11,515    31    0  

Ansvar for bedrifts tap etter dårlig rating

 269     Akershus     0
Hei,

trenger sårt noen råd. Jeg har kjøpt en tjeneste gjennom en en anbudsside på nett. Hele opplevelsen var i grunn ganske dårlig, og daglig leder i selskapet var ubehagelig fra første stund da jeg ringte og klaget på jobben. Etter å ha kommet for å rette opp, ble det fortsatt ikke bra, men i steden for å klage og kjempe videre, fullførte jeg selv.

Da ratingforespørsel kom fra anbudssiden ratet jeg selskapet til 1 og skrev en kort kommentar om at dette selskapet ikke er å anbefale.

Nå blir jeg truet ganske heftig med søksmål for selskapets økonomiske belastning med en slik rating. Jeg har bedt ham gjentatte ganger om å slette min kontaktinformasjon og ikke ta kontakt direkte med meg mer, men det ignorer han. Han er utrolig arrogant, som sagt truende og ekstremt nedlatende. Jeg nekter å la meg presse til å endre kommentaren min - er jo sikkert det han har gjort med andre som gjorde at jeg havnet i denne situasjonen.

Spørsmålet mitt er om jeg har noe ansvar for en slik kommentar? Kan han vinne frem med at jeg må kompensere hans tap? Han hevder at det er urimelig og feilaktig og at han har elektronisk logg på at jeg har sagt jeg er fornøyd og vil bruke ham igjen. (dette er direkte løgn, det jeg sa var at jeg har behov for tilsvarende tjeneste om et par måneder og at OM jeg ble fornøyd kunne det tenkes at jeg valgte dem ved neste korsvei også). Men er det mulig for ham å vinne frem med en påstand om at jeg har "hetset" ham urimelig. Og at jeg pga urimelig negativ tilbakemelding har påført ham store tap og må erstatte dette?

Litt frustrert her! Er også gravid i 7 måned, så dette passer meg rimelig dårlig.. Setter utrolig stor pris på tilbakemelding om noen kan hjelpe!  ???

   #1
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Hehe  ;D

Ikke la deg skremme. Synd han holder på slik, du er gravid og det du trenger er egentlig ro og fred.

Slike dinosaurer kjenner ikke til hvordan sosiale medier fungerer. Spår en tidlig død for hans virksomhet.

Klart han blir forbanna, han har jo blitt tatt på sengen og dette er levebrødet hans. På 80 og 90 tallet kunne slike overkjøre og svindle privatpersoner med stort hell. Idag har vi internett og slike elendige firmaer får raskt et rykte på seg som gjør at folk styrer unna.

Hvis du ærlig og redelig mener at det du har skrevet stemmer, så er min anbefaling å la dette stå. Hvis han plager deg over epost og telefon så be han slutte. Slutter han ikke, så tar du kontakt med politiet og jeg regner med han blir fort taus.

Makten du har er sosiale medier. Bruk da internett til å fortelle om dette firmaet og gå gjerne til lokalavisen.

Slike personer ender da opp med å legge ned firma for å opprette nytt uten dårlig rykte. Dette blir mer og mer vanlig, dessverre.
   #2
 47     Sunnmøre     0
Ikkje nokon god situasjon, vonar det ordnar seg.

Undersøk om du har fri rettshjelp i ein eller annan organisasjon, og rådfør deg med ein advokat. Dersom firmaet får eit brev frå ein advokat, vil dei vanlegvis roe seg ganske fort ned.
  (trådstarter)
   #3
 269     Akershus     0
Ja - ikke sant? Er bare tomme trusler dette fordi han vet at en dårlig rating er kjipt for businessen? Men jeg blir litt usikker på om han faktisk kan vinne frem men noe av dette. Har blitt alvorlig overrasket over rettsvesenet tidligere (riktig nok om et helt annet tema), tar ingenting for gitt lenger!

Jeg må si jeg blir fristet til å endre kommentaren min med en tilleggskommentar om truslene om å endre ratingen, men vil ikke gjøre dette før jeg vet at jeg ikke kan straffes på noen måte.

Sånne arrogante drittsekker provoserer meg noe vanvittig, og det skal gå rimelig langt før jeg vil la meg presse. Men kan jo ikke være dum heller.....
   #4
 896     Østfold     0
Det er jo helt latterlig, ihvertfall når man blir invitert til å uttale seg om varen/tjenesten som er levert.

For noen måneder siden fikk jeg en merkelig e-post. Vet ikke hvor de har fått adressen min fra, men det var ihvertfall fra et firma som tilbød seg å fjerne negativ omtale på nett.

Nettsiden var www.negativomtale.no.

Merkelige saker. På en side skjønner jeg at en kan ønske seg å skjerme seg fra usaklig drittpreik om sitt firma, på den andre side undergraver dette forbrukerens mulighet til å skaffe informasjon om leverandrøren på nettet.
   #5
 797     Nes, Akershus     0
Ingen fare, du er på trygg grunn! Men som han over skriver, hvis du føler deg utrygg, ta kontakt med politiet, be dem om å ta en prat med ham!

Og hva gjelder hans påstand om "eletronisk logg" er han ute på direkte tynn is. Han har ikke rett til å gjøre opptak av samtaler med deg uten ditt samtykke, det er faktisk strengt ulovlig! Ei heller vil disse beviser være gjeldende i en rettsinstans, uansett hva du kan ha sagt!

