7,974    19    0  

Dagbøter ny leil, bad ikke ferdig.

 944     Rogaland, Sola     0
Min søster har kjøpt en helt ny leil som hun skulle overta i dag. For 2-3 uker siden var de på befaring og fant flere feil med flisene på badet, jobbet var ikke pent utført, skevt osv dette skulle de fikse. I dag var ny befaring og overtakelses dato. For å si det sånn her har de fikset på en flis her og der, men ikke rettet opp alle feil som betyr at de må rive hele bade, legge membran og fliser på ny. Flisene må bestilles og tar 2 uker, flisejobben tar 2 uker.

I kontrakt står det at hun har krav på 1000kr pr dag i dagbøter hvis bolig ikke er klar til overtakelse, byggfirmaet mener leil er klar og at hun kan flytte inn bo der i 2 uker for så å flytte ut igjen i 2 uker og dermed ikke har krav på penger, også pga det er en kosmetisk feil. Vel det er en kosmetisk feil nå men når badet blir revet er det mer enn det. De mener hun derfor i morgen må signere at hun overtar leil... Er ikke dette helt urimelig?

AKV
   #1
 64     0
Denne hadde jeg ikke gått med på! Hvis hun skriver under på overtakelse har hun ingenting å "true" med lengre. Nøkkelferdig betyr at alt skal være ferdig. Mitt inntrykk er at det ikke er så vanskelig å få utbetalt penger i slike tilfeller, men det er nok forskjellig. Det er lov å prøve, men det viktigste er å ikke skrive under før alt er i orden.
   #2
 1,231     Bergen     0
Hvis jeg skal skyte fra hofta, så tipper jeg at byggfirmaet har det juridiske på sin side her.  Feilene høres ikke ut som betydelige siden de er kosmetiske, selv om det er en betydelig jobb å reparere. Så lenge det noteres på overtakelsesskjemaet som en mangel, så er utbygger uansett pålagt å reparere det tilsvarende en gang.

Vi hadde en litt tilsvarende sak i et tidligere hus jeg har bodd i, der oppdaget vi litt etter innflytting at de hadde glemt å legge varme i gangen (vannbåren varme i alle rom i tre etasjer, bare ikke i gangen ved inngangsdøra, tenk at det ikke ringer ei bjelle hos utførende rørlegger!). Der gjorde vi en avtale med utbygger om at de pigget opp og la varme i sommerferien, og vi fikk da inn avtale med dagbøter som sikret oss at de var ferdig til vi kom hjem fra ferien.

Med forbehold om å ikke vite mer om hvor galt det ser ut, så ville jeg kanskje anbefalt en tilsvarende løsning.
  (trådstarter)
   #3
 944     Rogaland, Sola     0
Ser virkelig hale ut, i dusjen et det mosaikk som skulle være lagt slik at en dusj passet akuratt inn, de har nå lagt flisene slik halve dusjen er innenfor mosaikken og resten utenfor. Flisene på vegg der vegg møter gulv, er kappet i ulike lengder bortover ikke en rett linje, gulvet er skjevt og du trenger ikke engang to par øyne for å se det.  Aå det er mer en kosmetisk, kosmetisk ville vært en flis eller to. Unasett er det jo utbyggerfirmaet som leier inn flisefolk fra et annet firma så de kan vel sende regningen videre, men blir usaklig når de blant annet påstår at det må være noe galt med flisene !  Om det var meg hadde jeg ikke signert før alt var ferdig de klarte trossalt ikke rette opp etter første befaring, samt og bo der i 2 uker for så å flytte ut 2 uker er jo bare stress da ville jeg heller hatt 1000kr dagen i dagbøter i 4 uker..
   #4
 1,570     Sunnmøre     0
om det er brukt ei standardkontrakt så he utbyggar bl.a rett til å plusse på evt feriar som he vore sidan kontrakta vart signert oppå sluttdatoen. Stend med lita skrift ein plass der på kontrakta.
Signatur
   #6
 1,570     Sunnmøre     0

