#71
 55     Hokksund     0
Vel talt!
Påbegynt halvtime rundes opp.
Jeg kunne hatt forståelse for nordens beste selgers frustrasjon hvis snekkeren jobbet på huset og spekulert i å avslutte 10 over for å klokke inn en halv overtidstime hver dag.
Men her dreier det seg tydeligvis om at snekkeren har vært fleksibel for å få ferdig jobben så du slipper å få merkostnadene det ville vært om han skulle kommet tilbake dagen etter og rigget opp for å avslutte de siste detaljene.
Det er kundeservice, ikke underfakturering.
Jeg har et godt råd til nordens beste selger. Ta en god kikk på arbeidet som er utført, ser det fagmessig og bra ut vet du at du har en som er dyktig i faget, benytt han når du skal sette inn nytt kjøkken.. selv om han ikke driver dugnadsarbeid ;)
Det er usedvanlig dumt å kjøpe et kjøkken til 200.000 hvis snekkeren som monterer det ikke holder mål, og dem er det en del av.
Har selv tatt over jobben etter fabrikkmontører som presterte å dele ei 5 meter lang eikeplate på midten fordi di ikke fikk den opp trappa. Slike er bare trist. Vi ringte etter  lift og tok den inn vinduet.

Mvh
Snekker Eilertsen








   #72
 919     Norge     0
Jeg er ikke snekker, men jobber i Kystverket.

Har leid inn snekkere til diverse, senest et tidkrevende tilbygg og ny garasje, hvor jeg gjorde deler selv sammen med de.
Snekkerne gikk på timer og det ble flere hundre timer arbeidstimer tilsammen.
På et så lite oppdrag som ditt, har jeg full forståelse for at det blir rundet opp for å ta høyde for at de ikke kan fakturere den påbegynte halvtimen hos noen andre prosjekter eller kanskje han ryddet ut av bilen morgenen etter?
(du skriver: Såg personen på veg heim rett etter at han hadde vore hos meg)

Var noen timer på mitt prosjekt jeg lurte litt på, men etter å ha tenkt meg om så gikk det på samme ting som over...

Må si meg enig med endel som svarer her som er i bransjen at dette høres ut som en kunde jeg ikke ville hatt som kunde.
  (trådstarter)
   #73
 479     0

Vel talt!
Påbegynt halvtime rundes opp.
Jeg kunne hatt forståelse for nordens beste selgers frustrasjon hvis snekkeren jobbet på huset og spekulert i å avslutte 10 over for å klokke inn en halv overtidstime hver dag.
Men her dreier det seg tydeligvis om at snekkeren har vært fleksibel for å få ferdig jobben så du slipper å få merkostnadene det ville vært om han skulle kommet tilbake dagen etter og rigget opp for å avslutte de siste detaljene.
Det er kundeservice, ikke underfakturering.
Jeg har et godt råd til nordens beste selger. Ta en god kikk på arbeidet som er utført, ser det fagmessig og bra ut vet du at du har en som er dyktig i faget, benytt han når du skal sette inn nytt kjøkken.. selv om han ikke driver dugnadsarbeid ;)
Det er usedvanlig dumt å kjøpe et kjøkken til 200.000 hvis snekkeren som monterer det ikke holder mål, og dem er det en del av.
Har selv tatt over jobben etter fabrikkmontører som presterte å dele ei 5 meter lang eikeplate på midten fordi di ikke fikk den opp trappa. Slike er bare trist. Vi ringte etter  lift og tok den inn vinduet.

Mvh
Snekker Eilertsen




Han var ikkje flesibel. Denne snekkeren skulle på tur til Oslo dagen etter så han hadde dårleg tid. Han burde avsluttet klokken 15.00 og kommet tilbake dagen etter. Han hadde lagt igjen utstyret og da hadde det ikkje vorte noko ekstra. Dessutan så hadde eg følt meg bedre viss han ikkje hadde så dårleg tid. For det eine vinduet som vart byttet har vore vannlekasje på og er veldig utsatt for regn. Så her bør ein vere nøyaktig. Dei burde ikkje brukt ein snekker til ein jobb som hadde så dårleg tid. Da burde dei gjort jobben ei annan veke. Betaler heller for fleire timer for at jobben skal bli skikkelig gjort, men det var ikkje dette spørsmålet gjalt. Eg betaler for timer som eg ikkje får til å gå opp. Altså 2 timer. Det er prinsippet

Når det gjekk så fort så stod eg igjen og følte at har han  gjort ein skikkelig jobb eller vil eg få nye vannskader i huset? Og når eg er grei og tar ned igjen stillasen så bør eg ikkje få regning som det var den andre snekker som tok det ned. Han tok jo den med når han var på veg til jobb.
   #74
 2,984     Vestlandet     0
Eg du missnød, så ta det opp med snekker. Neste gong får du fastpris.
Signatur
  (trådstarter)
   #75
 479     0

Eg du missnød, så ta det opp med snekker. Neste gong får du fastpris.

