3,741    35    7  

Merkelig reaksjon fra leverandør ved reklamasjon.

 48     0
For snart to år siden kjøpte jeg, det jeg trodde var 80m2 med Heatfllor plater som jeg planla å bruke i forbindelse med rehabilitering av bolig. For å spare tid valgte jeg en annen løsning og platene ble liggende ubrukt. Jeg har forsøkt å selge den, og for en uke siden fikk jeg en mulig kjøper. Da oppdager jeg at det jeg kjøpte som 80 m2 ikke er 80 m2 men 80 plater a 0,72 m2.

Jeg sender øyeblikkelig en epost til forhandleren, men han avviser at han kan hjelpe meg med dette snart to år etter leveransen.
Jeg mener at en mangel er en mangel, og at kjøpsloven  gjelder også her, han svarer med å beskylde meg for svindel.

Skjønner at det er naivt av meg å ikke sjekke leveransen, men i en travel byggeperiode ble platene bare stående i garasjen. Syns det er rimelig drøyt leverandøren å beskylde meg for svindel i stedet for å innrømme at feil kan ha skjedd. Hva mener dere? er det riktig å reklamere på dette nærmere to år etterpå, eller har jeg meg selv å takke siden jeg ikke sjekket leveransen når den kom?

  (trådstarter)
   #3
 48     0
Har bestilt, og betalt for 80 m2 men har fått 80 plater. Leverandøren gikk rett til angrep og skrev det luktet svindel når jeg opplyste om mangelen.

HSt
   #4
 36,580     Lillestrøm kommune     0
Det er rimelig normalt å ha kortere frist for reklamasjon på levert mengde. Leverandør kan da gå tilbake å finne saldo avvik på varen og omlevere rett mengde. Nå 2 år etter går jo ikke å kontrollere saldo.

Mulig han ble så overrasket over henvendelsen at det kom skjevt ut.

I sommer leverte en leverandør billig enheten deres når vi hadde bestilt den dyre. Vi endte med at de sendte ny faktura på lavere beløp på levert vare det var selvfølgelig ikke gjort med vilje men noen kan alltids gjøre feil. Hadde vi insistert så hadde de sikkert omlevert.
   #5
 2,018     Strømmen     0
Bare å sjekke volum på det som er tilsendt, 80 plater har et mye mindre volum enn 80 m2, Postnord og Posten oppbevarer data på dette lenge...
Signatur

   #8
 13     1
Forbrukerkjøpsloven sier i §27 Reklamasjon: (Min uthevning)

"Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon)."

Jeg mener du helt klart burde oppdaget feilen tidligere enn to år og derfor stiller du, slik jeg ser det, veldig svakt i denne situasjonen. Jeg er ikke jurist, men jeg mener vi forbrukere også har et ansvar og må kunne vurdere når en sak blir urimelig ovenfor selger.
   #9
 1,519     Akershus     0
Har selger levert under tre fjerdedeler av en ordre, er det vel ikke urimelig å kreve denne for resten. God ide å sjekke fraktdokumentet.
   #10
 13     2
Selvfølgelig er det ikke urimelig å kreve kompensasjon når man mangler over 25% av ordren, men i denne spesifikke saken må man se på tidsperspektivet. Når man først etter to år legger merke til at det mangler såpass mye, så blir det etter min mening både moralsk og juridisk feil å laste selger for dette. Blir nesten som å kjøpe en 7-seter bil, men først etter to år legge merke til at du fikk en 5-seter. Eller at du etter to år legger merke til at drillen du kjøpte ble levert med 2 istedenfor 3 batterier som det stod på kvitteringen.

Jeg regner med at selger uten problem hadde ordnet opp i dette hvis kjøper kom med saken etter 3 måneder.