791    11    2  

Regning fra underleverandør etter reklamasjon

 14     0
Hei
Jeg kjøpte ny bolig og reklamerte på at det var dårlig varme i gulvet på badet(vannbåren varme) selv om jeg skrudde termostaten til fullt. Byggherren sendte en rørlegger som måtte stille på noe i det tekniske skapet på badet fordi fordelingen av vannet var slik at det ble for lite til gulvet. Nå har jeg fått regning av rørleggeren som jeg ikke har noe kundeforhold til. Jeg vurderer å bestride kravet. Jeg kunne så klart stillt på dette selv men man går ikke inn i et teknisk skap og skrur uten å vite hva som er hva. Det var jo stillt for lavt i utgangspunktet.
Så jeg har to spørsmål- skal jeg betale for dette? Og hvis dette skal betales for så skal vel regningen via byggherren?
Tusen takk for hjelpen

   #1
 159     0
Reklamasjon er utbedring fordi jobben man har gjort i forveien (og allerede betalt for) ikke er gjort godt nok. Jeg hadde aldri betalt.
oll
   #2
 136     0
Jeg mener dette går under hva huseier skal sette seg inn i og kunne justere selv.
Har selv vbv og kunne aldri falt meg inn å ringe rørlegger for å justere flow på en kurs.

Velger en vbv må en sette seg inn i dette. Mindre justeringer hører med når en har slike tekniske anlegg.
   #3
 159     0
Jeg mener dette går under hva huseier skal sette seg inn i og kunne justere selv.
Har selv vbv og kunne aldri falt meg inn å ringe rørlegger for å justere flow på en kurs.

Velger en vbv må en sette seg inn i dette. Mindre justeringer hører med når en har slike tekniske anlegg.


Jeg er forsåvidt enig med deg, men hvor skal man dra streken? Har du betalt en rørlegger for å koble rør på kjøkken og en krane, og så finner du ut at han har koblet varmt/kaldt feil. Finner du frem utstyret selv da og kobler av og på selv? Alle kan det jo, men jeg tenker at hvis man har betalt dyre summer for en ferdig vare, så skal den være ferdig. Ikke halvferdig (: er nå mine tanker.
  (trådstarter)
   #4
 14     0
Jeg visste jo ikke hva som var galt heller før de sjekket det. Hadde de sagt det over tlf at det var noe jeg kunne prøvd selv så hadde jeg jo gjort det. Men det var heller ikke en intuitiv bryter i skapet.
Ts
oll
   #5
 136     0
Litt forskjell da på ditt eksempel. Der er noe direkte feil.

Her syns kunden det ikke var varmt nok på gulvet. Andre vil kanskje mene det var for varmt. Subjektive meninger.. slikt må tilpasses hver enkelt.
Hva om varmepumpen (om han har det) skal justeres på varmekurven? Er det ikke for dumt om kunden skal ringe rørlegger for slikt?
   #6
 349     Vestlandet     0
Kjøper man en ny bil, får man gjerne en innføring i hvordan bluetooth, autoparkering eller talestyring virker. I tillegg finnes det fyldige manualer der man kan lese seg opp på hvordan funksjonene til bilen virker.
Ble det gitt noen innføring i hvordan den vannbårne varmen skal justeres, eller ble det overlevert noen brukermanual ved innflytting?
   #7
 4,193     0
Det er vel en grunn til at endel skikkelige leverandører av slikt har posten "Innregulering, opplæring og dokumentasjon" med i tilbudet. Har TS allerede betalt for noe slikt?

Jeg tenker at posten over bør dekke behovet for brukeropplæring og at "feil" utover det som står i dokumentasjonen er leverandørens ansvar å dekke.

  (trådstarter)
   #8
 14     0
Fikk ikke noe opplæring nei. Men skal ikke fakturaen uansett komme fra utbygger? Jeg bestilte ikke rørlegger selv, jeg klagde bare på at gulvet ikke var varmt.
Ts
   #9
 7,685     Bærum     1
Du har ikke bestilt rørlegger. Da skal ikke du ha regning. Byggherre må, hvis han mener du skal betale viderefakturere. Send regningen til byggherre. Det kan jo være han hadde tenkt å betale den. At en beboer skal justere inn et vbv-anlegg synes jeg er underlig.