Alt gjort, men var veldig arrogant og sur. Han er kjent for å ikkje vere nokon lykkespredar. Dårleg reklame. Min bror har jobbet for dette firmaet før og han seier at slik var det ikkje før. Det virker som at han har vorte så stor at det går ut over kundeservicen, men han kommer nok til å møte veggen han og viss han ikkje skjerper seg. For så lite så får han veldig dårleg reklame. Koster så lite for å få ein kunde fornøyd. Det koster faktisk meir å ha ein missfornøyd kunde. Dette er på ein liten plass. Han er vist kjent for å skrive regninger med lupe.

Min bror forklarte at det ligger langt inne  det med å endre regningen for dette firmaet.

Neste gong blir det fast pris og nytt firma.

Får bare håpe at han ikkje er så arrogant viss det blir vannlekasje. Kjenner typen >Sad

Den som gjorde jobben var ein kjempe kar. Veldig grei og gjorde jobben greitt. Det einaste er at han fekk dårleg tid på slutten og da blir eg betenkt om det er gjort skikkeligt. Sjølvsagt så var det problemvinduet han fekk dårleg tid med.
   #76
 2,984     Vestlandet     0
Eg ville gått utifrå at alt vart gjort skikkeleg. Dersom det skulle oppstå problem seinare, ville eg og gått utifrå at firmaet ordnar opp. Ellers får du berre banka forbrukarrettane dine i bordet.

Har og vert ute for firma som visste å ta seg for godt betalt (røyrleggjar). Skulle ha ein kopling, som eg kunne få henta dagen etter, men firma skulle til mitt nabolag og dagen etter og insisterte på at dei kunne ta med. Flott service tenkte eg. Dagen etter kom ein røyrleggjar og rota litt etter nokon koplingar, fant eit anna plastrøyr enn det eg skulle ha, då han ikkje hadde noko anna. Han saga og av røyret mitt og satt på halve koplinga (5 min.). Resten ville han ikkje utføra, fordi firmaet ikkje kunne godkjenna røyret eg hadde frå før (kom med kjøleskapet). Eg gjorde all jobben etter røyrleggjar for (ca. 2 timar).
Veka etterpå kom det rekning for om lag 2000kr. Då vart eg forbanna og kontakta firma som meinte alt var som det skulle vera. Fekk tak i sjefen og sa, på ein sakleg måte, at detta skulle eg f... ikkje betala, då eg verken hadde bestilt tenestane eller fått dei utført. Enden på visa er at dei slo av 1000 kr på rekninga, og eg ventar fortsatt på at firmaet skal kopla frå alt, så eg må gjera det på ny (som dei sa dei skulle gjera). No boikottar eg sjølvsagt firmaet...

Med unntak av dette har eg berre gode erfaringar med handtverkarar.
Signatur
  (trådstarter)
   #77
 479     0

Eg ville gått utifrå at alt vart gjort skikkeleg. Dersom det skulle oppstå problem seinare, ville eg og gått utifrå at firmaet ordnar opp. Ellers får du berre banka forbrukarrettane dine i bordet.

Har og vert ute for firma som visste å ta seg for godt betalt (røyrleggjar). Skulle ha ein kopling, som eg kunne få henta dagen etter, men firma skulle til mitt nabolag og dagen etter og insisterte på at dei kunne ta med. Flott service tenkte eg. Dagen etter kom ein røyrleggjar og rota litt etter nokon koplingar, fant eit anna plastrøyr enn det eg skulle ha, då han ikkje hadde noko anna. Han saga og av røyret mitt og satt på halve koplinga (5 min.). Resten ville han ikkje utføra, fordi firmaet ikkje kunne godkjenna røyret eg hadde frå før (kom med kjøleskapet). Eg gjorde all jobben etter røyrleggjar for (ca. 2 timar).
Veka etterpå kom det rekning for om lag 2000kr. Då vart eg forbanna og kontakta firma som meinte alt var som det skulle vera. Fekk tak i sjefen og sa, på ein sakleg måte, at detta skulle eg f... ikkje betala, då eg verken hadde bestilt tenestane eller fått dei utført. Enden på visa er at dei slo av 1000 kr på rekninga, og eg ventar fortsatt på at firmaet skal kopla frå alt, så eg må gjera det på ny (som dei sa dei skulle gjera). No boikottar eg sjølvsagt firmaet...

Med unntak av dette har eg berre gode erfaringar med handtverkarar.

