11,135
15
1
Reklamasjon av taklampe
967
Stavangerområdet
1
Jeg har en taklampe (4xhalogen) på kjøkken som har løsnet i et feste (en punktsveis) og selve pæresokkelen henger kun å dinger etter kablene. Lampen er 2.5 år gammel og ble montert opp av elektriker.
Jeg var innom butikken hvor dette ble kjøpt og de hevder at det kun kan reklameres i 2 år. De sier også at de ikke dekker elektrikerkostnader med ned & oppmontering.
I) Er gjeldende praksis at (tak)lamper kun skal være 2 år? Jeg ville tro at slikt utstyr skal ha betydelig lengre levetid (5år)
II) Har hvermannsen lov til å montere opp/ned fastmontert taklampe? Butikken påstår det er lov når det er sukkerbit, men det trodde jeg da visselig ikke var lov lengre.
Jeg var innom butikken hvor dette ble kjøpt og de hevder at det kun kan reklameres i 2 år. De sier også at de ikke dekker elektrikerkostnader med ned & oppmontering.
I) Er gjeldende praksis at (tak)lamper kun skal være 2 år? Jeg ville tro at slikt utstyr skal ha betydelig lengre levetid (5år)
II) Har hvermannsen lov til å montere opp/ned fastmontert taklampe? Butikken påstår det er lov når det er sukkerbit, men det trodde jeg da visselig ikke var lov lengre.
2) Hvis lampen er fast tilkoblet med fast opplagt kabel så skal den monteres og byttes av fagmann.
Hvis du gidder så bør du ta kontakt med forbrukerrådet, jeg er sikker på at du får medhold der. Så tar du på ny kontakt med firmaet som solgte lampen.
Men dette må også vurderes opp i mot hva objektet er og skal gjøre.
Dette illustreres vel best ved at mange nordiske produsenter har ulike garantiordninger på sine lysprodukter fra 5 til 15 år.
Eksempel.
http://glamox.com/no/5-ars-garanti
Mener du at en "uformell regel" trumfer lovverket vårt?
Jeg er hvertfall av oppfatningen av at en lampe skal vare betydelig lengre enn 2 år, og da er det 5 års reklamasjonsrett. Pris er for meg likegyldig. Det som stopper mange slike reklamasjoner er kravet om å dokumentere kjøpet. For billige ting blir nok mange kvitteringer kastet, og dermed kan du ikke kreve reklamasjon. Elkjøp er flinke der, der du kan registrere kjøpet og garantien på navnet ditt, som blir lagret sentralt hos de.
Se http://www.tauboll.no/Rt-2007-1274.pdf
I følge forbrukerrådet så skal han ha dekket elektrikerkostnader i forbindelse med bytting av utstyr som kun kan monteres av elektrikere.
Jeg har lagt inn spørsmålet og svaret jeg fikk av forbrukerrådet på akkurat denne problemstillingen.
Jeg greide ikke å søke det fram att.
Ansvaret for lampen har den som solgte lampen, ansvaret for tilkoblingen har elektrikeren som koblet den til. Dette kan fint være to forskjellige firmaer. Reklamasjonsretten er dim uansett.
Svikter tilkoblingen (elektrikerens arbeid) så må elektrikeren ta kostnaden.
Svikter selve lampen må lampeselgeren ta kostnaden med bytting.