8,256    20    0  

Håndtverker /Våtrom som tar seg for mye betalt.

 8     0
Hei, her er saken;

Vi har ett bad på nøyaktig 4,3 Kvadrat som vi er i ferd med å skifte gulv på grunnet enn lekkasje i sluk ut i ettasjeskille. Vi har derfor valgt ett firma som tar seg av lokale utbedringer. Før jobben ble igangsatt var de her på befaring og ga etter denne befaringen ett konkret tilbud på hva de antatt måtte gjøre. Nå som arbeidet har gått igang, er det flere ting som da ikke behøver å gjøres ettersom konstruksjonen har blitt åpnet litt etter litt, å ting har vært i bedre stand enn ventet. Like fullt, når jeg påpeker dette så kommer de med latterlig lave avslag i det opprinnelige tilbudet. De har ikke spesifisert hver enkelt post i tilbudet, men kommet med en totalpris på hele oppdraget. Jeg har betalt 50% og de resterende 50% skal faktureres ved ferdigstillelse. De nekter meg innsyn i hvordan de har beregnet prisene.

Ett eksempel jeg reagerer på er at de mener at følgende arbeide skal koste 5.000,-

Skifte ut undergulv, legge nye sponplater med fall, legge ny membran med fallplater samt skifte ut isolasjon i etasjeskille. Kontrollmåle treverk i etasjeskille.

I mine øyne er dette en jobb som koster langt mer enn 5.000,- Når det innebærer at de slapp å rive ut gulvet, slapp å legge nye plater og slapp å skifte isolasjon.
I tillegg så er effektiv arbeidstid ca 4 timer når de først er her... utrolig frustrerende å være vitne til at det benyttes 40% tid i telefonen av de timene.
Til sammenlikning skulle de ha 8000,- for å demontere vask m/skap, toalett og dusjkabinett, noe som jeg gjorde alene på 2,5 time. Jeg er ingen handyman.


Er jeg helt på jordet her eller kan jeg gjøre noe i denne saken?

Er ikke sikkert jeg har fått med alt av vesentlige detaljer men håper på noen innspill :)

   #1
 919     Norge     0
Nå er det vel litt sent å klage. Er det slik å forstå at det ble avtalt en fast pris på dette? I så fall ville du nok helt sikkert nektet å betale mer om det dukket opp tilleggsarbeider..

Om du leide de inn på timebasis ville ikke dette blitt et problem..
  (trådstarter)
   #2
 8     0
Om det er for sent å klage er det jeg er ute etter å finne ut.

Det ble avtalt en fastpris på hele oppdraget ja det stemmer.
Dersom det hadde dukket opp tilleggsarbeider så hadde jeg nok brukt skjønn (som jeg også gjør i dette tilfelle) å tatt det deretter. Det viktigste er naturligvis at arbeidet blir utført tilfredsstillende. Det er jo også skrevet i tilbudet at det må taes høyde for at det kan tilkomme arbeider ettersom prosjektet skrider frem og at dette skal meldes fra om så snart entreprenør oppdager det. I dette tilfellet er det da altså motsatt... Det blir mindre jobb og materialer.

Det jeg stiller meg kritisk til er muligheten for å nærmest fakturere for arbeider som ikke har måttet bli utført. Fast pris eller ei, så kan man ikke ta betalt for en oppgave som ikke er utført!? Dersom det er slik i håndverksbransjen er jeg VIRKELIG i feil bransje.

   #3
 372     trøndelag     0
Hvis prisavslaget er for lite for ikke utført arbeid så får du kreve at de gjør det som er beskrevet selv om det ikke er nødvendig.
Siste redigering: Saturday, June 16, 2012 3:06:38 PM av trebor
   #4
 155     Hedmark     0
Håndverkerene dine bør vite BEST hva som bør gjøre og ikke, de har en plikt til å veilede deg om hva som må/bør gjøres.
Om du har de på timer eller på fastpris så skal du ikke betale for arbeid som ikke er utført!
De bør kunne gi deg innsikt i hva du betaler for.

