(trådstarter)
   #11
 10     0
Nå dekker ikke hans forsikring tapte leieutgifter, heller ikke merutgiftene ved at vi kan bo noe annet sted. Ei heller dekker DNB innbo noe av dette, som da er vår forsikring.
Med andre ord, så er det meg og han som må diskutere utgifter og evnt tilbakebetaling.

Han sendte en mail til meg igår og sa at vi skulle gå gjennom mine plikter og rettigheter i morgen. Tror han vil prøve å kjøre over og presse på for mindre utgifter for hans del. Vel og merke sier loven at om det gjelder en del av husrommet, må det settes iforhold til leieutgifter og verdien av mangelen. Med andre ord, gir det en subjektiv tolkning av skadeomfanget, å derfor også avslaget i leien.

Nå har vi 40 000kr i depositum. Når jeg prater med han nå, så ønsker jeg faktisk å holde tilbake leiepengene til en god og solid avtale er gjort. Vel og merke, om jeg ikke betaler, så regner jeg med at han bare tar depositumpengene.

hro
   #12
 1,574     Trondheim     0
Dette er ikke lett materie. Prøver å skille bart og snørr her
1) Reduksjon av leien er etter en vurdering av mangelen av leieobjektet.
Manglende dusjfasiliteter og mulighet til å vaske klær, er for de fleste årsak til å finne alternativt husvære for den perioden man er uten slike fasiliteter. For denne perioden vil man ikke være ansvarlig for leien om man flytter ut midlertidig. Jeg leser ut fra det du skriver at du IKKE har valgt å flytte ut, og derav bor i leiligjeten med de mangler den har. Det relative tapet du da har er hva det koster deg å kunne ha de fasiliteter du per i dag ikke har. En litt forenklet forståelse vil være to månedsabonnement på SATS for dusj og hva det vil koste å sende vasken til et vaskeri. Det er dette du har krav på som reduksjon av leie.

2) Holde tilbake leie og for hvor lenge
Du skriver i tråden at det kun er snakk om å bo i leiligheten ut mai, slik at kompenasjonen du kommer til enighet med utleier om kun vil gjelde fra tidspunkt du måtte dusje på SATS og betale for vaskeritjenester. Du kan ikke holde tilbake større beløp enn hva som er rimelig for en mnd.

3) Depositum og utflytting
Jeg legger til grunn at du har depositumskonto i ditt navn. I så fall er det grei skruing, da depositum kun skal gå på leiligheten og skader som oppstår som konsekvens av ditt manglende vedlikehold og varsling (og ev hærverk). Du skriver at du har vært kjent med feil i avløpet siden august i fjor og om du uten ugrunnet opphold har varslet utleier om dette, er dette forhold du ikke skal lastes for.

Skulle du mot formodning ha betalt inn depositum i form av penger inn på utleiers konto, gjelder samme regler - men du blir kan hende nødt å gå en runde med strukturert oppfølging og i ytterste konsekvens dra utleier inn for konfliktrådet for å få utbetalt din rettmessige del av depositumet.

I og med at dere har betalt inn april på forskudd, er det uansett kun snakk om 14.000 kr og i og med at du bor i leiligheten med de mangler den har, vil reduksjonen være ut i fra mitt gestimat 3-4000,- (når jeg tar på meg utleierhatten).

Lykke til med morgendagen og prøv å være konstruktiv og ikke få saken til å gå i lås.

Signatur
  (trådstarter)
   #13
 10     0
hehe, ja, det er sant. Dette er absolutt en vanskelig situasjon.
Nå tenker jeg det slik at badet må rives opp. Vi trenger en alternativ bolig, å betaler ikke leie i nåværende leilighet, eller vi bor her. Det som er sikkert er at om vi flytter ut,har ikke utleier  noen leieinntekter i perioden arbeid pågår.
Jeg har derfor et forslag om at jeg og kjæresten fortsatt bor her,betaler 1/5 eller 1/4 av leia, samtidig som han har arbeidere her (vi er vekk før 8 på morran,og ikke hjemme før 17-18 uansett). Vi avbryter derfor ikke de som arbeider, å de får jo selvfølgelig fritt fram for hva det enn måtte være på badet og ellers.

Kort oppsumert, så vil
- Han tjene penger i en tid han ellers ikke ville ha gjort det
- Vi spare husleie
- Få jobben gjort, samtidig som begge parter tjener på det.


Vi står derfor for mangelen selv (sats medlemskap), han har en inntekt fra leia, samtidig som badet blir jobbet på som vanlig. Dette er ihvertfall bedre for oss, da vi har 1-1,5mnd igjen av leia, å vi ikke er så glade for å flytte i en ny leilighet på kort varsel, over liten periode.

