47,176
101
44
Kor tid begynner timeprisen til ein snekker?
479
0
Ein snekker skal møte på ein arbeidsplass klokken 0700. Møter hos kunden klokken 0800. Kor tid skal timeprisen begynne for kunden? Viss ein håndverker ikkje blir ferdig før klokken 1500, men jobber til 1600 pga er ikkje ferdig. Skal ein betale overtidspris på dette? Betaler ein for matpausen til snekkeren?
Lykke til!
Dette vet ikke vi, og ikke du heller. Derfor er det avgjørende å være enige om dette i forkant, særlig siden det tydeligvis er såpoass viktig for deg.
Er prisen så viktig som du fremstiller det her - be om fast pris før arbeidet tiltar. Hvis ikke er du prisgitt foretakets praksis. Og den er altså ikke regulert i noen lov, statlig organ eller på andre måter...
Det er varierende praksis når det gjelder betaling av matpause. Tariffavtalene sier vanligvis at dersom arbeidsgiver stiller pausebrakke (med en gitt standard) så er matpausen ubetalt. Hvis det ikke er pausebrakke skal arbeidsfolket ha betalt for matpausen. Det kan være at din snekker bruker samme prinspipp for sin timeberegning.
I etterkant så ser eg at dette ikkje var lurt. Me kommer amldri til å velge ein snekker uten fast pris.
Snakk om å jobbe i sirup!
Hva ble forresten totalprisen inklusive moms, avgifter, kjøring(?), kaffepauser og f... oldemor?
hvorfor skal du alltid svartmale snekkere og lignende, sett det flere ganger, uten og vite dimensjoner på vinduet, om det lå kronglete til, om det trengtes stilase, om det var kun glass, eller med ramme, lister, isolering, fuging, ny innvendig og utvendig belistning. Irriterer meg voldsomt!!
For meg som ikke er tømrer og heller ikke har byttet vinduer før, kan det nok stemme med 10 timers arbeid.
For faglærte som har gjort dette tidligere derimot...
Ein annan ting så føler eg at dette byggefirmaet er veldig useriøs. For å sikre seg mot reklamasjon for dårleg arbeid korleis gjør eg dette før eg betaler. Einaste beviset eg har er regningen, men her står det 2 stk vinduer, lister, foringer og arbeidstimer + overtid. Er dette godt nok bevis for forbrukarkontoret viss eg får problemer med reklamasjon eller lekasje? Står ikkje skifte vindu osv. Har heller ingen kontrakt.
Skulle jeg ha gitt en fastpris på en tilsvarende jobb måtte jeg tatt høyde for "tings iboende jævelskap" som somregel dukker frem når de gamle vinduene er fjernet. Så en 6-7000 som fastpris tror jeg fort du kunne regnet med.
2 påbegynte halvtimer, er vel riktig å fakturere for 1 time da.
Synes i det hele at det høres ut som firmaet har greie rutiner for dette. Jeg ville ikke kranglet på en slik regning.
Eg har snakket med forbrukarrådet og dei seier ang regningen at eg har rett på ein skikkelig beskrivelse på jobben tilfelle reklamasjon seinare. Når ikkje denne snekkeren ikkje kan kundeservice så kan det vere greitt å vere føre var tilfelle vannlekasje eller liknande. Så dette kommer eg til å kreve da han virker veldig arogant.
Dessutan så tok byggfirma 1 og 1/2 time for overtid da den snekkeren som jobbet hos meg hadde ikkje tid å komme dagen etter. Han reiste 15.50 og det vart skrevet 1.5 timer overtid(1500 er hans arbeidsdag). Her brukte han 40 minutter på å bytte bil. Byggmesteren seier at dette blir brukt til å rydde ut bilen osv????? Bruker ikkje 40 minutter å rydde ut ein bil. Enten er eg mykje meir effektiv når eg jobber eller så jobber snekkerene ikkje fortare. Ein ting som er sikkert er at når dei skal ha betaling så er dei kjapp.
Er vinduene dine i bakkeplan og 50x50 cm så skjønner jeg at du synes det tok lang tid. Men vi vet jo ikke hvor store de er. derfor:
-Hvor store var vinduene som ble byttet?
-Er det kronglete å komme til? (så du nevte noe om stillas)
-Og ikke minst, hva ble du fakturert i kroner?
Men før du fortsetter sutringa di og flisespikker om minutter, hadde det vert artig å vite hva regninga kom på!
Folk er jo veldig opptatt av effektiv arbeids tid og regner på ALT! Da skal vel dette kunne gjelde for snekkeren eller rørleggeren også... ???
Selvsagt ville en fast pris bli høyere enn hva fakturaen pålyder, men for trådstarter ville det vært mye enklere å forholde seg til.
Så at de tar en time for en 10 minutters jobb er ikke helt unormalt. Men om du bor like ved så kunne de jo gitt deg litt service å droppet den ene timen.
Da jeg jobbet som snekker skrev vi alltid hele og halve timer. Ikke minutter og sekunder. Å levere et vindu tar ikke bare tiden du er på byggeplassen å lemper det av, det skal hentes, lastes og surres. Å hente et stilas er ikke bare tiden det tar å hekte på hengeren å rygge ut, det skal kjøres tilbake til lager å lempes der også.Dette gjør seg ikke selv, det er folk som skal betales for å gjøre dette.
Alt dette er tid som går direkte på ditt oppdrag.
Min erfaring fra bransjen er at alt for mange snekkere er for "snille" når det kommer til dette, planlegger, henter plank, lager matriallister, fyller ut nødvendige skjema osv. uten å fakturere for dette.
Så når du sitter å klager på minutter virker det hele patetisk når du ikke engang tør oppgi prisen på arbeidet.
