3,874    54    12  

Tesla Powerwall og varmepumpe på hytta

 164     0
Hei, 
ser at Teslas batteriløsning har blitt diskutert før, men har ikke funnet en tråd med dette temaet: 
Hvordan ser dere for dere en kombinasjon av Solceller, Powerwall og varmepumpe på en hytte uten innlagt strøm? 

Jeg har vurdert flere løsninger for å kunne komme til en hytte som, om ikke godt oppvarmet, har grunnvarme. Jeg forstår at en Powerwall ikke er stor nok til å drive en varmepumpe en hel helg, men å feks sette den igang med fjernstyring fredag morgen, og ankomme hytta fredag kveld kunne vært ganske mye deiligere enn i dag.. 

Tesla har et verveprogram hvor eksisterende kunder kan gi nye kunder en kode/link, som gir nye kjøpere av Tesla rabatt og gratis superlading, og eksisterende kunde får premier. Dersom jeg klarer å verve 4 nye kunder får jeg en powerwall! 

Forstår at Teslas Powerwall ikke er noen ny, grensesprengende teknologi, men for min del er det to store aspekter: 
- de har designet alt inn i en pakke, slik at jeg ikke må handle batterier, invertere, styringssystem osv og sette det sammen - alt er ferdig koblet. Det er faktisk et utrolig godt salgsargument for den største delen av kundemassen
- de har laget pakken med et sexy design, eller, så sexy som en batteribank kan bli :D På min hytte uten teknisk rom vil det faktisk spille en rolle, selv om resten av hytta på nåværende tidspunkt ikke på noen måte ser så bra ut. Men, en dag skal jeg jo bli ferdig med oppussing, og da.. 

Diskusjonen om hvor nyttig en slik batteribank er i Norge for de fleste husholdninger er vel grundig dekket i andre tråder, men hva tenker dere om Powerwall/varmepumpe på hytte uten strøm?

   #1
 3,210     Vestlandet     0
Burde kunne fungere det. Vet du om de oppgitte 13,5 kwh er 0-100%? Og får du med lader og inverter? Koster jo litt det og.
  (trådstarter)
   #2
 164     0
Jeg vet ikke noe mer enn det som står på nettsiden, og den er ikke min før jeg har fått fem nybilkunder til å bruke koden min: http://ts.la/jonfredrik5687 (feel free, folks, dere får 8000 i rabatt på nybilen og ubegrenset superlading).

"Powerwall er et fullstendig automatisert system som er enkelt å installere og krever ikke noe vedlikehold"


  • Nyttekapasitet13,5 kWt


  • Utladingsdybde100 %


  • Effektivitet90% dyp syklus


  • Strøm7 kW topp / 5 kW kontinuerlig


  • Støttede applikasjonerSelvforsyning av solenergiBackup- og "off-grid"-løsninger krever utstyr som ikke er tilgjengelig i Norge for øyeblikket


  • Garanti10 år



  • SkalerbarOpp til ti Powerwall


  • Driftstemperatur-20 °C til 50 °C


  • DimensjonerL x B x D:1150mm x 755mm x 155mm


  • Vekt125 kg


  • InstallasjonGulv- eller veggmontertInnendørs eller utendørs


  • SertifiseringOppfyller retningslinjene for internasjonale standarder og krav for strømnett


  (trådstarter)
   #3
 164     0
Jeg har kikket på forskjellige varmepumper, og i spesifikasjonene opplyses det om varmeeffekt, men ikke hvor mange watt den faktisk trekker.
   #4
 4,269     0
Jeg har kikket på forskjellige varmepumper, og i spesifikasjonene opplyses det om varmeeffekt, men ikke hvor mange watt den faktisk trekker.


Se nøyere, Mitsubishi oppgir i alle fall dette. Ca 1kW for dere volumselger som gir maks 6.6 ut.
  (trådstarter)
   #5
 164     0
Takk for info.

Jeg har ingen erfaring med varmepumper - er det noen funksjoner, som avriming, som den må få gjøre, ellers vil den bli ødelagt? Kan det oppstå noen problemer av den begrensede mengden strøm tilgjengelig, må den for eksempel skrus av før batteriet er tomt eller tåler varmepumpen å gå helt til batteriet er tomt?
   #6
 615     Øvre Eiker     0
Jeg har kikket på forskjellige varmepumper, og i spesifikasjonene opplyses det om varmeeffekt, men ikke hvor mange watt den faktisk trekker.

Jeg har målt forbruket på min egen gamle Panasonic og den bruker 1,8 kW når den går for fullt og 0,7 kW når den har oppnådd innstilt temperatur og bare vedlikeholdsvarmer.

Jeg stusset litt på "Selvforsyning av solenergiBackup- og "off-grid"-løsninger krever utstyr som ikke er tilgjengelig i Norge for øyeblikket" Jeg skulle tro at det var det som var poenget med PowerWall, Kanskje de bare mener at de ikke leverer solceller i Norge, men du burde høre med en representant for Tesla om det er noen hinder for din bruk.
   #7
 15,364     1
En må finne ut av startstrøm på en varmepumpe i allefall. Har erfaring fra strømaggragater og da er startstrøm en stor begrensende faktor og varmepumper er trolig av den værste typen produkter i så måte. Men har ikke noen konkrete tall. Data på to modeler: 6.6 hos Mitsubishi krever ca 12A mens 6.3 modellen kjører bra på 10A kurs ca 9A tror jeg det sto på denne. Strømmen bør slås av før en kommer så langt at batteriet er tomt, en tar livet av invertermodul hvis ikke systemet kobler ut før batteriet er tomt.

   #8
 25,341     Akershus     0
Mulig Tesla mener at Powerwall lades fra 230V nettet og at lading fra solceller er mer ukjent for dem?
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 164     0
Ja, det er nok strømnettet som er ment til å være hovedkilden, og solceller som supplement, evt et helt solar roof som de snart selger, som hovedkilde.

Men hvis vi går ut i fra at jeg bruker hytta 2 helger i måneden på høsten, hvor stort solcelleanlegg må jeg da ha for å lade opp batteriet 100% (fra tomt)? Forstår at det ikke er mulig å regne korrekt på dette uten alle faktorer, det kan for eksempel være to fine, klare høstuker før en brukshelg, eller 2 uker med lavt skydekke. Vet jo heller ikke hvor mye Teslas inverter og styringssystemer spiser av strøm.

Noen som har noen tanker om nødvendig dimensjonering av solcelleanlegget?
   #10
 25,341     Akershus     0
Finnes noen tråder om hytte-elbilbatterikonvertering på byggehytte.no og elbilforum.no
Signatur