579    14    0  

Hva kan det reklameres på i henhold til nye regler ved kjøp av bolig?

 138     0
Har solgt bolig (uten eierskifteforsikring) og kjøper har reklamert.

Det er jo tydeligvis nye regler, ikke noe krav om at mangelen må være vesentlig. 
Boligen er 15 år gammel. 

Eksempler på hva som har blitt reklamert på:

  • Et par punkter for lys fungerer ikke, selv om lyspære er byttet

  • Det er funnet en svidd ledning i veggen

  • De hevdes det er fukt bak badekar



Lyspærer ble testet og fungerte dagen før overtakelse. Her er det vel også krav om at reklamasjon må skje innen rimelig tid? 2,5 måneder etter overtakelse er vel litt seint?

Jeg har jo ingen mulighet til å vite standen på ledninger i veggene. Hvordan skal jeg forholde meg til det? 

Samme med badekar, dette kunne jo jeg umulig vite uten å demontere hele badekaret. Takstmann har jo inspisert badet, og har tilfeldigvis også boret hullet ved nevnte badekar for å sjekke fukt. Det står imidlertid spesifisert i takst at sluk til badekar ikke er kontrollert pga ikke adkomst. 

   #1
 6,403     Akershus     0
Er det ingen form for egenandel-type ting før erstatningsplikten din slår inn? Altså, at det må koste så og så mye før du trenger å tenke på det?

Litt som om du hadde hatt forsikring. Hadde de kommet med det som er listet opp her til forsikringsselskapet hadde de ikke fått noe som helst.

.Thag
   #2
 262     0
Er det ingen form for egenandel-type ting før erstatningsplikten din slår inn? Altså, at det må koste så og så mye før du trenger å tenke på det?

Litt som om du hadde hatt forsikring. Hadde de kommet med det som er listet opp her til forsikringsselskapet hadde de ikke fått noe som helst.

.Thag

Fra forbrukerrådets sider: "Kjøper må selv dekke tap og kostnader opp til 10 000 kroner".
   #3
 128     0
Så lenge du har opplyst om alt du vet om (eller burde visst om) tenker jeg at det bare er å avvise disse reklamasjonene.
HSt
   #4
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Det er nok ikke nødvendigvis slik men hvor grensen går er muligens det som er problemet
  (trådstarter)
   #5
 138     0
Så lenge du har opplyst om alt du vet om (eller burde visst om) tenker jeg at det bare er å avvise disse reklamasjonene.


Slik var det før ja. Men med de nye reglene er det tydeligvis ingen unnskyldning lenger hvorvidt dette er noe vi visste, eller burde vite om.
   #6
 24,668     Akershus     0
Ha trenger en jo heller ikke noen tilstandsrapport lenger, en er ansvarlig for alt som måtte dukke opp i etterhånd?
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 138     0
Ha trenger en jo heller ikke noen tilstandsrapport lenger, en er ansvarlig for alt som måtte dukke opp i etterhånd?

Om det står spesifikt om noe i tilstandsrapporten så kan eg ikke klage på det. Men er jo uendelig med ting som ikke står der.

Det er tydeligvis innenfor å klage på alt mulig småting. F.eks at 10 år gamle hvitevarer ikke fungerer 100%

   #8
 6,403     Akershus     0
Men klager får sjelden medhold. En ting er hva det klages på, en annen er hva som blir resultatet!

Kost på det det klages på spiller også inn...


.Thag
   #9
 299     Sandnes      0
Fikk beskjed når jeg meldte inn til forsikringsselskap når jeg fant noen avvik at summen for å få fikset problemene med forsikring må koste mer enn 1% av kjøpesum.
Hus til 3 mill, så må kostnad være minst 30k.
   #10
 155     0
Har spart endel på på ikke kjøpe verken bolig-selger eller kjøperforsikring.

Det skal svært mye til at disse selskapene tar kampen for deg. Skriv om alle mulig feil når du skriver hva som er galt og les takstrapport nøye før du kjøp. Småfeil fixer jeg selv.