Mvh
Snekker Eilertsen
Har snekkerene betalt matpause?
Snekker Eilertsen
Skulle gjerne betalt litt mer for å fått det gjort skikkelig, hvorfor forventer du problemer?
Det er kun du som lager problemer, hadde du betalt regninga di, fått problemer, reklamert, er jeg sikker på at vedkommende snekker hadde fikset det gladelig. Nå har du fått et dårlig kundeforhold på grunn av du egentlig ikke hvet hva du snakker om,ellers hadde du vel gjort jobben selv.
Du og synnes det er greitt at snekkeren tar 1 time for noko som tar 10 minutter og 1,5 time overtid for noko som tar 40 minutter? Du har ikkje skjønt poenget? Me som er kunden har ingen rettigheiter når byggmesteren sender regning viss ikkje det er avtalt pris på forhånd. Da hiver byggmesteren på det som passer dei utan me som kunde kan gjøre noko, men eg har lært at no skal eg ha skikkelig spesifisert reging slik at eg har noko eg skulle ha sagt viss reklamasjon. Stol ikkje på nokon :-[
PS! Har ingen problemer med å betale regningen, men rett skal vere rett. Dette meiner eg er lang vekk fra det som er fornuftigt
Har jobbet rundt om kring mange steder selv både innenlands og utenlands. Har mer en en gang blitt innprentet i hode fra store firma, alt i fra Statoil til mindre lokale at når vi setter oss på ræva i arbeidstiden utover det normale eller fakturer for unormalt høy overtid så stjeler man fra arbeidsgiver, noe som det igjen blir mye styr ut av etter hvert mange steder.
Arbeidstempoet i norge er ikke akkuratt veldig høyt altid... ::)
Og når en starter og kalle folk dust så har en i praksis tapt diskusjonen her inne.... Skjerpings!
*Flisespikke modus*
Ang. spising/ha lunsj på arbeidsplassen så er det fakstisk HMS regler for hva som er lov eller ikke. Og spise mitt i byggesonen er vel en ting som det blir slått ned på i større bedrifter. Skal en spise på jobb så skal det vel legges til rette for dette rent hygenisk og mtp. sikkerheten og annet dill! Ikke at jeg personlig er så veldig enige i alt dette da...
En må få lov og sette spørsmål om hva som er normale normer uten og bli "skjelt ut" (?) Men om noen av dem som har svart her er repsentative for vanlig jengs i bransjen så er det litt skremmende...
Gjort er gjort og rein er rein. GET OVER IT, MAN! Ingen har tvunget deg til dette her.
Fortsetter dei slik så møter dei nok veggen.
yeah! ..og rett skal være rett! ikke litt sjevt, gjelder vel også regningen.
Minner meg om når jeg er på butikken og tilfeller hvor ting er feilpriset med en krone og to; hvorfor skal jeg ta den byrden? Handler om prinnsipper slik jeg ser det.
Når du fyller benisn, 50 liter for, la oss det er oppgitt 13 kr litern, da vil du ha det til 13 kr, ikke 13,50. Du kommer inn og skal betale og klager på det. Dama i sjappa sier "get over it" du valgte selv og fylle...
Byggebransjen er vel den bransjen med flest konkurser, og det kan jo tyde på litt mye kundefokus og litt lite regneferdigheter.
At foretaket du har brukt har god lønnsomhet betyr ikke nødvendigvis at de svindler kundene sine (deg), men at det tar betalt for den jobben de fakisk gjør, med underliggende kostnader du ikke har fått med deg/vil aksepere.
At leverandøren har god økonomi er strengt tatt en større fordel for forbtuker enn det motsatte, mtp reklamsojner og garantier.
Spørs om de hadde takket ja til jobben når de vet at du sitter med stoppeklokke og notatblokk mens de jobber.
Byggebransjen er det mange useriøse og mykje rart derfor går dei konkurs.
Eg snakket med forbrukarrådet i dag og dei sa at eg må få ein skikkelig spesifisert regning slik at det blir lettare å reklamere seinare. Dei sa også at det er mykje grums i denne bransjen. Stoler heller ikkje i det heile på denne byggmestaren og da står eg sterkare viss det blir ein tvist.
Ved slike diskusjoner liker jeg å be vedkommende som er misfornøyd med å forsøke å sette seg litt i den andre stolen (som daglig leder av en service bedrift).
Hva om du som daglig leder ikke skulle ta betalt for den ekstra hjelpen (tenker på disse berømte 10 minuttene) du gjør? Denne mannen (som muligens er dårlig å rygge, men som kanskje er en jæxxx på å skifte vindu) kunne jo vært hos en annen kunde og fakturert timer på han. Hvis man som daglig leder skal drive dugnad på den måten, så tror jeg ikke det går så lang tid før styret eller regnskapsfører/revisor begynner å etterspørre.
Tror vi "alle" har vært der du er, litt små forbanne, du kunne jo klart det selv osv. Men ikke bruk tid på å irritere deg, ingen som vinner på det. Ta heller en saklig telefon til daglig leder i dette firmaet og be om en mer detaljert beskrivelse av hva som har blitt gjort, da gjerne i detalj. Er han vanskelig, så si at du skal selge huset, og vil ha dokumentasjon på alt du ikke selv har gjort. Og neste gang, kan du jo tilby deg selv å kjøre stillaset? Appropos stillaset (husk dere østlendinger, stillas skrives med to (to) l`er, ikke stilase, stilasje osv
haha! der fikk du meg til og le høyt her! er vel _andre_ grunner til at det startes opp haugevis med en-manns firma innenfor snekkerbransjen spesielt. Spør du meg så er det altfor lett og starte opp. Mange som burde gå i jobb litt lengre før dem på død & liv skal ha sitt eget foretak.
