#11
 4     0
Har solgt bolig (uten eierskifteforsikring) og kjøper har reklamert.

Det er jo tydeligvis nye regler, ikke noe krav om at mangelen må være vesentlig.
Boligen er 15 år gammel.

Eksempler på hva som har blitt reklamert på:

  • Et par punkter for lys fungerer ikke, selv om lyspære er byttet

  • Det er funnet en svidd ledning i veggen

  • De hevdes det er fukt bak badekar



Lyspærer ble testet og fungerte dagen før overtakelse. Her er det vel også krav om at reklamasjon må skje innen rimelig tid? 2,5 måneder etter overtakelse er vel litt seint?

Jeg har jo ingen mulighet til å vite standen på ledninger i veggene. Hvordan skal jeg forholde meg til det?

Samme med badekar, dette kunne jo jeg umulig vite uten å demontere hele badekaret. Takstmann har jo inspisert badet, og har tilfeldigvis også boret hullet ved nevnte badekar for å sjekke fukt. Det står imidlertid spesifisert i takst at sluk til badekar ikke er kontrollert pga ikke adkomst.

Boligkjøperforsikring kan man spare seg for. Men boligSALGSforsikring er nok noe jeg alltid vil anbefale, SPESIELT nå etter de nye reglene. En 15 år gammel bolig er ikke akkurat ny, men heller ikke gammel, så objektivt sett vil det være mulig å komme med endel forventninger. Akkurat hva som er greit å reklamere på og ikke, er dog veldig typisk advokatmat, da det vil variere mye fra person til person.

- Hvis elektriske installasjoner ikke virker, men de gjorde det på overtakelsen, er det lite du kan lastes for. Det er dog stor forskjell på om det er løsøre (selve lampa) eller boligen (det elektriske opplegget) som har streika.
- Svidd ledning i veggen er noe mer alvorlig. Her ville jeg anbefalt en full el-kontroll (noe som går ut over den "vanlige" NEK-405), og helst skulle det vært gjort FØR du solgte, men selvsagt lett å være etterpåklok.
- Hvis fagfolk kan påvise at dette er et fuktproblem som har oppstått over tid, og at det ikke er en ny skade, vil du nok bli erstatningspliktig.

Reklamasjon må skje innen rimelig tid fra det oppdages, typisk sier man to-tre måneder. Men det er fra den OPPDAGES. Det er vanligvis fritt fram for å reklamere på feil og mangler i inntil fem år.

Ut i fra de nye reglene spiller det ikke så mye rolle hva du visste eller ikke, sålenge du BURDE ha visst det. Det har blitt kjempestrengt, som igjen er hvorfor jeg sier salgsforsikring er et must, og helst ha fagfolk inn til å se over både elektrisk og rør før salg, så du vet standen og har papirer på hva kjøper kan forvente.

De fleste bad kommer vel i dag med 10 års garanti. Jeg antar badet ditt er eldre enn det. At takstmannen din ikke har gjort en god jobb, er dessverre også noe du risikerer å måtte ta på din kappe. Sjekk med husforsikringa di om du har noe dekning av advokatutgifter, og ta det derfra.

   #12
 64     Skedsmokorset     0

Har solgt bolig (uten eierskifteforsikring) og kjøper har reklamert.

Det er jo tydeligvis nye regler, ikke noe krav om at mangelen må være vesentlig.
Boligen er 15 år gammel.

Eksempler på hva som har blitt reklamert på:

  • Et par punkter for lys fungerer ikke, selv om lyspære er byttet

  • Det er funnet en svidd ledning i veggen

  • De hevdes det er fukt bak badekar



Lyspærer ble testet og fungerte dagen før overtakelse. Her er det vel også krav om at reklamasjon må skje innen rimelig tid? 2,5 måneder etter overtakelse er vel litt seint?

Jeg har jo ingen mulighet til å vite standen på ledninger i veggene. Hvordan skal jeg forholde meg til det?