Jeg er ingen jurist men jeg ville prøvd ca dette hvis de er vanskelige:
Jeg ville skrevet en e-post og bedt om svar på hvorfor avtalte poster ikke er utført.
Hvis avtalt arbeid skal utelates så må de kunne sette opp et regnestykke på hvordan de har beregnet prisen og du må kunne få godkjenne dette, eventuelt sjekke at dette er "gjengs pris" slik at du ikke blir rundlurt.
Jeg ville også ha gitt de beskjed om at hvis de ikke går med på dette så takserer du jobben via tredje person og betaler prisen som takstfirmaet mener er riktig.
   #5
 5,188     Østlandet     0
Vanligvis er det mye dyrere å betale fast pris enn timespris, så jeg begriper ikke hvorfor du har tatt det dyreste alternativet??? (Folk er rare...)

Hvis du har valgt fastpris så må du betale det dere har avtalt i kontrakten. Du kan ikke forandre kontrakten underveis, men du kan kreve at feks gulvet byttes ihht kontrakt.

Hvis dere har avtalt fastpris er det vel ett fett om de står i telefonen eller ei? Du betaler ikke jo ikke timepris???

Jeg er hverken jurist eller byggmester.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 8     0
Ja, jeg har skrevet flere e-poster med de der jeg ber om å få oppgitt detaljerte priser eller utredet prisene. Det jeg da får til svar er;

Angående priser så snakket jeg med NN og det sender vi ikke ut spesifisert.

Når det gjelder prisene så er de spesifikke prisene noe vi har internt, så avtalene våre går på en total pris. Den prisen innebærer også fem års garanti. 

Jeg har allerede hatt flere andre håndtverkere innom, som snekkere, elektrikere osv. å de forstår seg lite på fremgangsmetoden deres. Jeg har nå sendt de en mail med henvisning til Håndtverktjenesteloven så får vi se hva de svarer til dette. Jeg synes det er merkelig om de skal kunne slippe unna med noe så åpenbar overfakturering bare fordi de "kan".

Måtte også le når de brukte sin 5-års garanti som ett argument for prisen, det er da ikke noe kunden i så måte skal betale ekstra for som en egen post.
  (trådstarter)
   #7
 8     0

Vanligvis er det mye dyrere å betale fast pris enn timespris, så jeg begriper ikke hvorfor du har tatt det dyreste alternativet??? (Folk er rare...)

Hvis du har valgt fastpris så må du betale det dere har avtalt i kontrakten. Du kan ikke forandre kontrakten underveis, men du kan kreve at feks gulvet byttes ihht kontrakt.

Hvis dere har avtalt fastpris er det vel ett fett om de står i telefonen eller ei? Du betaler ikke jo ikke timepris???

Jeg er hverken jurist eller byggmester.



Så siden jeg ikke visste at det var billigere skal jeg straffes for det å attpåtil være rar?
Fullstendig klar over at vi lever i en trist og kynisk verden, men det får være måte på hvordan folk skal livnære seg...

Ok, så jeg kan ikke endre kontrakten underveis, men det kan altså entreprenør, er det slik å forstå?

Angående telefonen er det en prinsippsak. Er det sånn verden har blitt at det skal være greit å gjøre andre formål i størstedelen av arbeidstiden så begriper jeg ingenting. Det er selvsagt forståelig med en og annen telefon iløpet av en arbeidsdag, men å sitte i bilen i både 30, 40 og 50 minutter er ett hån mot en betalende kunde, fastpris eller ei.

   #8
 752     0
Du har avtalt at de skal gjøre et bestemt arbeide til en på forhånd avtalt pris. Er det spesifisert hva som skal gjøres? Dersom noe av avtalen faller bort, kan du kanskje "reforhandle" fastprisen, men samtidig har du godtatt "risikoen" ved fastpris, akkurat som håndverkeren har gjort det. Det vil si, arbeidet ble mindre omfattende enn antatt, men det kunne ha blitt motsatt, og da hadde du neppe klaget?
  (trådstarter)
   #9
 8     0

Du har avtalt at de skal gjøre et bestemt arbeide til en på forhånd avtalt pris. Er det spesifisert hva som skal gjøres? Dersom noe av avtalen faller bort, kan du kanskje "reforhandle" fastprisen, men samtidig har du godtatt "risikoen" ved fastpris, akkurat som håndverkeren har gjort det. Det vil si, arbeidet ble mindre omfattende enn antatt, men det kunne ha blitt motsatt, og da hadde du neppe klaget?