Og om det er slik at du på et tidspunkt har skrevet at du "har behov for tilsvarende tjeneste om et par måneder og at OM jeg ble fornøyd kunne det tenkes at jeg valgte dem ved neste korsvei også", så er du fortsatt trygg. Dette er på ingen måte bindende, og skulle han finne på å endre teksten før ha publiserer den i en eller annen sammenheng kan vi kalle det dokumentforfalskning.

Så slapp av, be ham roe seg og ta inn over seg fakta. Han har gjort slett arbeid, og fortjener ingenting bedre! Du er iokke økonomisk ansvarlig for at han er udugelig!
Signatur
   #6
 204     Oslo     0
Hva med å ta kontakt med leverandøren av den ratingtjenesten/anbudstjenesten du bar brukt? Regner med at de er rimelig negative til at leverandører skal presse brukerne til å gi gode anmeldelser. Få dem på din side, så slipper du å bruke energi på denne bølla.

Kort sagt tror jeg ikke du risikerer noe som helst her, heller ikke ved å oppdatere ratingen med forsøkene på å få deg til så slette tidligere omtale, men jeg er ikke jurist så det blir bare en antagelse fra min side.
Ebe
   #7
 4,452     Vestlandet     0
Hehe, ikke la deg skremme. Si at om han ikke slutter å presse deg så går du til politiet. Jeg ville også redigert tilbakemeldingen på anbudstjenesten med kalde fakta, at du føler deg presset av han.

Bare vær 100% ærlig, så ordner det seg.
Signatur

   #8
 277     Hjemme     0
Mon tro hvordan anmeldere av musikk, filmer +++++ kan overleve om man ikke har rett til å ytre sine meninger. Og det i gjerne medier for litt større publikum enn anbudstjenester. Det er for oss på sidelinjen lett å være moralsk og politisk korrekte her, men ja, du burde ikke bøye av for dette på noen måte og støtter også tanken om å oppdatere anmeldelsen med den truende atferden i ettertid.
   #9
 389     Nesodden     0

Det er jo helt latterlig, ihvertfall når man blir invitert til å uttale seg om varen/tjenesten som er levert.

For noen måneder siden fikk jeg en merkelig e-post. Vet ikke hvor de har fått adressen min fra, men det var ihvertfall fra et firma som tilbød seg å fjerne negativ omtale på nett.

Nettsiden var www.negativomtale.no.

Merkelige saker. På en side skjønner jeg at en kan ønske seg å skjerme seg fra usaklig drittpreik om sitt firma, på den andre side undergraver dette forbrukerens mulighet til å skaffe informasjon om leverandrøren på nettet.


En artikkel om negativomtale.no:http://www.aftenposten.no/kultur/article4200247.ece

Til trådstarter:

1. Ta kontakt med anbudstjenesten og orienter dem om saken.
2. Hvis fyren ikke gir seg, si at du går til lokalpressen med saken.
   #10
 765     Østfold     0
Det er rimelig åpenbart at et foretak ikke ønsker at negative kommentarer skal bli liggende tilgjengelig, og at slike vil påvirke foretakets fremtid negativt i fremtiden, gjerne med økonomiske tap.
Det å skrive en negativ kommentar gir dermed et stort ansvar for den som skriver, og det er særdeles viktig at kommentaren skrives subjektivt, altså "jeg opplevde foretaket slik og slik..." og ikke "foretaket er håpløst ubrukelig..."
Det bør altså komme klart frem at det er din, og bare din, opplevelse av foretaket du kommenterer.

Videre så er det slik at man opplever det meste her i verden på ulikt vis, man har ulike forventninger og ulik forståelse av både kvalitet og utførelse. Mange velger den rimeligste løsningen og rimeligste tilbyder og forventer et perfekt resultat. Ofte er både utførelse, resultat og alt annet bare vagt beskrevet både fra forbruker og tilbud. I slike situasjoner vet egentlig ingen av partene noenting før jobben er ferdig. Det er da differansen mellom ønsket og faktisk resultat kommer til syne - og det sier seg selv at det er problematisk og vil skape en konflikt.

Når en konflikt først har oppstått blir resten vanskelig. Foretaket har levert det de har gitt tilbud på, til en avtalt pris. Kunden er ikke fornøyd. Skal foretaket gjøre kunden fornøyd koster det penger, ofte mye penger. Det er ikke spesielt interessant når man allerede har levert det man mener man skal.

Konklusjonen er at det må brukes mer tid og ressurser på å beskrive hva man ønsker, hvordan resultatet skal bli og prosessen rundt, f eks valg og kvalitet på materialer. Vi har et sett av systemer, NS, både for dette og eventuelle avvik ift dette. Og så må man velge tilbyder utfra andre kriterier en kun pris.

Jeg påstår på ingen måte at kommentaren din er urettmessig. Til det vet vi altfor lite.
Men jeg våger påstanden at saken din har to sider, og vi kjenner pr nå knapt nok den ene og at forarbeidet har vært for svakt, og der har dere mest sannsynlig litt skyld begge to.

Er kommentaren din subjektivt beskrevet og inneholder en beskrivelse av hva du forventet, fikk og opplevde løper du selvsagt ingen risiko ved å legge den ut. Det er din åpenbare rettighet og forsåvidt også en plikt om det kan advare andre for å havne i samme situasjon.

Ved å inngå avtale med anbudssiden har tilbyderen selv utsatt seg for den risiko det er å få negativ omtale festet ved sitt navn. Det er en del av dealen, og en del av det å drive forretning i en digital verden.
Signatur