§ 2-11. Avslag i leie
<<Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.>>

Dette er jo hva loven sier om emnet, men da igjen, så er loven subjektiv om det. Om du dusjer 1 gang i året, så er det jo heller uvesentlig mangel. Dusjer du 200 ganger iløpet av dagen, så er det jo en 100% vesentlig mangel.

Du klarer deg jo uten bad, men det blir som å kjøpe en bil uten hjul. Du kan sitte i den, kose deg med musikk og varme, men du får ikke kjøre, som som er rimelig vesentlig.

2) Selvfølgelig.
3) OK.

Jeg vil ikke at dette skal gå i lås, å jeg ønsker å være konstruktiv. Utleier er en hyggelig kar for det meste, men det gjelder å møtes på midten. Samtidig som vi kan være konstruktive å fleksible, så sitter vi allerede i en presset situasjon (begge har eksamener, faste jobber (jeg har to jobber og full skole blant annet) å han har dette som en bi-inntekt. Jeg ønsker han fortsatt skal tjene penger, å jeg ønsker lite stress med flytting.

Vel og merke, saker som dette, gir jo alltids stress.

hro
   #14
 1,574     Trondheim     0
Det kan godt være at din løsning er fornuftig. Får bare krysse fingrene på at utleier har noen som er villige til å gjøre baderomsjobben på så kort varsel.

Worst case scenario for ditt vedkommende er at utleier ikke er interessert i å leie inn folk og planlegger å gjøre arbeidet selv i ferien. Om han ikke har utleid i juni og juli, er tapet hans 28 laken (skattepliktige) - og med betydelig egeninnsats i sommerferien, vil et nytt bad ende på ca 100 tusen = utgifter ca 125-150 tusen.

Skal han derimot ha inn et firma til å gjøre jobben etter ditt forslag, vil et nytt bad fort koste 200-250 tusen, pluss avslag på 10 tusen til deg for mai.  Utleie fra og med juni er mulig (28 tusen spart). Dette gir utgifter ca 175-200 tusen.

Da spørs det om det er en blåruss eller et medmenneske som er utleier :)

Lykke til og hold oss oppdatert etter dagens møte
Signatur
  (trådstarter)
   #15
 10     0

Det kan godt være at din løsning er fornuftig. Får bare krysse fingrene på at utleier har noen som er villige til å gjøre baderomsjobben på så kort varsel.

Worst case scenario for ditt vedkommende er at utleier ikke er interessert i å leie inn folk og planlegger å gjøre arbeidet selv i ferien. Om han ikke har utleid i juni og juli, er tapet hans 28 laken (skattepliktige) - og med betydelig egeninnsats i sommerferien, vil et nytt bad ende på ca 100 tusen = utgifter ca 125-150 tusen.

Skal han derimot ha inn et firma til å gjøre jobben etter ditt forslag, vil et nytt bad fort koste 200-250 tusen, pluss avslag på 10 tusen til deg for mai.  Utleie fra og med juni er mulig (28 tusen spart). Dette gir utgifter ca 175-200 tusen.

Da spørs det om det er en blåruss eller et medmenneske som er utleier :)

Lykke til og hold oss oppdatert etter dagens møte


Nå dekker ikke forsikringen hans skadene på badet. Dette var visst fordi sluket var feilmontert av rørleggere når bygget ble reist. Selskapet som bygde bygget er også konkurs, så null vei der. Utleier spurte om vi kunne finne oss et annet sted å bo.

Nå har jeg og kjæresten fått en annen leilighet for 1mnd. Vi blir frigjort økonomisk fra kontrakten vår med nåværende leier.

Nå har verken jeg eller kjæreste noen bil eller fremkomstmiddel. Våre foreldres hus og biler er 10-15mil her vi bor, å vi må jo flytte eiendeler ol.

Jeg jobber i et bilutleie selskap i Oslo, å kan hende jeg får låne en varebil (hiace eller lignende) gratis, men om jeg blir nødt til å betale en symbolsk sum (si en 500-1000kr) har jeg noen rett på at utleier betaler dette?

-Er jeg urimelig om jeg spør om han kan ta den utgiften med leie av bil og drivstoffutgifter?
- Vi har levd uten bad i leiligheten fra den 18 til 31. Bør vi få noe for dette?

Jeg ønsker ikke å presse han for alt i verden her, men vi er studenter, vi har ikke så veldig mye til overs etter det meste er betalt (0kr, for å være ærlig). Å måtte flytte rundt, med utleiebiler og drivstoffutgifter gjør ikke dette noe bedre.