Ja alt er spsifisert ned til minste detalj, så det er derfor det har vært lett å se hva som har blitt utelatt.

Som tidligere nevnt, dersom arbeider som de ikke kunne forutse på befaring hadde dukket opp, er ikke jeg en av de som krangler på dette så lenge de forklarer og gjør rede for hva som måtte gjøres. Det er tross alt en egen post i tilbudet at dersom det påløper ekstra kostnader så skal dette videreformidles meg som oppdragsgiver FØR arbeidet fortsetter... Jeg skulle visst ha lagt inn en egen post om at dersom det ble mindre å gjøre enn avtalt så må kontrakten reforhandles...
   #10
 5,188     Østlandet     0

Så siden jeg ikke visste at det var billigere skal jeg straffes for det å attpåtil være rar?
Fullstendig klar over at vi lever i en trist og kynisk verden, men det får være måte på hvordan folk skal livnære seg...

Ok, så jeg kan ikke endre kontrakten underveis, men det kan altså entreprenør, er det slik å forstå?

Angående telefonen er det en prinsippsak. Er det sånn verden har blitt at det skal være greit å gjøre andre formål i størstedelen av arbeidstiden så begriper jeg ingenting. Det er selvsagt forståelig med en og annen telefon iløpet av en arbeidsdag, men å sitte i bilen i både 30, 40 og 50 minutter er ett hån mot en betalende kunde, fastpris eller ei.
Nå må du snart bestemme deg for hvem og hva du er forbanna på! Hvis du skriver for å kverulere får du ingen sympati fra meg.

Det er din egen feil att du har inngått en dårlig kontrakt, så du  får ta det som en lærepenge.
Move on, jekk en øl til og nyt sommeren! Livet er herlig! Ihverfall mye bedre enn i Hellas.  Wink
Signatur
   #11
 752     0

Så siden jeg ikke visste at det var billigere (..)

Er det sånn verden har blitt at det skal være greit å gjøre andre formål i størstedelen av arbeidstiden så begriper jeg ingenting.


Vel, hvorfor valgte du fastpris? Som sagt, du kan prøve å reforhandle, men skjønner ikke helt argumentet ditt. Fastpris er fastpris, om du vil ha en annen avtale bør du kontakte håndverkeren.

Enig med deg i forhold til telefonen. Har dere en tidsfrist på arbeidet? Det kan jo være at håndverkeren ser at arbeidet vil ta mye mindre tid og at arbeidsgiveren hans ikke vet det? Og at han heller vil godsnakke med kjæresten sin?  Cool
   #12
 752     0

Det er tross alt en egen post i tilbudet at dersom det påløper ekstra kostnader så skal dette videreformidles meg som oppdragsgiver FØR arbeidet fortsetter... Jeg skulle visst ha lagt inn en egen post om at dersom det ble mindre å gjøre enn avtalt så må kontrakten reforhandles...


Aha, så dette er fastpris med forbehold, det vil si at håndverken har sikret seg mot uforutsette utgifter. Hm, da er jo ikke kontrakten egentlig fastpris for håndverkeren. Tror du får ta deg en prat med han.
  (trådstarter)
   #13
 8     0



Vel, hvorfor valgte du fastpris? Som sagt, du kan prøve å reforhandle, men skjønner ikke helt argumentet ditt. Fastpris er fastpris, om du vil ha en annen avtale bør du kontakte håndverkeren.

Enig med deg i forhold til telefonen. Har dere en tidsfrist på arbeidet? Det kan jo være at håndverkeren ser at arbeidet vil ta mye mindre tid og at arbeidsgiveren hans ikke vet det? Og at han heller vil godsnakke med kjæresten sin?  8)



Vel, jeg valgte fastpris fordi det var det jeg ble presentert... jeg ser jo nå i ettertid at dette var dumt. Men om jeg hadde valgt timepris ville de vel bare drøyet tiden ennå mer.. Ser egentlig at jeg ikke kommer noen annen vei enn å ta det direkte med de, så får vi se hva enden på visa blir.

