10,225
45
13
Tilkobling av 3-fasemotor i garasje
194
0
Hei!
Har kjøpt meg en maskin med 3-fasemotor for å koble til i garasjen.
Har kjøpt meg en maskin med 3-fasemotor for å koble til i garasjen.
På bildet ovenfor ser man kontakttypen til denne maskinen. På bildet nedenfor kan man se sikringsskapet i garasjen. Hva må gjøres for å få koblet til denne maskinen på hele 7,5kW? Er det mulig med en overgang, eller må elektriker komme og bytte sikringsskap? Selve kursen skal være stor nok, og slik jeg har forstått det (/blitt fortalt) er kontakten med rød ramme rundt seg et 3-faseuttak.
I blant så hender det at editoren ikke får med seg all tekst som er skrevet. Det hender også at man kommer borti "lagre" knappen før man egentlig er ferdig med å skrive innlegget.
I all hast trykker man på "rediger", og begynner med å rydde opp i eget innlegg. I mellomtiden er det noen som kommenterer det meningsløse innlegget. Når det redigerte innlegget er klart for å oppdateres, så forsvinner alt man har gjort, da det ikke er mulig å lagre innlegget dersom noen har lagt inn et nytt innlegg i mellomtiden.
Det burde vært lagt inn en liten sikkerhetssluse i kildekoden, som gjør at så lenge redigeringen er påbegynt tidsnok, så må man få lov til å lagre innlegget når det er ferdig editert, uavhengig av hva som har skjedd i tråden i mellomtiden. Slik det er nå, vil jeg tro det er en hel rekke med gode redigeringer som ikke blir lagret.
Så håper jeg vi kan peile oss over til tema
Stikkontakten på maskinen din er 400V. I sikringsskapet ditt har du 230V. Dersom maskinen ikke kan kobles om til 230V, så kan du ikke benytte maskinen i garasjen din.
Når du skal benytte en 400V maskin på et 230V nettsystem, så vil også amperen øke. Grovt sett vil en 3-fase maskin på 7,5kW trekke rundt 19A 230V. Det kan se ut som at det står 3 stk 25A sikringer som forsyner kontakten i skapet. Uttaket er i så måte kraftig nok, men du må fortsatt mest sannsynlig foreta en omkobling av maskinen for å kunne benytte den med 230V tilførsel.
Hva er naturlig fremgangsmåte videre? Og antar at det ikke er aktuelt med 400V i veggen, da dette er bestemt av (linjen inn til garasjen fra) trafoen?
Har hørt med nettselskap om at nettet skal tåle oppgitt effekt, men har dessverre stolt på en "ekspert" (bekjent) i forhold til at det skal være mulig å koble til.
har du noe skjema/manual på denne maskinen? merke/navntype-nr?
legger du ut det kan det hjelpe oss en del med og hjelpe deg
ja, du har 230v 3fase hos deg. det blir sjeldent endret på i eldre strøk.
så det vesentlige her er og finne ut hva som kan gjøres med maskinen din
Det blir litt vanskelig å gi noen konkrete tips om hvor du bør begynne, når man ikke vet hvilken type maskin det er. Likevel, her er et par eksempler:
Visst det er en maskin hvor tilførselskabelen går direkte til en 3-fase motor via en start/stopp bryter så er det som regel en enkel sak å bygge om dette til 230V. Du må da se på merkeskiltet på motoren, om motoren kan forsynes med både 230V og 400V. Eksempel på et merkeskilt for en motor:
Visst maskinen har et styreskap med diverse betjeningsbrytere, instrumenter og lignende så er det kanskje noe verre å koble om maskinen til 230V, litt avhengig av hvordan maskinen er konstruert. I en del tilfeller vil det ikke være mulig å koble om slike maskiner. Eksempelvis visst det er en dreiebenk, høvlemaskin eller andre komplekse maskiner.
Ta gjerne et bilde av maskinen, eller gi en beskrivelse av hvilken maskin det er, gjerne med fabrikat og type, så vil det være enklere å gi tips til hvordan du kan sjekke opp om maskinen kan kobles om til 230V.
Det er kanskje ikke realistisk å få 400V i veggen? Antar en gammel trafo på bygda ikke er i stand til å levere slikt..
Takker for all hjelp jeg kan få
eydybdal; om først motoren(e) i maskinen kan kobles om til 230V i trekant i stedet for 400V i stjerne, så kan vel "bestandig" maskinen som helhet det (men det kan bli endel jobb med flere motorer)? Koble om styrestrømmen fra L+N til L1+L2, og justere ampere-innstillingen på eventuelle motorvern, er det da andre potensielle problemer?
Maskiner som skal ha 400V på styrestrømkretsen er vel ikke vanlig??