39,754
79
0
Reklamasjonsrett - Expert
22,342
Akershus
0
For 2-5 år siden kjøpte jeg en kjøkkenventilator av Expert. Denne røyk. Etter litt diskusjon sier "Ekperten" at det er bare er to års reklamasjonsrett på varer til under 1000 kr. (Tro jeg ga 999.) Dette er forbrukerrådet enig i sa han. Stemmer dette? Jeg trodde reklamasjomretten hadde med forventet levetid å gjøre.
Uansett, de kunne ikke fikse det eller skaffe en ny da modellen er utgått og kjøper jeg en annen må skapet bygges om.
Jeg åpnet greia og må si at makan til møkkakoblinger har jeg ikke sett før. Årsaken til feilen var en avbrent kabel til belysningen. Jeg kobler greia på nytt, og så funker den vel.
Uansett, de kunne ikke fikse det eller skaffe en ny da modellen er utgått og kjøper jeg en annen må skapet bygges om.
Jeg åpnet greia og må si at makan til møkkakoblinger har jeg ikke sett før. Årsaken til feilen var en avbrent kabel til belysningen. Jeg kobler greia på nytt, og så funker den vel.
F.eks mobiltelefoner selges ofte for en krone, men en har likevel 5 års reklamasjonstid på disse.
Hva forbrukerrådet mener finner du her:
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon
En ventilator forventes å vare mer enn to år, så hvis du ikke reparerer den du har selv kan du ta med utskrift av linken over sammen med ventilatoren tilbake og se hva de da kommer opp med.
Expert er den blant de store elektronikkgrossistene som er dårligst på service mot sine kunder, så press de gjerne litt ekstra så de kanskje begynner å yte den manglende servicen.
Tviler på at de klarer å hoste opp dette, jeg har hvertfall aldri hørt om det.
En annen angrepsvinkel på problemer er å gå inn i samme butikk, og late som du er kunde som skal kjøpe en ventilator. Peil deg inn på en i samme prisleie som den du har, gjør selger inneforstått med at det er den du skal ha, og spør deretter om reklamasjonstiden på den.
Jeg har benyttet sistnevnte med hell flere ganger når butikken er kranglete. Funker dårlig hvis selger er samme person som du var innom for 2 minutter siden for å få reklamasjon
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Da sier su til vedkommende at du allerede har vært i kontakt med tv2 hjelper deg og at de om saken ikke løses er mer en villig til å filme lystløgnern
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Edit.
Expert Er på tynn is her...
Mitt prosjekt:
Halvmoderne enebolig i Kongsberg
Det står Appliance på den. Igrunnen er den ganske grei, men jobben med koblingene er ikke bra.
At en ansatt på ekspert presterer å si at det bare er to års reklamasjonsrett er hårreisende, og her er det bare å kjøre saken rett til forbrukerrådet. At produktet muligens bare har to års GARANTI kan godt hende. Men det er helt uinteressant i Norge.
Jeg vil dog tro at mange av selgerne har fått beskjed om å møte kundene med denne type holdning i håp om at mange bare gir opp, så første skritt kan vel være å spørre etter daglig leder eller hva det heter og presentere saken. Går ikke det, så send et brev. Ta deretter saken videre til forbrukerrådet.
- Baderomsbloggen min
....
...
...