Mitt hovedpoeng er at uansett avtale, skriftlig eller muntlig, så skal man ikke være nødt å betale for en tjeneste som ikke er levert. Det blir som å selge en bil med nye hjul, men når kjøper kommer å henter så er hjula tatt av og erstattet med gamle og man sier; "De funger greit det der, å det er tross alt hjul så bil har du..."  Du skjønner hva jeg mener...  :P


Nå må du snart bestemme deg for hvem og hva du er forbanna på! Hvis du skriver for å kverulere får du ingen sympati fra meg.

Det er din egen feil att du har inngått en dårlig kontrakt, så du  får ta det som en lærepenge.
Move on, jekk en øl til og nyt sommeren! Livet er herlig! Ihverfall mye bedre enn i Hellas.  ;)



Haha!  Å du er en av de som ikke ser at sinnet mitt er rettet mot bransjen og de som støtter opp om det!?
Beklager om du følte jeg var ufin, jeg ønsket bare dypere begrunnelser enn; "sånn er det bare fordi du ikke tenkte deg om.."


Men såklart, dette ordner seg, skål og god sommer til deg også  Cool
   #14
 5,188     Østlandet     0
Det er visst veldig mange som tror at fastpris er smart. Hvem i hel..... er det som har indoktrinert folk til å tro dette egentlig???

Tenk deg at du er bankmann, strømleverandør eller håndtverker. Kunden ønsker et produkt til fast pris, men det er mye usikkehet om ditt og datt fremover.
Tror du at noen av disse tenker: "Her må vi være snille og greie, vi gir en billig pris og hvis noe uforutsett skulle oppstå så tar vi risikoen på vår kappe slik at det blir billigst for kunden. At vi må jobbe gratis noen dager er bedre enn at kunden risikerer å betale for mye."

Tror du de tenker slik? Je bærre spør...
Nei, takke seg til timesbetalt. (Da har du i det minste grunn til å bli lynforbanna om slasken sitter i telefonen mens du betaler.)
Signatur
   #15
 5,188     Østlandet     0
jeg ser jo nå i ettertid at dette var dumt. Men om jeg hadde valgt timepris ville de vel bare drøyet tiden ennå mer..
Jepp!
Når du har håndverkere på timespris må du ta deg noen fridager og passe på dem, ellers er du like langt.
Signatur
   #16
 155     Hedmark     0
Jeg vet ikke om voyler og Harrald har noe som helst erfaring i håndverktvist men jeg skjønner ikke ikke helt hvorfor du skal fremstilles som den store tullingen fordi du har skrevet en kontrakt og inngått fastpris.
Det er faktisk ganske vanlig å ønske litt sikkerhet ihht hva en skal betale, er vel nettopp derfor mange også tegner fastrente i banken. Har en økonomi til å tåle en sprekk så kan en velge timespris, men en er jo ikke tulling selv om en velger fast pris og kanskje må betale 10-15% risikopåslag.

Uansett hva som er avtalt så skal du jo ikke betale for arbeid som ikke utføres punktum...
Som forbruker har du meget sterke kort på hånden og det kan ikke avtales dårligere vilkår enn det som reguleres av håndverkertjenesteloven.
Håndverkerene dine har en plikt til å fraråde deg arbeid som ikke kommer deg til nytte, det betyr ikke at de kan utelate å gjøre det og ta betalt.

Sakset utfra HT.loven:
Regningen skal gjøre det mulig å bedømme arten og omfanget av arbeid og materialer, og hvordan prisen er regnet ut. Du må si fra så fort som mulig hvis du ikke godtar prisen.

    Hvis prisen ikke følger av avtalen, skal den regnes ut på vanlig måte, som for tilsvarende tjenester, eller du skal betale det som er rimelig.


Dette er bare et firma som prøver å melke deg.
Send de en krass mail eller bruk et par tusen på advokat og få han til å sende et brev så tror jeg dette løser seg ganske fort.


   #17
 155     Hedmark     0
Når du har håndverkere på timespris må du ta deg noen fridager og passe på dem, ellers er du like langt.