At bransjen skal leve er jge enig i, men da bør det vel skje over bordet(?) for om en skal fakturere litt extra her og der "fordi en skal overleve" så har en et problem. Er av slike grunner folk handler mer og mer på steder som bygmax også. En VET hva det koster og hvor mye. Slik vil det sikkert bli mer og mer av i andre bransjer også. De små går til grunne. Trist at de går slikt i grunn. Selv så liker jeg og støtte egen nærbutikk, byggebutikk, snekker, rørlegger, men ikke til enhver pris da, og ihverfall ikke om det skal gå på service og humør. For en merker raskt byggmestere og andre ledere i sammfunnet som er under press og derav i et dritt humør og skal skylde alt på alle andre...
Men heldigvis så er det mange, sikker de fleste som er åpne og greie og jobbe/handle med.
Det du krangler på (Og skal til forbrukerrådet med) er altså 30 min for mye opprydding?
Hva med å skrive det på kontoen for erfaring med at du ikke skal bruke dette firmaet senere? Mange har vel opplevd langt dyrere lærdommer enn det.
Enig meg deg her. Men han tar det vel bare opp her i forumet for og høre hva stemingen og diskutere rundt det. Noe en må tåle. JEg hadde neppe orket og gjort noe ut av det selv. Men synes uannsett at det ikke forsvarer (som flerne her gjør) at det skal skrives litt med gaffel fordi en skal overleve.
Tviler på at det er mange land som har så greie forutsetninger som byggebransjen og privat næring som i Norge. Sannheten er vel at et er for mange innenfor noen grener, og noen av disse er ikke like seriøse. Om en er avhengig av og fakturere extra timer for og få endene til og møtes så er det bare gis seg og gå tilbakers som ordinær arbeider.
Eg jobber i bransje som har full fokus ang dette med kundebehandling. Eg er ein av dei beste selgerene i norden og målet mitt er å gje kunden noko meir enn han forventer. Skal ikkje så mykje til, men det fungerer alltid og kunden blir kjempe glad.
Ein ting til viss dere i byggebransjen synnes ein time er flisespikkeri. Kva med å stryke den? Det er jo bare ein time
8,5 times arbeid, jobben er utført, og det krangles om en time?????????
Selvfølgelig er det flere årsaker til konkurser, men en svært viktig er at mange aktører ikke har begrep over faktiske kostnader, og det faktum at et foretak må levere overskudd for å kunne drives forsvarlig. Det holder ikke "å leve", man skal ha avkastning på investert kapital og fortjeneste på risiko.
Når man vederlagsfitt skal taue rundt på stillaser og vinduer for hvermansen, så er ikke det forsvarlig drift. Flere enn du aner driver med dette.
Jeg kaller det forhøyet kundefokus i praksis når man på død og liv skal levere tjenester uten å sitte igjen med et overskudd.
Service og kunderelasjoner kan ikke baseres på dugnad og gratisarbeid. Hvis det er det kundene krever går vi en vanskelig tid i møte...
En kunde i firmaet vårt ville ha en detaljert beskrivelse av en ekstraregning på 3-400kr.
På den tiden jeg brukte på å skrive ned beskrivelsen, kunne jeg heller ha jobbet med noe nyttig og tjent 4-500kr.
Jobber du i bransjen så er du pliktig å utføre dette for kunden. Dette har kunden rett på og dette bør du veta som jobber i bransjen. Kundeservice heiter det og kanskje du dropper å legge inn ein ekstra regning neste gong.
Jeg liker ikke å bli lurt like mye som nestemann, men jeg kan love deg at jeg fører 30 minutter overtid hvis jobben ringer meg for at jeg må fikse noe. Vi fakturer lignende til våre kunder. Ingen har klagd på dette. Det er ikke realistisk at etter si 11 minutter jobb hos deg så klokker snekkeren inn 19 minutter hos neste kunde. Det er kontekstbytte med alt merarbeid dette medfører.
Slike kunder får selvsagt ikke så veldig gunstig pris neste gang.
Liker best å bruke arbeidstiden på å jobbe.
Når det gjelder topic så har du en dårlig sak. Det er ingen som skriver 5 eller 10 minutter. Påbegynte halvtimer rundes opp.
Tror at vi som ikke er tømmermenn, elektrikker, rørlegger osv skal være veldig glad for at det er mye fagfolk her inne. Hvordan skulle det sett ut når vi andre luringer skulle gå i gang med forskjellige prosjekter, og vi bare hadde andre like dumme luringer som oss selv å spørre? ;D Bit heller i det sure eple du gutten, du får ikke sympati og forståelse for problemet ditt.
Kunderservice er å være tilgjengelig, komme når man skal, gjøre det man skal, komme med fornuftige innspill på problemstillinger, opptre ryddig og generelt sett holde avtaler.
Dugnad driver man med for idrettslag og musikkorps. Ikke nordens beste selger.
Her er det ikkje snakk om dugnad. Her er det snakk om å vere fornuftigt. Totaltsett så betaler eg 10 timer for ein snekker som har vert 8 timer. No var spørsmålet kva som var normalt i byggebransjen og eg har skjønt at dette er normalt og kunden har ingenting han skulle ha sagt. Heilt greitt å skrive regning med gaffel. Greitt å veta i framtida når eg bruker ein annan snekker. Her må kunden vere på vakt. No veit eg at andre også reagerer på akuratt dette firmaet eg har brukt så det er ikkje bare meg som reagerer.
Eg har hatt andre snekkere til andre oppgaver og dei har vore prakteksempel. Ingenting å utsette på dei. Dei beste eg har hatt er dei som bygget garasje hos meg. 2 fra littauen som bygger garasje for eit norsk firma. Det er heilt utruleg kor flinke dei var, kjappe og skikkelig gjort.
