Jeg har også lurt litt på slikt. Dog ikke den fra Clasern, men denne. Og hvis man ser ca 33 sekunder inn i filmen kan det virke som om påstanden om at det er nødvendig med 4-5 lag med maling ikke er riktig. Men jeg kan se for meg at det krever litt maskering av lister og slikt, men det gjør man stort sett uansett, gjør man ikke?
Min erfaring med malersprøyte er att man må maskere ALT som ikke skal males p.g.a av sprøytestøv/tåke. Synes hele denne reklamevideoen er latterlig. Wagner lager også proffutstyr, men den sprøyten i videoen synes jeg ser ut som en Donald Duck sak. Tror du gjør lurest i å bruke rulle.
Har samme latmakken, og fikk dermed samme fine tanke i fjor sommer om at å sprøyte ville være så MYE enklere enn rulle og pensel. Og det er det IKKE! Det går ikke raskere å dekke veggen (snarere tvert i mot), man trenger flere strøk, innelufta sliter i lang tid etterpå, og det er mer som må maskeres. Men er du dyktig kan det bli et veldig bra resultat (hvilket det blir nesten uansett om du bruker rulle...)
Skjønner, skjønner. Ser da bort fra å bruke sprøyte til tak- og veggmaling. Slike overflater malen en jo stort sett i matte overflater uansett. Hva med skapdører og hyller og slikt? Der er det vanskelig å ikke få "kjørespor" etter rull/pensel ved bruk av maling med mere glans, det syns i alle fall jeg (uten at jeg har forsket så mye på ulike malings- og rull/pensel komboer).
Sprøyte på dører/hyller funker utmerket, bare du har et fornuftig lokale med god utlufting. Har dårlig erfaring med å sprøyte maling på ubehandlet treverk, som bare trekker inn malinga og gir et gustent skjær i fargen. Etter 10 lag gav jeg opp og gikk over til pensel >
Men gubben lakkerte limtreplater som skulle brukes til hylle, og det ble et supert resultat! Men det måtte også til mange lag...
Sprøytelakkering av småting som dører, lister og foringer går veldig fint og kan anbefales om en ønsker ett bra ressultat ;) Bare husk å grunne før maling, gunning kan jo da selvsagt også sprøytes. Er ikke å anbefale å kjøpe billig maling eller grunning, men kjøp med god dekkevne, mange som ønsker best mulig resultat og kiper på malingen så skjønner de ikke hvorfor de ikke får det skikkelig til ::)
Vil og anbefale å pusse lett over med fint pussepapir mellom strøkene, treverket kan reise seg når du påfører maling, så puss bort dette og smånupper. Du kan få kjøpt slike pusse svamper eller så har du og noen til å sette på drillen som ser ut som en blekksprut med full av remser med pussepair, diee er fine å komme til med i profiler. Har jobbet lit med dette selv og lakkerte da opp mot et par km. listverk på en helg.
Signatur
Jobbet som bilmekaniker, biloppretter, overflatebehandler, industrirørlegger og trailersjåfør ++++ Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Bare ikke glem at der det sprøytes maling, der dannes det malingstøv som svever fint avsted og kommerfrem på de mest utenkelige plasser.
Kjenner en som sprøytelakkerte i et kjellerom og var lykkelig. Hadde en avtrekksvifte på veggen som drog dårlig luft rett ut. Det han ikke tenkte over var at kona hdde parkert bilen rett utenfor der avtrekksvifta stod. Det meste traff bilen som tør støv, men en del traff bilen som klebrige dråper.
At det ble en del maling i kjellerommet var uvsentlig for det skulle pusses opp likevel, at vifta til 500 kr fikk sterkt redusert levetid spilte liten rolle, men at bilen måtte sendes på verksted for å rubbe av alle de klebrige malingsdråpene den var truffet av var mindre artig.
Sprøytemaling blir ofte fremstilt som den store løsningen, og det er ofte det, men det er et jævla støvproblem som følger med.
Når vi grunnet alle veggene i huset med sprøyte så hadde vi teipet rundt på alle vinduene men likevel var det flere av dem som ble matte av maling pågrunn av bittesmå tabber.
Men det er også ENORM forskjell på en skikkelig sprøyte og en Kina plast sprøyte, samt på en riktig justert og en ikke justert sprøyte og selvsagt viskositeten til malingen..