Da er vel vitsen med timespris litt fånyttes eller er du en av de som får lønna uansett om du sitter i en fluktstol hjemme :)

Timespris har absolutt sin misjon, men en bør da kunne stole 100% på de hvis en ikke skal være vaktbikkje.
  (trådstarter)
   #18
 8     0

Jeg vet ikke om voyler og Harrald har noe som helst erfaring i håndverktvist men jeg skjønner ikke ikke helt hvorfor du skal fremstilles som den store tullingen fordi du har skrevet en kontrakt og inngått fastpris.
Det er faktisk ganske vanlig å ønske litt sikkerhet ihht hva en skal betale, er vel nettopp derfor mange også tegner fastrente i banken. Har en økonomi til å tåle en sprekk så kan en velge timespris, men en er jo ikke tulling selv om en velger fast pris og kanskje må betale 10-15% risikopåslag.

Uansett hva som er avtalt så skal du jo ikke betale for arbeid som ikke utføres punktum...
Som forbruker har du meget sterke kort på hånden og det kan ikke avtales dårligere vilkår enn det som reguleres av håndverkertjenesteloven.
Håndverkerene dine har en plikt til å fraråde deg arbeid som ikke kommer deg til nytte, det betyr ikke at de kan utelate å gjøre det og ta betalt.

Sakset utfra HT.loven:
Regningen skal gjøre det mulig å bedømme arten og omfanget av arbeid og materialer, og hvordan prisen er regnet ut. Du må si fra så fort som mulig hvis du ikke godtar prisen.

    Hvis prisen ikke følger av avtalen, skal den regnes ut på vanlig måte, som for tilsvarende tjenester, eller du skal betale det som er rimelig.


Dette er bare et firma som prøver å melke deg.
Send de en krass mail eller bruk et par tusen på advokat og få han til å sende et brev så tror jeg dette løser seg ganske fort.




Dette er nøyaktig den samme tankegangen som meg, så det var godt å få bekreftet at jeg ikke var på bærtur :D

Man betaler for det man får, så enkelt er det. Så kan diverse risikoelementer taes underveis sålenge man har en gjensidig forståelse for at ting både kan gå i pluss og i minus.

Jeg fikk faktisk ett godt eksempel her fra min venn som er elekikter. En kunde bestilte ett oppdrag for en stue der det skulle gjøres omfattende endringer. Det ble levert ett tilbud og kunden aksepterte. Underveis fant de ut at det var lagt inn for mange stikkere, samt ett større antall meter med K-rør. Dette ble enkelt og greit trukket ifra når den endelige faktura skulle betales.. Han himlet med øynene når jeg spurte om det faktisk var vanlig å fakturere for arbeid som ikke blir gjort. Timespris eller ei... Det må jo være den fysiske jobben som er utført som skal faktureres.... ikke det man trodde at kanskje hvis om atte dersomatte skjedde. Som regel går det jo andre veien, at det blir mer arbeid og mer kostnader, og så lenge entreprenør har opplyst om at dettte KAN forekomme så mener jeg man som kunde må tåle at sånne ting kan skje. Med god dokumentasjon og underbyggelse fra entreprenør vel å merke. Det er tross alt de som er fagfolk og skal råde sine kunder, ikke melke!
   #19
 417     Troms     0
Fastpris avtales for ett på forhånd bestemt arbeidsomfang. Da må alt arbeid utføres i henhold til avtale, uavhengig av behov for jobben, for å utløse fullt betalingskrav. Dersom håndverker finner det "unødvendig" å utføre arbeidet, så skal selvfølgelig det medføre reduksjon i fastprisen, da det er reduksjon i omfanget av arbeidet. Noe annet er jo selvfølgelig svindel, og dermed advokatmat. Problemstillingen blir vel mer å bli enige om "verdien". En måte å finne rett verdi er å innhente pristilbud fra andre aktører på utførelse av eksakt den delen av jobben som ikke er blitt utført. Det vil kunne gi en ganske god pekepinn.
Signatur
  (trådstarter)
   #20
 8     0
Takk for pekepinn, da er det nok nettop det jeg skal gjøre :)

Fortsettelse følger...