Samme med badekar, dette kunne jo jeg umulig vite uten å demontere hele badekaret. Takstmann har jo inspisert badet, og har tilfeldigvis også boret hullet ved nevnte badekar for å sjekke fukt. Det står imidlertid spesifisert i takst at sluk til badekar ikke er kontrollert pga ikke adkomst.

Boligkjøperforsikring kan man spare seg for. Men boligSALGSforsikring er nok noe jeg alltid vil anbefale, SPESIELT nå etter de nye reglene. En 15 år gammel bolig er ikke akkurat ny, men heller ikke gammel, så objektivt sett vil det være mulig å komme med endel forventninger. Akkurat hva som er greit å reklamere på og ikke, er dog veldig typisk advokatmat, da det vil variere mye fra person til person.

- Hvis elektriske installasjoner ikke virker, men de gjorde det på overtakelsen, er det lite du kan lastes for. Det er dog stor forskjell på om det er løsøre (selve lampa) eller boligen (det elektriske opplegget) som har streika.
- Svidd ledning i veggen er noe mer alvorlig. Her ville jeg anbefalt en full el-kontroll (noe som går ut over den "vanlige" NEK-405), og helst skulle det vært gjort FØR du solgte, men selvsagt lett å være etterpåklok.
- Hvis fagfolk kan påvise at dette er et fuktproblem som har oppstått over tid, og at det ikke er en ny skade, vil du nok bli erstatningspliktig.

Reklamasjon må skje innen rimelig tid fra det oppdages, typisk sier man to-tre måneder. Men det er fra den OPPDAGES. Det er vanligvis fritt fram for å reklamere på feil og mangler i inntil fem år.

Ut i fra de nye reglene spiller det ikke så mye rolle hva du visste eller ikke, sålenge du BURDE ha visst det. Det har blitt kjempestrengt, som igjen er hvorfor jeg sier salgsforsikring er et must, og helst ha fagfolk inn til å se over både elektrisk og rør før salg, så du vet standen og har papirer på hva kjøper kan forvente.

De fleste bad kommer vel i dag med 10 års garanti. Jeg antar badet ditt er eldre enn det. At takstmannen din ikke har gjort en god jobb, er dessverre også noe du risikerer å måtte ta på din kappe. Sjekk med husforsikringa di om du har noe dekning av advokatutgifter, og ta det derfra.

Mye sannhet her, den nye lovgivningen har gjort det veldig lavterskel å klage på ting.

Forøvrig utrolig hvor lite ansvar takstmenn har. I Danmark har man veldig sterke rettigheter når det gjelder avvik som takstmenn burde oppdage, og her er det egne forsikringer. I Norge er det tut og kjør uten særlige krav til utdannelse, og rør / el blir knapt sett på.
Signatur
   #13
 3,041     Akershus     0
Mye sannhet her, den nye lovgivningen har gjort det veldig lavterskel å klage på ting.

Forøvrig utrolig hvor lite ansvar takstmenn har. I Danmark har man veldig sterke rettigheter når det gjelder avvik som takstmenn burde oppdage, og her er det egne forsikringer. I Norge er det tut og kjør uten særlige krav til utdannelse, og rør / el blir knapt sett på.

Hvilket ansvar har de – eller ikke har? Har du lest kravene i ny avhendingslov som kom fra 1.1.2022?

Mye synsing fra lenestolen i denne tråden; salg av bolig er regulert i lov.
  (trådstarter)
   #14
 138     0
Reklamasjon må skje innen rimelig tid fra det oppdages, typisk sier man to-tre måneder. Men det er fra den OPPDAGES. Det er vanligvis fritt fram for å reklamere på feil og mangler i inntil fem år.

Her må det vel presiseres at det gjelder fra det burde vært oppdaget. Ting som spotter som ikke fungerer må jo kunne sies å være noe som burde vært oppdaget umiddelbart etter overtagelse, siden kjøper også har en undersøkelsesplikt. 
Siste redigering: Monday, November 13, 2023 2:07:33 PM av Lurifaksen