Hadde eg vist dette så skulle byggmesteren fått tatt ned stillasen og ordnet opp etter seg da han tar betalt for det, og eg gjør jobben. Eg kunne brukt dei timene til å få gjort jobben skikkeligt for det ligger meir bak dette spørsmålet som ikkje er tatt fram for spørsmålet kva som er vanligt å føre timer for. Betaler faktisk 1100 for ting som byggmesteren har problemer å forklare.
Ja det er slik det skal vere.
Det ligger meir bak dette spørmålet. Eg kan godt forklare meg. Eg var heime denne dagen og var med som hjelper til å sette opp stillase, bære glass og andre ting som alle kan gjøre. Eg var med å ryddet opp igjen, tok ned stillasen da snekker bare forsvant da han hadde dårleg tid. Såg personen på veg heim rett etter at han hadde vore hos meg, men tok seg betalt for 40 minutter(viss runde av så blir det ein 1/2 time for mykje). her er det ikkje snakk om penger, men prinsipp.
Kaller du dine kunder for idiot også?
Nå har han sagt han opp og vil velge noen andre.
Påbegynt halvtime rundes opp.
Jeg kunne hatt forståelse for nordens beste selgers frustrasjon hvis snekkeren jobbet på huset og spekulert i å avslutte 10 over for å klokke inn en halv overtidstime hver dag.
Men her dreier det seg tydeligvis om at snekkeren har vært fleksibel for å få ferdig jobben så du slipper å få merkostnadene det ville vært om han skulle kommet tilbake dagen etter og rigget opp for å avslutte de siste detaljene.
Det er kundeservice, ikke underfakturering.
Jeg har et godt råd til nordens beste selger. Ta en god kikk på arbeidet som er utført, ser det fagmessig og bra ut vet du at du har en som er dyktig i faget, benytt han når du skal sette inn nytt kjøkken.. selv om han ikke driver dugnadsarbeid ;)
Det er usedvanlig dumt å kjøpe et kjøkken til 200.000 hvis snekkeren som monterer det ikke holder mål, og dem er det en del av.
Har selv tatt over jobben etter fabrikkmontører som presterte å dele ei 5 meter lang eikeplate på midten fordi di ikke fikk den opp trappa. Slike er bare trist. Vi ringte etter lift og tok den inn vinduet.
Mvh
Snekker Eilertsen
Har leid inn snekkere til diverse, senest et tidkrevende tilbygg og ny garasje, hvor jeg gjorde deler selv sammen med de.
Snekkerne gikk på timer og det ble flere hundre timer arbeidstimer tilsammen.
På et så lite oppdrag som ditt, har jeg full forståelse for at det blir rundet opp for å ta høyde for at de ikke kan fakturere den påbegynte halvtimen hos noen andre prosjekter eller kanskje han ryddet ut av bilen morgenen etter?
(du skriver: Såg personen på veg heim rett etter at han hadde vore hos meg)
Var noen timer på mitt prosjekt jeg lurte litt på, men etter å ha tenkt meg om så gikk det på samme ting som over...
Må si meg enig med endel som svarer her som er i bransjen at dette høres ut som en kunde jeg ikke ville hatt som kunde.
Han var ikkje flesibel. Denne snekkeren skulle på tur til Oslo dagen etter så han hadde dårleg tid. Han burde avsluttet klokken 15.00 og kommet tilbake dagen etter. Han hadde lagt igjen utstyret og da hadde det ikkje vorte noko ekstra. Dessutan så hadde eg følt meg bedre viss han ikkje hadde så dårleg tid. For det eine vinduet som vart byttet har vore vannlekasje på og er veldig utsatt for regn. Så her bør ein vere nøyaktig. Dei burde ikkje brukt ein snekker til ein jobb som hadde så dårleg tid. Da burde dei gjort jobben ei annan veke. Betaler heller for fleire timer for at jobben skal bli skikkelig gjort, men det var ikkje dette spørsmålet gjalt. Eg betaler for timer som eg ikkje får til å gå opp. Altså 2 timer. Det er prinsippet
Når det gjekk så fort så stod eg igjen og følte at har han gjort ein skikkelig jobb eller vil eg få nye vannskader i huset? Og når eg er grei og tar ned igjen stillasen så bør eg ikkje få regning som det var den andre snekker som tok det ned. Han tok jo den med når han var på veg til jobb.
Alt gjort, men var veldig arrogant og sur. Han er kjent for å ikkje vere nokon lykkespredar. Dårleg reklame. Min bror har jobbet for dette firmaet før og han seier at slik var det ikkje før. Det virker som at han har vorte så stor at det går ut over kundeservicen, men han kommer nok til å møte veggen han og viss han ikkje skjerper seg. For så lite så får han veldig dårleg reklame. Koster så lite for å få ein kunde fornøyd. Det koster faktisk meir å ha ein missfornøyd kunde. Dette er på ein liten plass. Han er vist kjent for å skrive regninger med lupe.
Min bror forklarte at det ligger langt inne det med å endre regningen for dette firmaet.
Neste gong blir det fast pris og nytt firma.
Får bare håpe at han ikkje er så arrogant viss det blir vannlekasje. Kjenner typen >
Den som gjorde jobben var ein kjempe kar. Veldig grei og gjorde jobben greitt. Det einaste er at han fekk dårleg tid på slutten og da blir eg betenkt om det er gjort skikkeligt. Sjølvsagt så var det problemvinduet han fekk dårleg tid med.