Ikke nevnt noe om de, de var fullt klar over at i dag var overlevering


blir vel neppe nevnt før dokke truar med dagbøter Smile sjekk kontrakta kva som står om det
Signatur
   #7
 5,188     Østlandet     0
Disse proffene prøver seg enten de retten på sin side eller ei.
Hadde det vært meg som skulle overta så hadde jeg ikke underskrevet noe som helst før kåken var helt ferdig. Etter signeringen mister man alle pressmidler. Hva om bestillingen blir feil eller flisleggeren syk? Plutselig går det et halvt år til.
Hvis man skal ta disse utbyggerne så nytter det ikke å stille uforberedt og alene med lua i hånda, man må ha med seg en advokat, takstmann, byggingeniør, rottweiler e.l.
Signatur

   #8
 1,231     Bergen     0
Bustadoppføringslova vil jeg anta er gjeldende her.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-43/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3

I paragraf 15 omtales overtakelsesforretning, og det er det det er snakk om å nekte å utføre her, for å kunne utløse dagmulkter.

Paragrafen har setningen: "Forbrukaren kan nekte å overta ytinga dersom det ligg føre mangel som gjev rimeleg grunn til nektinga."

"Rimeleg grunn" er altså det springende punkt. Er kosmetiske feil på fliser på bad en rimelig grunn til å ikke overta en bolig?

Mitt hofteskudd treffer fortsatt på at en dommer i en rettsak ikke hadde vurdert dette viktig nok til at forbruker har rimelig grunn til å ikke overta.

Merk at man på ingen måte mister kravet mot utbygger mot å fikse opp i feilen selv om man gjør en overtakelsesforretning ("skriver under").

Jeg anbefaler også sterkt å ta med en egeninnhentet takstmann (et par tusenlapper for en leilighet) ved alle overtakelsesforretninger. Hvis takstmannen sier at feilen er så graverende at leiligheten ikke kan overtas, så er det sannsynlig at utbygger godtar det, fordi de da vet da må krangle med fagfolk. Hvis legfolk påstår de ikke kan overta, så stiller man i praksis svakere.
   #9
 222     0

Bustadoppføringslova vil jeg anta er gjeldende her.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-43/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3

I paragraf 15 omtales overtakelsesforretning, og det er det det er snakk om å nekte å utføre her, for å kunne utløse dagmulkter.

Paragrafen har setningen: "Forbrukaren kan nekte å overta ytinga dersom det ligg føre mangel som gjev rimeleg grunn til nektinga."

"Rimeleg grunn" er altså det springende punkt. Er kosmetiske feil på fliser på bad en rimelig grunn til å ikke overta en bolig?

Mitt hofteskudd treffer fortsatt på at en dommer i en rettsak ikke hadde vurdert dette viktig nok til at forbruker har rimelig grunn til å ikke overta.

Merk at man på ingen måte mister kravet mot utbygger mot å fikse opp i feilen selv om man gjør en overtakelsesforretning ("skriver under").

Jeg anbefaler også sterkt å ta med en egeninnhentet takstmann (et par tusenlapper for en leilighet) ved alle overtakelsesforretninger. Hvis takstmannen sier at feilen er så graverende at leiligheten ikke kan overtas, så er det sannsynlig at utbygger godtar det, fordi de da vet da må krangle med fagfolk. Hvis legfolk påstår de ikke kan overta, så stiller man i praksis svakere.


Men kosmetiske feil må jo repareres, I dette tilfelle antar jeg at eier ikke kan benytte seg av bad/do/dusj i perioden reparasjonene utføres. Det er vel en rimelig grunn?
   #10
 1,231     Bergen     0

Men kosmetiske feil må jo repareres, I dette tilfelle antar jeg at eier ikke kan benytte seg av bad/do/dusj i perioden reparasjonene utføres. Det er vel en rimelig grunn?

Ferier er utbyggers mulighet til å utbedre dette uten at det blir en betydelig ulempe for boligkjøper. Hvis man vet dette ikke vil være en mulighet i dette tilfellet, så bør det tas opp med utbygger at ulempen for kjøper er større enn utbygger kan forvente.