Med en skikkelig sprøyte som er stillt inn riktig, med riktig dyse og riktig viskositet på malingen blir det overaskende lite "overspray".
Men se når de proffe malerne grunner vegger innvendig. Det er så en hører tåkeluren starter opp for jaggu ligger tåka tjukk da.
Poenget mitt er at en har veldig mye mer kontroll på søl når en bruker rull eller pensel. Og ved å bruke riktig rull og riktig pensel samt riktig maling med rett viskositet så kan en få til flotte overflater.
Jeg har rullemalt bil slik at ingen har trodd meg når jeg har hevdet at det ikke er brukt sprøyte. Tynn maling i mange tynne lag. Dører kan en ofte med fordel legge flatt for da er det lettere å få malingen til å flyte uten å sige.
For det er det det som regel handler om, flyt uten sig.
Men det er også ENORM forskjell på en skikkelig sprøyte og en Kina plast sprøyte, samt på en riktig justert og en ikke justert sprøyte og selvsagt viskositeten til malingen..
Med en skikkelig sprøyte som er stillt inn riktig, med riktig dyse og riktig viskositet på malingen blir det overaskende lite "overspray".
Enig med deg. Ville gått for en luftdrevet lavtrykksprøyte. Da må man selvsagt også ha en kompressor. En koppesprøyte ala det en bruker når en lakker bil vil gjøre susen. Trenger ikke være proffutgaven ,men skygg unna billig dritt.
Men det er også ENORM forskjell på en skikkelig sprøyte og en Kina plast sprøyte, samt på en riktig justert og en ikke justert sprøyte og selvsagt viskositeten til malingen..
Med en skikkelig sprøyte som er stillt inn riktig, med riktig dyse og riktig viskositet på malingen blir det overaskende lite "overspray".
Det går fint an å bruke rimelig sprøyte å oppnå et godt ressultat om en følger visse råd. Riktig lufttrykk, riktig viskositet, riktig dyse, og riktig justert stråle er vel hovedfaktorene for bra ressultat. Ofte så er oljemaling eller interiørmaling skjennerell litt tykkere en den lakken en lakker en bil med. Er da viktig å ha riktig dimmensjonert dyse så en slipper å forstøve malingen for mye.
En kan selvsagt gjøre som Aasg sier. legge dørene ned uavhengig om en velger å lakke eller male, det flyter lettere ut og en har lettere for å unngå sig, men en har da lettere for å få støv, fluer og annet dritt på flatene og er da avhengig av å ha det så støvfritt som mulig der en gjør en slik jobb.
Har også "lakkert" biler med malerrulle ett par ganger og det går helt fint det ;) 100% blir det ikke men er mer en godt nok på en gammel bil, du kan som Aasg sier få et så bra ressultat at det er vanskelig å se forskjell på om bilen er lakkert. Men det er jo som med så mye annet, nøyaktighet, kunskap, og ikke minst at en tar seg god tid og ikke stresser avgårde. Det er stort sett det jeg ser om og om igjen når ting går til helvete, tolmodigheten jholder ikke helt i mål og det ender opp som noe klattverk som ser helt jævlig ut, det som i utganspunktet skulle bli så mye finere.
Så om en ikke er av den partentelige typen som tar seg god tid, bruker riktig utstyr og ikke kjiper på grunning/malingskvalitet så bør en heller bruke rulle og kost.
Signatur
Jobbet som bilmekaniker, biloppretter, overflatebehandler, industrirørlegger og trailersjåfør ++++ Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Min erfaring med malersprøyte er att man må maskere ALT som ikke skal males p.g.a av sprøytestøv/tåke.
Synes hele denne reklamevideoen er latterlig. Wagner lager også proffutstyr, men den sprøyten i videoen synes jeg ser ut som en Donald Duck sak.
Tror du gjør lurest i å bruke rulle.
Hva med skapdører og hyller og slikt? Der er det vanskelig å ikke få "kjørespor" etter rull/pensel ved bruk av maling med mere glans, det syns i alle fall jeg (uten at jeg har forsket så mye på ulike malings- og rull/pensel komboer).
Men gubben lakkerte limtreplater som skulle brukes til hylle, og det ble et supert resultat! Men det måtte også til mange lag...
Bare husk å grunne før maling, gunning kan jo da selvsagt også sprøytes.
