5,692    9    0  

Dårlig bygget vei uten å fast feste på topp eller i bunn

 25     Bergen     0
Hei

Jeg holder på å bygge hus og har kjøpt tomt med vann/ vei og kloakk

Nå som entrepenører har kjørt ut med lastebiler er veien ganske så ødelagt. Entrepenørene sier jeg ikke kan godkjenne veien som en vei, den skal være dårlig bygget uten å fast feste på topp eller i bunn. Samtidig er jeg litt bekymret for at utrykningskjøretøy kan komme seg ut i nødsfall.

Kjenner noen til hvilke krav og rettigheter vi har her. Veien ble ferdigstilt i 2010

   #1
 19     Inderøy     0
Hvordan er veien bygd opp?
Hva sto det i beskrivelsen om den?

Hva mener du med uten fast feste i topp eller bunn?
Har den tilstrekkelig drenering? eventuelt dreneres vann vekk av terrenget?

Tror jeg skal få til å hjelpe deg med dette da jeg tegner veier hver dag... Men må ha litt info om hvordan den er bygd opp. Du har ikke et vegtverrsnitt å legge ut?
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 25     Bergen     0
Takk for tilbakemelding, jeg skal oppdrive litt mer detaljer slik at du kan hjelpe. Slik jeg forstod det var det ikke gravet skikkelig bort alt jorden før veien var laget, slik at den synker. Samtidig var det ikke skikkelig grusdekke, slik at det ble mye sørpe. Det samler seg også store dammer oppå veien når det regner. På vinterstid var den så speilblank is at det ikke gikk ann å gå på den en gang.
   #3
 584     Midt-Norge     0
Hvem oppførte veien?

Det er ikke uvanlig at grusveier må gruses opp igjen etter at tunge lastebiler har fartet mye på de, typisk i forbindelse med oppføring av bolig. Ved personbilbruk er ikke det et problem lenger. Veien blir ikke ødelagt av en utrykningsbil eller to, men veien må jo så klart være i stand slik at de får kjørt på den til å begynne med.
   #4
 18     Leknes     0
Du skriver at det er vann, vei og spillvann i kjøpet.
Ligger VA i veien?
Dersom det regner mye og tyngre kjøretøyer farter over så kan det bli litt synk i toppdekket. Dette avhenger litt av massene som er brukt og deres sammensetning. (morenemasser, knuste masser og så tilfelle deres geologiske opphav og siktekurve).
Det som værre er og som nok hanneen også sikter til er dårlig drenering rundt veien. Hvis ikke trerrenget er trauet ut og drenert, eller veikroppens underbygging er lagt på geofiber (nett duk etc) vil den ikke ha bæreevne og siger ut når den blir belastet. Ligger da VA i eller ved veien kan den ha fått skader.

Et enkelt bilde av forholdene kan si mye om saken. Lykke til.
   #5
 575     Romerike     0
Vi lager i blant litt vei til eget bruk.
Minstekrav bør være:
Bæreevne i bunn.
Grøfter på begge sider av veien, hvis ikke så renner det vann inn i den.
Massene i veien må skilles med duk. Hvis ikke kjøres bare topplaget ned i søla. Duken hindrer også kapillær oppsuging (eller hva det nå heter).
   #6
 18     Leknes     0
Må korrigere Shiva litt. Duk, uansett klasse forhindrer ikke kapilærsug fordi duken er åpen. Den slipper vann gjennom. Det må benyttes spesielle membraner for å skille vannspeil men det benyttes lite i veier da det vil oppstå iskjøving der det legger seg lommer. Mer spesielle tilfeller som også er dyre å utføre der dette lir benyttet.
I tillegg har duk ikke stor strekkstyrke så dersom den legges på bløte masser og skal oppta bæring så må det forsterkes med geonett. Valg av utførelse beregnes ut fra hvilke krefter som skal opptas. Duk er i utgangspunktet kun for masseseperasjon.
   #7
 575     Romerike     0
OK, men er det ikke riktig at vei med duk er tørrere/tørker fortere opp enn vei uten? Synes alltid det er tilfelle, kanskje jeg bare har lurt meg selv.
Uansett er duk viktig for å holde massene fra hverandre.

   #8
 18     Leknes     0
Det er nok riktig fordi det ikke presses opp humus i fyllingen og dermed det blir lengre kapilæravstand. Dvs mindre oppsug av vann som igjen skal tørke ut. Et lavere poretrykk i nedre del av fyllingen gjør den også mer stabil siden massene bevarer friksjonen. Duk er med andre ord ofte en lønnsom kostnad ved bygging av vei.