(trådstarter)
   #11
 745     Sponvika     0
Maleren fortalte at dersom sinkhvitt ble blanda i maling og arbeidstilsynet fikk ferten av det så ble det skikkelig smekk på labben.

   #12
 141     0
Ja, det var jo fordi jeg visste at blytilsetning er strengt forbudt at jeg skreiv det der da, lizzom.  ::)

Her http://www.jotun.com/jotun/product/dekorativ/DekorTDA.nsf/wvwProductDatabase/DC32C1F12BEA3ED7C1256D2D004B0383/$file/JOTUN%20LINOLJEMALING.pdf
er en link til databladet til Jotuns linoljemaling, og der får vi
svar på to ting, slik at vi slipper å synse mer i denne tråden.
1. Linoljemaling ER tilsatt sinkhvitt.
2. Linoljemaling er OGSÅ beregnet til interiørmaling. Det må den jo nesten være, siden man ikke hadde annen maling en gang i tida, og man malte interiører også den gangen.

Så da veit vi det.


Har ikke direkte erfaring med linoljemaling innendørs, men jeg har forstått det slik at det er når malingsoverflaten begynner å bli utslitt av vær/vind og sol at den begynner å kritte. Utendørs skal dette ta ca 8 år, og da er det på tide å male igjen eller "utsette" problemet litt med et strøk linolje. Da friskes fargen opp og malingen holder litt lenger, fordi de pigmentene som er igjen og er i "fri flyt" binder seg med linoljen. Da må da dette etter mine begreper ta betydelig lenger tid innendørs, f.eks. på en vegg?? Etter så lang tid er man kanskje lei av fargen likevel? Men det er klart, kritting på gulv og i trapp er jo kanskje ikke så kult.

"Maaaaammmmaaaa, hvorfor er sokkene mine helt grønne? Begynner jeg å bli Hulken?????"  :o

Uansett, den tendensen linoljemaling har til å kritte og falme utendørs har nok gitt den et ufortjent dårlig rykte. Denne egenskapen, som egentlig betyr at malingsfilmen slites ned før det er på tide å male igjen, gjør forarbeidet lettere ved neste maling, og man får ikke et malingssjikt som blir tjukkere og tjukkere. Eller i hvert fall i blir det mindre tjukt enn med lag på lag alkydmaling. Og vi vet jo alle hva som skjer når malingsfilmene blir for tjukke? Skall-skall-flak-flak. Til slutt må man skrape hele veggen helt ned.
Dessuten er det fint med en maling som selv "sier fra" når den må fornyes. Jeg vil også tro at falmingen er størst på den mest værutsatte veggen, og kanskje kan man male resten halvparten så ofte??

For gamle hus/restaureringsobjekter gir linoljemaling den rette "looken", og tro meg, her kan man se forskjell! Men her er det selvsagt forskjell på hva folk er ute etter også. Jeg skal i hvert fall male mine hus med linoljemaling.

En annen ting: Gamle hus skal helst ha høvlet panel. Mange malere og høvlerier sier at det er håpløst å få maling til å hefte på dette. Det er jo merkelig, siden man brukte høvlet panel i maaaaaange år på alle hus, og de er da vitterlig malt. Svar: Linoljemaling hefter godt på høvlet panel, i motsetning til mye annen maling!

Og høvlet panel bør man absolutt velge til et gammelt hus, f.eks. sveitserhus.

Men nå begynner dette å likne på noe som egentlig burde stått i kategorien om gamle hus, så jeg skal gi meg....

Linoljekitt er forresten veldig bra! Elastisk og holder i hundre år i sprekker i tømmervegger, minst! Godt å jobbe med også, som jeg har forstått. Maler man hvitt med linoljemaling, må man visst også bruke linoljekitt, ellers vil malingen gulne tror jeg.
taz
   #13
 3,840     Haugesund     0
Skal trekke den ørlite videre.  ;D Har benyttet Tjæralin på huset mitt. Kan ikke si annet enn bedre maling har jeg aldri malt med. Den er litt mer fargeekte enn linoljemaling, som har en tendens til å legge kalkbelegg igjen ettersom fargen vaskes bort. Dette skjer i ubetydlig grad med Tjæralin.
Signatur