Har og vert ute for firma som visste å ta seg for godt betalt (røyrleggjar). Skulle ha ein kopling, som eg kunne få henta dagen etter, men firma skulle til mitt nabolag og dagen etter og insisterte på at dei kunne ta med. Flott service tenkte eg. Dagen etter kom ein røyrleggjar og rota litt etter nokon koplingar, fant eit anna plastrøyr enn det eg skulle ha, då han ikkje hadde noko anna. Han saga og av røyret mitt og satt på halve koplinga (5 min.). Resten ville han ikkje utføra, fordi firmaet ikkje kunne godkjenna røyret eg hadde frå før (kom med kjøleskapet). Eg gjorde all jobben etter røyrleggjar for (ca. 2 timar).
Veka etterpå kom det rekning for om lag 2000kr. Då vart eg forbanna og kontakta firma som meinte alt var som det skulle vera. Fekk tak i sjefen og sa, på ein sakleg måte, at detta skulle eg f... ikkje betala, då eg verken hadde bestilt tenestane eller fått dei utført. Enden på visa er at dei slo av 1000 kr på rekninga, og eg ventar fortsatt på at firmaet skal kopla frå alt, så eg må gjera det på ny (som dei sa dei skulle gjera). No boikottar eg sjølvsagt firmaet...
Med unntak av dette har eg berre gode erfaringar med handtverkarar.
Det fekk meg til å tenke på ein situasjon da eg budde i Bergen. Me hadde ei Elektrolux vaskemaskin(topplokkmating). Når ein lukker igjen lokket så går det ein tapp ned i boksen(ein slag sikring). Denne boksen var gåen. Ringte firmaet som hadde peiling på denne maskinen og fekk beskjed at det kostet 1500 kroner med del og arbeid. Ok dette høyrdes bra ut så eg bestilte. Da reperatøren kom så ville han ha pengene på forhånd. Betalte. Reperatøren gjekk inn på badet drog ut boksen og satte i ein ny på 2 minutter. Så vart alt i orden. Dette kunne eg jo gjort sjølv tenkte eg. Delen kostet 300 kr og resten var arbeid og kjøring. Var vel ein grunn til at han skulle ha betalingen på forhånd, men den gangen gjorde eg ingenting med det. Dei kunne heller ha sendt meg delen og eg hadde gjort jobben sjølv. Eg har lært meg at eg spør alltid om eg kan gjøre det selv.
De håndverkerne jeg har brukt hadde ganske lang reisevei, som de får fratrekk fra på skatten som alle andre her landet vil jeg tro? Det skal jo ikke jeg betale for, en gang til?
----------------
Skal jeg starte klokka når jeg tar kulepennen og lesebrillene i brystlomma (verktøy), drar på blåskjorta (arbeidstøy) og setter meg i bilen (arbeidsbil) for å kjøre til jobb.
Nei jeg tror ikke det.
Du kommanderer ikke arbeiderne sine til å jobbe 10-12 timers dager fordi de har mye reisetid i jobben og derfor tapt fortjeneste. Tiden som brukes på reise må tjenes inn et sted, enten vha. økt timepris eller ved å se på reisetid som påbegynt arbeid. Personlig synes ikke jeg at det er rettferdig at jeg skal trekke prisen opp for noen som bor nærme en bedrift hvis jeg leier inn håndtverkere langveis fra. Dette har vært diskutert før og det hele bunner ut i at:
1) I løpet av en arbeidsdag skal inntjeningen være X.
2.1) Er reisetid ikke inkludert så må reisetiden tjenes inn over de resterende timene, altså økte timepriser.
2.2) Er reisetiden inkludert så blir timessatsen lavere, men velger du noen som må reise langt så fordyrer det prosessen.
Det er ikke spesielt vanskelig. Man må bare ikke se på en enkelt jobb i et vakuum for å skjønne det. Føler man likevel at satsene er helt urimelige så klag og bytt firma til neste gang.
[/quote]
Han var ikkje flesibel. Denne snekkeren skulle på tur til Oslo dagen etter så han hadde dårleg tid. Han burde avsluttet klokken 15.00 og kommet tilbake dagen etter. Han hadde lagt igjen utstyret og da hadde det ikkje vorte noko ekstra. Dessutan så hadde eg følt meg bedre viss han ikkje hadde så dårleg tid. For det eine vinduet som vart byttet har vore vannlekasje på og er veldig utsatt for regn. Så her bør ein vere nøyaktig. Dei burde ikkje brukt ein snekker til ein jobb som hadde så dårleg tid. Da burde dei gjort jobben ei annan veke. Betaler heller for fleire timer for at jobben skal bli skikkelig gjort, men det var ikkje dette spørsmålet gjalt. Eg betaler for timer som eg ikkje får til å gå opp. Altså 2 timer. Det er prinsippet
Når det gjekk så fort så stod eg igjen og følte at har han gjort ein skikkelig jobb eller vil eg få nye vannskader i huset? Og når eg er grei og tar ned igjen stillasen så bør eg ikkje få regning som det var den andre snekker som tok det ned. Han tok jo den med når han var på veg til jobb.
[/quote]
Hører ofte at folk klager på snekkerene fordi de bruker lengre tid enn avtalt.
men jeg tror det er første gang jeg hører noen klage over at de blir ferdige før tida. :)
Skjønner deg om jobben ble vesentlig dyrere enn avtalt, men om det er småpenger det er snakk om snynes jeg dette blir litt tullete.
Kjøpte hus fra 1942 i 2004. Har siden da renovert, revet, pusset opp, tegnet om og bygget på.
Jobber som teknisk tegner i et RIB-firma på Ringerike som tilbyr Tjenestene: Energimerking/prosjektering-byggeledelse/byggteknikk/forvaltning-tegning/taksering/ansvarlig søker.
Har oppussing av eget hus som hobby
Er her på forumet kun som privatperson.
https://byggebolig.no/garasje-anneks-og-smahus/garasje-ombyging-av-hus-fra-1942/msg851318?last=True#msg851318
https://byggebolig.no/tilbygg-pabygg/ombygging-av-hus-fra-1942/msg796479?last=True#msg796479
https://byggebolig.no/garasje-anneks-og-smahus/soppelskur-for-3x140l-og-1x240l-dunke/msg923765?last=True#msg923765
Dette tror jeg ikke bare gjelder byggebransjen. Tror alle du leier inn for en jobb uansett bransje opererer med påbegynte halvtimer.
Kjøpte hus fra 1942 i 2004. Har siden da renovert, revet, pusset opp, tegnet om og bygget på.
Jobber som teknisk tegner i et RIB-firma på Ringerike som tilbyr Tjenestene: Energimerking/prosjektering-byggeledelse/byggteknikk/forvaltning-tegning/taksering/ansvarlig søker.
Har oppussing av eget hus som hobby
Er her på forumet kun som privatperson.
https://byggebolig.no/garasje-anneks-og-smahus/garasje-ombyging-av-hus-fra-1942/msg851318?last=True#msg851318
https://byggebolig.no/tilbygg-pabygg/ombygging-av-hus-fra-1942/msg796479?last=True#msg796479
https://byggebolig.no/garasje-anneks-og-smahus/soppelskur-for-3x140l-og-1x240l-dunke/msg923765?last=True#msg923765
Det kan være slikt i håndverkeryrker men det jeg har obsertvert i andre yrker (advokat, revisjon etc etc) så er det mer vanlig med pr 15min eller pr 5min.
Det som slår meg litt når jeg leser i den tråden her og ut fra noen av kommentarene som fremkommer er det aldri er aktuelt med kontinuerlig kundeforhold i bransjen. Det nevnes at flere klager på at det bees om spesifisert regning, men det tar jo knapt lenger tid å lage en spesifisert, som en uspesifisert så lenge man har klare rutiner på å spesifisere når man skriver timeliste. Det tar knapt ett minutt som regel å spesifisere kort hva som er gjort. Dessuten gjør det mye enklere å fakturere ut eventuelle tillegg når man har dette skrevet ned.
Spesifisering av faktura bør skje, og det er vel heller ingen tidkrevende sak såsant man ikke skal detaljbeskrive oppdraget. Det bør også gjøres for egen del, ift reklamsjoner mv. Dokumentasjon, med bilder bør arkiveres med timelster og rapport.
Vi har mange kontinuerlige kundeforhold, og det verdsettes veldig høyt. Tror det er gjengs i bransjen og at det er utstrakt (man vil gjerne være trygg på hvem man slipper i hus...)
Noen kunder klarer man ikke tilredsstille på noen måte. Slik er livet og det er ingenting å slakte en hel bransje for... Etter 12 år i markedet greier heldigvis jeg (stort sett) å sortere dem vekk allerede ved befaring.
Og ja, det er flere enn man skulle tro.
Dette handel ikkje om penger. Tenkte det kom klart fram fra før. Målet med dette innlegget er kva som er vanlig å fakturere for og konklusjonen er at det blir fakturert litt med gaffel og kunden har ingenting han skulle ha sakt. Det er greitt å få dette fram for eg føler at dei fleste norske folk tørr ikkje å klage. Best å ikkje sei noko i det heile.
Det er byggmester og snekkere her inne som bruker dust og idiot i innleggene sine og det seier litt om kor Harry og useriøst ein del er i bransjen.
Jeg skjønner dette med prinsipp, men jeg tror ikke du har blitt lurt. At hver påbegynte halvtime regnes som arbeidstid er svært vanlig og de som påstår noe annet kan umulig ha erfaring med innleid arbeidskraft fra et firma, eller de skjønner ikke hva som skjer med timesprisen i det reisetid og slikt hvis reisetid ikke tas med.
Helt enig i at ingenting blir tilført diskusjonen med skitslenging.
Forstår det slik at firmaet er vanskelige med å fremskaffe spesifisering, og det tyder jo på at du ikke har vært helt heldig med valget der, selv om jeg personlig nok ikke hadde brukt tid på å irritere meg over det, jeg hadde nok betalt og gått videre. Men du er i din rett ved å stille spm, så det synes jeg er helt ok.
At enkelte kaller deg dust og idiot er totalt unødvendig av dem, og etter min mening usaklig, og jeg kan forstå at du føler deg litt trengt opp i et hjørne, da enkelte uttrykker veldig sterke meninger. Men jeg synes basert på det jeg har lest her at det er litt hardt å påstå at bransjen er useriøs, og at det faktureres med gaffel, så synes det er litt drøyt å få den konklusjonen ut av dette.
Håper du får en minnelig løsning på plass til slutt, men har vel mine tvil til at du kommer til å bli helt fornøyd, virker som dette stikker litt for dypt til det.
Greitt å få da lufta så fekk eg ivertfall fram litt av kva byggebransjen meiner om det. Andre som bruker snekkere kan jo bruke dette innlegget slik at dei kan passe på.
Byggebransjen er også irritert på svart arbei og utenlands arbeidskraft. Dei prater bare dritt om dei fra Polen og Litauen. Synnes ikkje dei er noko verre enn dei norske. Det er ivertfall mykje rart i den bransjen. Det har eg sett på tv2 hjelper deg.
Du har din fulle rett til å holde tilbake betalinga intill denne er kommet på bordet.
Veit ikkje eg skal tirre han meir. Som sagt er dette ein person som blir fort muggen. Kan vere greitt å ha ein krangel til gode viss det blir reklamasjon
Kva hadde dere gjort
Min mening er at snekkeren skal ha betalt for medgått tid avrundet oppover til nærmeste halve time, ikke mer.