Det fekk meg til å tenke på ein situasjon da eg budde i Bergen. Me hadde ei Elektrolux vaskemaskin(topplokkmating). Når ein lukker igjen lokket så går det ein tapp ned i boksen(ein slag sikring). Denne boksen var gåen. Ringte firmaet som hadde peiling på denne maskinen og fekk beskjed at det kostet 1500 kroner med del og arbeid. Ok dette høyrdes bra ut så eg bestilte. Da reperatøren kom så ville han ha pengene på forhånd. Betalte. Reperatøren gjekk inn på badet drog ut boksen og satte i ein ny på 2 minutter. Så vart alt i orden. Dette kunne eg jo gjort sjølv tenkte eg. Delen kostet 300 kr og resten var arbeid og kjøring. Var vel ein grunn til at han skulle ha betalingen på forhånd, men den gangen gjorde eg ingenting med det. Dei kunne heller ha sendt meg delen og eg hadde gjort jobben sjølv. Eg har lært meg at eg spør alltid om eg kan gjøre det selv.

   #78
 3,258     Akershus     0
Såvidt jeg har fått med meg har jeg aldri betalt for noe annet en når arbeiderne er på arbeidsplassen, og hvis de må dra for å kjøpe/ordne noe som er relatert til jobben mens de er på jobben, eller før de kommer til jobben.

De håndverkerne jeg har brukt hadde ganske lang reisevei, som de får fratrekk fra på skatten som alle andre her landet vil jeg tro? Det skal jo ikke jeg betale for, en gang til?
----------------

Skal jeg starte klokka når jeg tar kulepennen og lesebrillene i brystlomma (verktøy), drar på blåskjorta (arbeidstøy) og setter meg i bilen (arbeidsbil) for å kjøre til jobb.

Nei jeg tror ikke det.
Signatur
   #79
 3,041     Akershus     0
Situasjonen er ikke den samme for en arbeidstaker som for innleid arbeidskraft. Jeg får ikke betalt av jobben for å reise hit, men jobben får betalt for å sende meg et sted. Samme gjelder snekkerne.

Du kommanderer ikke arbeiderne sine til å jobbe 10-12 timers dager fordi de har mye reisetid i jobben og derfor tapt fortjeneste. Tiden som brukes på reise må tjenes inn et sted, enten vha. økt timepris eller ved å se på reisetid som påbegynt arbeid. Personlig synes ikke jeg at det er rettferdig at jeg skal trekke prisen opp for noen som bor nærme en bedrift hvis jeg leier inn håndtverkere langveis fra. Dette har vært diskutert før og det hele bunner ut i at:

1) I løpet av en arbeidsdag skal inntjeningen være X.
2.1) Er reisetid ikke inkludert så må reisetiden tjenes inn over de resterende timene, altså økte timepriser.
2.2) Er reisetiden inkludert så blir timessatsen lavere, men velger du noen som må reise langt så fordyrer det prosessen.

Det er ikke spesielt vanskelig. Man må bare ikke se på en enkelt jobb i et vakuum for å skjønne det. Føler man likevel at satsene er helt urimelige så klag og bytt firma til neste gang.
   #80
 878     Sokna, Ringerike     0



[/quote]
Han var ikkje flesibel. Denne snekkeren skulle på tur til Oslo dagen etter så han hadde dårleg tid. Han burde avsluttet klokken 15.00 og kommet tilbake dagen etter. Han hadde lagt igjen utstyret og da hadde det ikkje vorte noko ekstra. Dessutan så hadde eg følt meg bedre viss han ikkje hadde så dårleg tid. For det eine vinduet som vart byttet har vore vannlekasje på og er veldig utsatt for regn. Så her bør ein vere nøyaktig. Dei burde ikkje brukt ein snekker til ein jobb som hadde så dårleg tid. Da burde dei gjort jobben ei annan veke. Betaler heller for fleire timer for at jobben skal bli skikkelig gjort, men det var ikkje dette spørsmålet gjalt. Eg betaler for timer som eg ikkje får til å gå opp. Altså 2 timer. Det er prinsippet

Når det gjekk så fort så stod eg igjen og følte at har han  gjort ein skikkelig jobb eller vil eg få nye vannskader i huset? Og når eg er grei og tar ned igjen stillasen så bør eg ikkje få regning som det var den andre snekker som tok det ned. Han tok jo den med når han var på veg til jobb.

[/quote]

Hører ofte at folk klager på snekkerene fordi de bruker lengre tid enn avtalt.
men jeg tror det er første gang jeg hører noen klage over at de blir ferdige før tida. :)

Skjønner deg om jobben ble vesentlig dyrere enn avtalt, men om det er småpenger det er snakk om snynes jeg dette blir litt tullete.
Signatur