(trådstarter)
   #21
 11     0
2. Retting/reparasjon

Entreprenøren kan kreve å få rette feil og mangler selv, hvis reparasjonen skjer innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for deg. Du bør derfor ikke reparere den selv før du klager. Retter du selv, kan det innebære at du mister kravet ditt. Retting skal skje uten kostnader for deg.

Hentet fra https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/kjop-og-salg-av-bolig/mangler-nybygg/

Hvis du har hold fliser selv, kan jo ikke flise legger vite hvor du har kjøpt dem. Ikke sikkert flise legger forstår norsk. Har han reist hjem til polen, så kan han ikke utsette flybillett for en skadet flis ?

Morro at du antar at flislegger er polsk.

Vedkommende er en Nordmann som har ganske mange år bak seg i bransjen. Har tideligere vært navnepartner i ett av de større lokale maler/flislegger-firmaene.

Og som jeg skrev over her, så har han tideligere også skaffet en ny pakke flis, på eget iniativ.

TDJ
   #22
 1,627     Asker      0
Hm, later til at TS er ukjent med at (også) flisleggere har ferier Wink.
TS må videre dokumentere (i sak til forbrukerrådet) hva som gjør det umulig å ta i bruk badet med mangler og hva som gjør bruk av 3.part tvingende nødvendig. Ut fra info som har fremkommet i tråden er det lite som taler for at badet ikke kan tas i bruk slik det er og en normal reklamasjons-sak kjøres. Vær (også) klar over at Forbrukerrådet er en "megler-funksjon", deres hovedoppgave er å undersøke om partene kan finne omforent løsning. Hvis ikke er neste steg Forbrukertvisteutvalg og deretter domstolene.

(En ganske parallell sak i Forbrukerrådet nylig: salg/kjøp av bruktbil. Kjøper finner mangler og setter bil inn på verksted uten å varsle selger. Kjøper får en solid, 5-sifferet faktura. Kjøpet vil at selger skal dele på faktura, noe selger er negativ til. Kjøper går til Forbrukerrådet og hevder å ha vært utsatt for svindel ved at selger burde/måtte ha vist om feilene før salg. Siden selger aldri ble gitt noen mulighet til å utbedre feilene eller eventuelt å angre salget, var svindel-påstanden den eneste "åpningen" kjøper hadde inn mot Forbrukerrådet. Kjøper fikk ikke medhold i Forbrukerrådet.)
Signatur