Hvis du er fornøyd med selve utførelsen av jobben så burde du skrive til snekkerfirmaet at regningen ikke blir betalt før du får den spesifiserte timelisten/ jobbeskrivelsen du føler mangler.
Du burde også skrive at du er villig til å betale den summen du mener er riktig med en gang du får spesifikasjonen du venter på.
Så får dere ta diskusjonen om den siste timen senere. Snekkerfirmaet er sikkert villige til å slette den siste timen istedetfor å bruke mye tid på å prøve å drive inn de siste kronene. De har sikkert mange andre ting å bruke tida på enn å krangle med kunder.
Du skal selvsagt ikke betale for mer tid enn det som snekkeren har brukt på oppdraget, avrundet oppover til nærmeste halve time.
At det blir skrevet overtid er litt Bob-Bob. Hvis det ville blitt dyrere å komme igjen dagen etter for å fullføre kontra å jobbe lengre dag så er det ikke feil å skrive overtid. Her blir det en konkret vurdering som bestemmer om snekkeren skal gjøre seg ferdig på en dag, eller om han skal komme att en annen dag. Jeg føler ikke det blir feil om kunden blir fakturert overtidstillegg i et slikt tilfelle.
Hold oss oppdatert.
Å kjøpe nybygd bolig betyr ikke at du kjøper en feilfri bolig. Det er feil og mangler på nesten halvparten av alle nye boliger, viser en undersøkelse.
Boligkjøp er vår største investering. Men de færreste av oss sjekker om vi virkelig får det vi betaler for. Vi vet rett og slett ikke om huset har feil og mangler.
Men mange boliger har nettopp det. Også splitter nye boliger.
- 42 prosent av alle nye hus i Norge har byggeskader. Noen skader blir avdekket under bygging. Men mange skader blir liggende latent, og oppdages først når det er for sent, sier Stian Mørk. Han er student ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim, og har laget en hovedoppgave om byggeskader.
I oppgaven siterer han en fersk undersøkelse konsulentfirmaet Raadhuset har gjort for en gruppe entreprenører. Undersøkelsen forteller at det er flere byggeskader på leiligheter og rekkehus enn på eneboliger. I 28 prosent av tilfellene er byggeskadene lekkasje og fukt i tak, vegger, gulv og grunnmur. Gjennomsnittlig skadebeløp er 33 000 kroner per bolig. Byggebransjen bruker årlig 1,7 millioner timer på å rette opp feil og mangler på nye boligprosjekter. Dette tilsvarer 1000 årsverk!
Tar snarveier
Det er ingen offentlig registrering av byggeskader i Norge. Men tallene til Raadhuset bekreftes av andre nordiske undersøkelser. I fjor presenterte Norges byggforskningsinstitutt en undersøkelse, hvor det hevdes at byggebransjens slurv koster fire milliarder årlig. Europeiske undersøkelser viser at det i gjennomsnitt er mindre byggeskader i Europa enn i Norge.
Stian Mørk mener det legges for liten vekt på det bygningstekniske, og for mye vekt på arkitekturen.
- Det deles ut utmerkelser for god arkitektur, men dessverre utmerker ikke mange av de prisbelønnede byggene seg med byggeteknisk gode løsninger, skriver Mørk i sin hovedoppgave.
Han anklager også entreprenørene for å ta snarveier.
- Gjennomgangsmelodien har vært «bygg fort og galt - ta byggeskadene etterpå». Men utbedringer koster, og nå innser stadig flere entreprenører at det lønner seg å bygge feilfritt første gangen.
I Danmark har myndighetene grepet tak i problemene. Mørk forteller at danskene har et eget fond for feil og mangler på nye hus som er offentlig støttet. I forfjor var nærmere 8000 boliger, de fleste vanlige familieboliger, omfattet av ordningen. Byggeskadefondet finansieres ved at det betales en avgift på én prosent av kjøpesummen til fondet. Oppstår det skader, dekkes dette av fondet. Avgiften brukes også til forebyggende arbeid. Nybygde boliger blir befart ett år og fem år etter overtakelsen.
Stian Mørk konkluderer med at følgende tiltak må gjennomføres for å få færre byggeskader på nye norske boliger:
Bedre kontrakter med klarere ansvarsforhold
Lengre byggetid
Bedre egenkontroll hos entreprenørene
Bedre utnyttelse av eksisterende kontrollordninger
Utarbeidelse av bruksanvisning for bolighus.
Lei takstmann
Underdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet, er overrasket over at det er så omfattende mangler på norske boliger.
- Dette er et utstrakt problem som byggebransjen må ta på alvor. Forbedringspotensialet er stort.
- Hvilke forholdsregler bør kjøpere av nye boliger ta?
- Du bør være svært grundig ved overtakelsesmøtet og på ettårsbefaringen av din nye bolig. Lei gjerne en profesjonell takstmann til å gå gjennom boligen før møtet med utbyggeren, slik at du vet hva du bør ta opp, og be om å få rettet. Men svært få boligkjøpere leier takstmann før skader oppdages.
- Det skjer i altfor liten grad. Boligkjøperne kommer først når de har mistanke om feil, sier Arne Støbakk, administrerende direktør i Norges takseringsforbund. Presidenten i samme forbund, Erik H. Larsen, har som utøvende takstmann i Bærum, noen få slike oppdrag.
- En enkel befaring koster 2000-3000 kroner. En mer omfattende undersøkelse, hvor vi blant annet sjekker under takstein og inni isolasjonen, kommer på 6000-8000 kroner, sier Larsen.
Han har inntrykk av at de store boligbyggefirmaene stort sett leverer feilfrie boliger.
- Problemet er de mindre og de nyetablerte firmaene. Der kan det være endel dårlig kvalitet, hevder Larsen.