Er ikke å anbefale å kjøpe billig maling eller grunning, men kjøp med god dekkevne, mange som ønsker best mulig resultat og kiper på malingen så skjønner de ikke hvorfor de ikke får det skikkelig til ::)
Vil og anbefale å pusse lett over med fint pussepapir mellom strøkene, treverket kan reise seg når du påfører maling, så puss bort dette og smånupper.
Du kan få kjøpt slike pusse svamper eller så har du og noen til å sette på drillen som ser ut som en blekksprut med full av remser med pussepair, diee er fine å komme til med i profiler.
Har jobbet lit med dette selv og lakkerte da opp mot et par km. listverk på en helg.
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Kjenner en som sprøytelakkerte i et kjellerom og var lykkelig. Hadde en avtrekksvifte på veggen som drog dårlig luft rett ut. Det han ikke tenkte over var at kona hdde parkert bilen rett utenfor der avtrekksvifta stod. Det meste traff bilen som tør støv, men en del traff bilen som klebrige dråper.
At det ble en del maling i kjellerommet var uvsentlig for det skulle pusses opp likevel, at vifta til 500 kr fikk sterkt redusert levetid spilte liten rolle, men at bilen måtte sendes på verksted for å rubbe av alle de klebrige malingsdråpene den var truffet av var mindre artig.
Sprøytemaling blir ofte fremstilt som den store løsningen, og det er ofte det, men det er et jævla støvproblem som følger med.
Når vi grunnet alle veggene i huset med sprøyte så hadde vi teipet rundt på alle vinduene men likevel var det flere av dem som ble matte av maling pågrunn av bittesmå tabber.
Med en skikkelig sprøyte som er stillt inn riktig, med riktig dyse og riktig viskositet på malingen blir det overaskende lite "overspray".
Men se når de proffe malerne grunner vegger innvendig. Det er så en hører tåkeluren starter opp for jaggu ligger tåka tjukk da.
Poenget mitt er at en har veldig mye mer kontroll på søl når en bruker rull eller pensel. Og ved å bruke riktig rull og riktig pensel samt riktig maling med rett viskositet så kan en få til flotte overflater.
Jeg har rullemalt bil slik at ingen har trodd meg når jeg har hevdet at det ikke er brukt sprøyte. Tynn maling i mange tynne lag.
Dører kan en ofte med fordel legge flatt for da er det lettere å få malingen til å flyte uten å sige.
For det er det det som regel handler om, flyt uten sig.
Enig med deg.
Ville gått for en luftdrevet lavtrykksprøyte. Da må man selvsagt også ha en kompressor.
En koppesprøyte ala det en bruker når en lakker bil vil gjøre susen. Trenger ikke være proffutgaven ,men skygg unna billig dritt.
Det går fint an å bruke rimelig sprøyte å oppnå et godt ressultat om en følger visse råd.
Riktig lufttrykk, riktig viskositet, riktig dyse, og riktig justert stråle er vel hovedfaktorene for bra ressultat.
Ofte så er oljemaling eller interiørmaling skjennerell litt tykkere en den lakken en lakker en bil med.
Er da viktig å ha riktig dimmensjonert dyse så en slipper å forstøve malingen for mye.
En kan selvsagt gjøre som Aasg sier. legge dørene ned uavhengig om en velger å lakke eller male, det flyter lettere ut og en har lettere for å unngå sig, men en har da lettere for å få støv, fluer og annet dritt på flatene og er da avhengig av å ha det så støvfritt som mulig der en gjør en slik jobb.
Har også "lakkert" biler med malerrulle ett par ganger og det går helt fint det ;)
100% blir det ikke men er mer en godt nok på en gammel bil, du kan som Aasg sier få et så bra ressultat at det er vanskelig å se forskjell på om bilen er lakkert.
Men det er jo som med så mye annet, nøyaktighet, kunskap, og ikke minst at en tar seg god tid og ikke stresser avgårde.
Det er stort sett det jeg ser om og om igjen når ting går til helvete, tolmodigheten jholder ikke helt i mål og det ender opp som noe klattverk som ser helt jævlig ut, det som i utganspunktet skulle bli så mye finere.
Så om en ikke er av den partentelige typen som tar seg god tid, bruker riktig utstyr og ikke kjiper på grunning/malingskvalitet så bør en heller bruke rulle og kost.
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre