8,838    19    0  

Megler har trukket oss for uønsket salgsannonse!

 86     ved oslofjorden     0
Vi har solgt en bolig og i den forbindelse har det blitt uenigheter mellom oss og megler.

I kontrakten vi skrev er det avtalt standart annonsering (finn.no, på meglers nettside, i vindu på meglers kontor og ved kort i postkasser i nærområdet)
Vi fikk en mail rundt 22.30 en kveld, hvor det blant annet stod at det skulle være annonse i vår lokalavis dagen etter. Denne annonsen står ikke i kontrakten (enda det er et eget felt for annen avtalt annonsering)
Så fort vi fikk denne mailen ringte vi megler, og når vi fikk tak i han sa vi at dette skulle vi ikke ha dersom det kostet oss mer enn det som var avtalt i kontrakten.

Men nå som oppgjøret kom, viser det seg at han har trukket oss 4200,- for annonsen. Nå har vi holdt på frem og tilbake med dette i et par ukers tid og kommer ingen vei. Megler mener han har rett og vi ønsker selvfølgelig ikke å betale for en annonse vi sa vi ikke ville ha..
Hva gjør vi?
Signatur

   #1
 557     Sørlandet     0
Så lenge den ikke står i avtalen med megler ville jeg jo ikke betalt for den

Hadde et delvis lignende problem da vi solgte sist. Leiligheten ble lagt ut rundt påsketider i fjor og megler bommet på frist for levering av annonse i boligbilaget til lokalavisa. Den lå ute på finn med annonsert visning før annonsen ville komme på trykk og ble solgt etter denne visninga. Megler sa selv at vi da skulle slippe å betale for annonsen, men på oppgjøret var den tatt med. Vi minnet megler på avtalen og hva som skjedde og vi slapp da å betale for annonsen.

Ellers prøver jeg så langt det er mulig å ha alt skriftlig. Blir noe avtalt på telefon ber jeg ofte om å få en bekreftelse på epost etterpå.
   #2
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Be han bevise at du har valgt dette.

Uten bevis for bestilling kan han ikke fakturere deg eller kjøre saken til inkasso. Du tvister selvsagt.
HSt
   #3
 37,749     Lillestrøm kommune     0
Når vi solgte i Trondheim for mange år siden så spurte vi megler om kostnadene som var satt opp inkluderte absolutt alle utgifter, med ja til svar ble det en merkbar reduksjon i provisjonen når han måtte trekke fra det ene gebyret etter det andre når oppgjøret skulle settes opp. Vi trakk fra 100% av disse gebyrene som han trodde vi visste kom i tillegg  Smile s
   #4
 266     Sørlandet     0
Så lenge dere har en kontrakt der dette ikke er krysset av, så har megler ingenting å komme med, så vil tro dere helt klart kan betale resten, men holde igjen for annonseringen. Er bare å skrive at der eikke odtar kravet, da dere ikke har bestilt den annonsen. Så blir det megler som må bevise at dere har bestilt det, noe jeg går ut ifra han vil slite med ettersom dere ikke har gjort det..
  (trådstarter)
   #5
 86     ved oslofjorden     0
Takk for svar dere!
Akkurat dette tok vi via tlf(selvfølgelig) men vi har tatt vare på flere sms hvor vi har spurt om summen blir som avtalt i kontrakt - hvorpå han har bekreftet dette.

De har allerede trukket ut disse pengene før vi fikk utbetalt det som var igjen etter salget, så får ikke holdt igjen noe desverre!
pratet med de som driver med utbetalinger, men de sier at dette må løses med megler.

Megler oppfører seg heller hovent og sier at vi skal bevise at vi ikke skulle ha denne annonsen (!?!) Vi har svart at vi forholder oss til kontrakten og forventer at han også gjør det, Men det virker som om han bare overser det vi sier og vi snakker til veggen.
Pratet også med noen på hovedkontoret dems i dag, men fikk ikke akkurat følelsen av at de hadde tenkt å hjelpe oss.
Det virker nesten som om dette er vanlig praksis for denne megleren og at folk pleier og la seg presse til å betale for slikt(?!)
Signatur
   #6
 744     Hønefoss     0
Jeg ville forlangt at de betalte tilbake pengene innen en viss frist, og sagt at dersom pengene ikke stod på konto innen fristen går du til avisen (lokalavis, VG, etc). Dette er supernytt for en lokalavis, slike "skandaler" kan de godt slå stort opp - og det vil være særdeles dårlig reklame for megleren...