Administrerende direktør i Boligprodusentenes forening, Per Jæger, sa til Aftenposten i fjor at han mener det er for lav faglig stolthet i byggebransjen. - Man vet hvordan ting skal gjøres, men det tas en del snarveier, sa Jæger.
Kilde: Forbrukerådet
10 timer arbeid
Skumpatron
10skruer
1 fastvindu
1 spesialmålt vindu
Totalt........
Står ikkje kva dei har gjort, men er denne regningen god nok bevis i ein tvist? Kva om lekasjen kommer tilbake. Kan snekkeren sei at det var eit problem fra før og me har bare byttetvindu så dette vil ikkje me ta på oss.
Du var jo, som du skriver, tilstede som håndtlanger hele dagen så du vet vel om jobben ble riktig utført?
Eg var den hjelpande hånden ja, men eg er ingen snekker. Så eg hjalp han når det gjalt tunge løft. Hadde eg vore ekspert så hadde eg jo ikkje leigd inn snekker for å gjøre jobben.
Snekkeren påstår at det er tett, men eg er litt i tvil fortsatt siden eg har hatt dein del problemer med det. Viss du ser fra undersøkelsen til forburkarrådet så viser det seg at snekkerene gjør ofte feil. Dessutan så hadde han dårleg tid på slutten.
Spørsmålet er om regningen er god nok bevis i ein tvist viss snekkeren ikkje har gjort det rett?
Hvilken lekkasje er det du snakker om?
Har du hatt vannlekkasje utvendig som har ført til råteskader, eller har du hatt problemer med dampsperre, isolasjon og vindsperre?
Du observerte vel om han satte på plast innvendig, vindsperre utvendig og isolasjon mellom disse?
La du i tillegg merke til om han fuget utvendig med TEC-7 e.l.?
Drit i spesifiseringen. Du har vel ikke tenkt å sitte årevis og vente på lekkasje, for så å saksøke snekkerfirmaet? Hvis noe er feil må det fikses umiddelbart. Hvis du ikke er oppegående nok til å si om snekkeren utførte jobben korrekt, mens du observerte, anbefaler jeg deg å hyre inn en takstmann (denne gang på fastpris?) som kan gi deg en tilstandsrapport.
Det som var problemet såg me når det vart tatt ut vinduet. Nederst i hjørna på glasset var treet mjukt og dårleg. Så årsaken til lekasjen var funnet. Det vart satt i eit nytt vindu, lagt inn beslag som skulle gå inn i sporet. Han skummet rundt karmen til vinduet. Plast var ikkje behov da han brukte skum iflg snekkeren. Skøyter ol på beslag utvendig vart det brukt svart Tec 7. Vindsperre la han på under og over glasset. Ikkje ved sidene på glasset. Under beslaget som vart presset opp i glasset la han ei pølse med skum slik at dette skummet vart brukt til å holde press på beslaget slik at det ikkje skulle komme ut av posisjon. Dette var sterkt nok iflg han. Litt vanskelig og forklare, men dette er det eg fekk med meg.
Skum er jo vindsperre, isolasjon og fuktsperre i ett. Hvis han i tillegg fuget alle utvendige skjøter så kommer det ikke vann inn.
Litt rart at han brukte svart TEC-7 på en hvit vinduskarm, men-men..
Det var kun beslagene han fuget med tec 7 og beslaget er sort. Den dryppkanten som beslaget går opp i sprekken på vinduskarmen. Bør det legges ein kan med tec 7 der også? Han sa at dette måtte eg ikkje gjøre så eg har ikkje rørt det.
I ditt tilfelle er du fornøyd med jobben og sluttprisen?? På slike småjobber har det lett for å gå med uspesifisert tid på uforutsette byggekonstruksjonsløsninger, samt. endring av materialvalg underveis i jobben. Slike ting tar tid, som ofte er vanskelig å forklare ovenfor kunden. Klargjøring av bil/ henting av materiell og klargjøre verktøy/ bil til neste jobb, ev. utfylling av spesifisterte timelister tar ofte mer tid enn man kan tenke seg.
Hos deg har snekkeren tatt seg tid til å gjøre jobben ferdig på en dag, istedet for å komme tilbake neste dag. Hadde han sluttet kl. 3, så ville du nok fått minimum 2-3 timer ekstra fakturert utover første dag. Dette pga. at slike småjobber ofte er til heft og besvær og ødelegger for neste jobb. Snekkeren din har altså benyttet en time av sin fritid på å gjøre jobben ferdig, samt. deg til lags. For de fleste arbeidstakere er slike arbeidere høyt verdsatte. Så fremt at jobben er gjort tilfredstillende vitner dette om en fagmann av høyt kaliber.
Når det angår fakturering av overtid, så bruker jeg i alle fall å underrette kunde om slike ting før jobben starter.
At du får regning på en jobb du selv måtte gjøre, skjønner jeg jo at du blir litt irritert over
Kjøpte hus fra 1942 i 2004. Har siden da renovert, revet, pusset opp, tegnet om og bygget på.
Jobber som teknisk tegner i et RIB-firma på Ringerike som tilbyr Tjenestene: Energimerking/prosjektering-byggeledelse/byggteknikk/forvaltning-tegning/taksering/ansvarlig søker.
Har oppussing av eget hus som hobby
Er her på forumet kun som privatperson.
https://byggebolig.no/garasje-anneks-og-smahus/garasje-ombyging-av-hus-fra-1942/msg851318?last=True#msg851318
https://byggebolig.no/tilbygg-pabygg/ombygging-av-hus-fra-1942/msg796479?last=True#msg796479
https://byggebolig.no/garasje-anneks-og-smahus/soppelskur-for-3x140l-og-1x240l-dunke/msg923765?last=True#msg923765