I så fall vil du måtte ha en underfordeling i garasjen med en sikring til lys/stikk.

   #12
 4,193     0
Den kule løsningen på problemet ditt er forresten trafo inne i huset Wink

Da får du 400V 16A trefas i garasjen på kabelen din. Så kobler du elbilen med trefas og lyset på enfas, ergo 11kW lading.

HSt
   #13
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Vi har hatt mye problemer med utstyr der produsent har sammen koblet ledere for å få lavere motstand, det starter med litt dårligere kontakt et sted og så kommer feilene med varmgang.


TS må i tilfelle dette allikevel er lov sette opp en underfordeling i garasjen så portåpner og lys har korrekte sikringer, de kan ikke mates fra mer enn 16A sikring. Han kan vel da hoppe over selektivitet og sette samme sikring mot el-bil
Lader som han sikrer kabelen ut med. Han bør da ha en dør inn i garasjen for portåpner kan da miste strømmen

Innlegget skrevet samtidig med noen over
   #14
 4,193     0
TS trenger også en mer enn gjennomsnittelig kreativ/løsningsorientert elektriker.

Selv om man får til en løsning som ikke eksplisitt strider mot normen så trenger man noen som er villig til å skrive under på risikovurdering etc...

Og man må se på jordfeilbeskyttelse av både kurser og kabel. Hvis kabelen ikke er dobbeltisolert så trenger denne forankoblet jfb. Litt avhengig av hvilken elbillader man velger så kan man få krav om type B her og problemer med type A foran B etc etc - søk litt på forumet så finner man mer detaljer. 

Hvis man ser bort fra jfb så trenger man neppe sikre elbilkursen to ganger, holder å sikre ned lyskursen. 
TBL
   #15
 360     Lørenskog     0
Den kule løsningen på problemet ditt er forresten trafo inne i huset Wink

Da får du 400V 16A trefas i garasjen på kabelen din. Så kobler du elbilen med trefas og lyset på enfas, ergo 11kW lading.


Om bilen støtter 400 Volt lading er dette en god løsning. Gir likt strømtrekk pr fase også. Enklere å fordele mellom faser på hoved sikring.

Om det ikke er 400 Volt inntak kreves trafo fra IT til TN. Trenger plass til å montere trafo inne i huset, tar litt plass, og kan lage litt 50 Hz during.
   #16
 1,355     0
Tror det blir nei her det trenger en ikke tenke på. Men i disse tider ned effekt ledd på nettleie trenger en ikke lenger den store sikringen på el bil lader. Men 16A var kanskje lit smått.


De fleste steder er forskjellen mellom 5-10kW og 10-15kW bare en drøy hundrelapp. Da er det mer gunstig med høy ladeffekt, siden man sparer mer på å lade når strømmen er billig enn å lade sakte for å få lavere effektavgift. F.eks er strømmen billig i dag kl 14-17 med rundt 18 øre/kWh i snitt. Altså er det ca. 90 øre/kWh eks. mva. i forhold til døgngjenomsnittet å spare på å lade mest mulig de 3 timene. Da er 11kW gull verd i forhold til 3,7kW. Man sparer (11-,7)*3*0,9*1,25=ca. 25 kroner. Altså 20% av forskjellen i effekttrinnene mange steder på kun en eneste dag.
   #17
 24,668     Akershus     0

Om bilen støtter 400 Volt lading er dette en god løsning. Gir likt strømtrekk pr fase også. Enklere å fordele mellom faser på hoved sikring.

Meg bekjent støtter samtlige moderne biler på det norske markedet 400V lading fra dedikert 400V ladeuttak. Selv biler fra ur-tiden med lading fra én spenning klarer det.
Ellers er trafo et alternativ. Da kan en endog kjøpe seg en ZOE som insisterer på TN-nett.
Signatur

   #18
 1,355     0

Om bilen støtter 400 Volt lading er dette en god løsning. Gir likt strømtrekk pr fase også. Enklere å fordele mellom faser på hoved sikring.

Meg bekjent støtter samtlige moderne biler på det norske markedet 400V lading fra dedikert 400V ladeuttak. Selv biler fra ur-tiden med lading fra én spenning klarer det.
Ellers er trafo et alternativ. Da kan en endog kjøpe seg en ZOE som insisterer på TN-nett.


Joda, alle biler støtter lading fra 3-fase 400V men om bilen kun har 1-fase lader får man ingen ekstra effekt ut av 3-fase og dermed er det liten vits i å oppgradere kursen. For biler med 1-fase 32A lader finnes det dog ladestasjon med trafo som henter ut 16A 400V (fase-fase) fra en 3x16A kurs og transformerer om til 1x25A 230V. Men det blir dyrt med en trafo til 400V i huset og så en slik ladestasjon i garasjen...