Hvis de fremdeles ikke betaler ville jeg politianmeldt bedriften.
   #7
 323     Nittedal     0
Vis til denne siden og si at du legger ut navnet til firma om de ikke gjør opp.:.-)

   #8
 1,043     Akershus     0
Du sier megler - er dette en eiendomsmegler eller en ufaglært? Alle eiendomsmeglerfirmaer har en fagansvarlig - som kan være en advokat eller en eiendomsmegler. Det er denne du skal kontakte. Dersom det er en advokat går nok dette fint, hvis det er en eiendomsmegler så er det ikke like opplagt at han skjønner poenget.

Kontakt fagansvarlig, gjør det veldig klart at det er fakturert (og tilbakeholdt) noe som ikke er bestilt. Gjør oppmerksom på at saken vil bli klaget inn for eiendomsmeglingsnemnda dersom midlene ikke umiddelbart overføres.

http://www.eiendomsmeglingsnemnda.no/xp/pub/hoved/hovedside

Videre at dette er et klart brudd på god meglerskikk og at saken også vil bli innklaget for Finanstilsynet (som er en ansvarlig sak for eiendomsmegleren).

http://www.finanstilsynet.no/no/Eiendomsmegling/

Hvis du ikke klarer å løse saken per telefon, får du bare følge linkene over og klage både her og der!! Koster deg et par timers jobb, god timebetaling i en klar sak.

PS: Det er selvsagt meglerfirmaet som må sannsynliggjøre at du har bestilt annonsen.
  (trådstarter)
   #9
 86     ved oslofjorden     0
Det er en eiendomsmegler fra ett av de store meglerfirmaene det er snakk om.
Har fått tak i advokaten på hovedkontoret dems -hun skulle høre med megler hva som var avtalt og ta kontakt i løpet av uken.

noen eksempler på hans useriøsitet..
Han skrev at siden han hadde gitt oss en så god pris (vi har ikke presset noe på prisen, vi bad om et tilbud og tok det vi fikk) så var det dårlig gjort at vi ville ha annonsen og taksten gratis.

-vi sjekket med flere firmaer og prisen hans var bare noen hundrelapper under de andres, vi valgte han fordi han virket veldig ålreit.. ::)

-annonsen stod jo ikke i kontrakt og var ikke bestillt.

-Taksten var i hans tilbud avtalt at skulle være inkludert. i kontrakten skrev vi også dette.
Når jeg skrev dette til han nå, fikk jeg beskjed tilbake at avtalen var at han skulle "prøve" og inkludere taksten (!?!) Og at vi må uansett betale faktureringsgebyr på 250,- for denne selv om han "klarte" å få taksten inkludert.. (!?!).

Vi har gitt klar beskjed om at all kommunikasjon nå skal forgå skriftlig - senest i går, men nå prøver han alikevel og ringe til mannen min, og legger igjen beskjed om at han har et forslag til løsning, men da må vi ringe han.. noe vi selvfølgelig ikke har tenkt å gjøre.

Dette bør jo være flaut for det firmaet han er ansatt i!

Takk for kreative forslag dere! Wink Skal nok få brukt noen av dem hvis han fortsetter slik! :)
Signatur
   #10
 583     Auli     0
Hadde et tilsvarende problem, dog ikke like dramatisk med Eiendomsmegler 1, Strømmen (ja, akuratt, navngi synderne!) - det ble avtalt en sum i kontrakt for takst, 3500kr. Når regninga kom var den på 4250kr. Ikke snakk om å få tilbake pengene. Kontaktet forbrukerrådet, og de mente at dette kunne jeg forvente.

Har brukt den megleren 3 ganger, dette skjedde den siste gangen. Siste.

Megler skyldte på at det hele var en standardkontrakt og at summene kunne variere, altså - så vidt meg bekjent benytter de denne takstmannen til nesten alle sine salg, ergo bør de ha god peiling på denne kostnaden.

Prinsippielt så skal ikke meglere holde på slik, hva annet lyver de om?
Signatur