24,059    41    10  

GRs dobbelgarasje

 794     Rogaland     0
Kjøpte hus med garasje for tre år siden. Garasjen er fra '86, av type dobbel med dobbel port, har bredde 6,4 meter og lengde 7,2 meter.

GRs dobbelgarasje -  - GR

Den var uisolert og uinnredet, og gulvet var belegningsstein (lå dammer med vann inne når det regnet):
GRs dobbelgarasje -  - GR

Hemsen var idiotisk bygd i den ene delen der det kunne vært takhøyde (der porten ikke er i veien). Takhøyde under limtrebjelken som gikk på tvers var ca. 192cm. Hemsen var i tillegg kun bygd med 48x148mm bjelker på over tre meter spenn, og gynget kraftig:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Garasjen lå bakover ganske kraftig, se bilder hvor vater er 100% i vertikal, garasjen lå 4-5cm bakover på to meter:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Det var ellers en 10A kurs inn til garasjen, delt med to rom i 3. etasje i huset. Sannsynligvis fordi garasjen ble bygd tre år etter huset, så har de bare tatt den enkleste veien ut. Ingen utestikk.

Siden utleieleilighet og huset ellers har vært prioritet, så har garasjen vært litt biprosjekt over tid, i tillegg til travel jobb og et forsøk på å være familiefar.

Edit: Ser jeg tabba meg ut på at det ene bildet her kom dobbelt, la det først til som vedlegg og fikk ikke slettet.
GRs dobbelgarasje - IMG_0974 (Large).JPG - GR

  (trådstarter)
   #1
 794     Rogaland     0
Første steg var å redde garasjen fra å falle sammen som et korthus. Hele førsteetasjen var parallellforskjøvet, fordi det ikke var en eneste skråavstiver i hele etasjen, kun taket var stivet av. Den lå praktisk talt på vinduene og døra. Døra tok i takutstikket og forrige eier hadde hugget ut i taket minst én gang tidligere, men nektet for kjennskap til skjev garasje. Takstmann hadde heller ikke påpekt hverken det ene eller andre. Kjøpte meg en haug med 10mm vaier og noen heftige strekkfisker på Jula, bolta festeøyer tvers gjennom stenderverk og kledning og dro veggene i vater, diagonalt over lengste avstand. Felte inn skråavstiving i stenderverket på alle tre hele veggene og det ble helt topp. Det krevde mye tankevirksomhet å komme frem til løsningen, og takstmann anslo 40 lapper for å få det gjort. Se bilde ferdig rettet under.

Andre steg var å pelle opp all belegningssteinen og grave ut ca. 20 cm ekstra med masse. Bare å sette småfolket i arbeid:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Så var det på med litt masse, 50mm EPS, plast og armeringsnett:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Betongbilen ble bestilt, men sjåføren hadde bare kjørt i tre måneder og tørte ikke rygge ned i gården min (har vært større biler enn den her nede helt uproblematisk..), så jeg ble tvunget til å bestille pumpebil også, kaotisk og dyr kveld:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Resultatet ble ganske bra, selv om jeg kjørte helikopter kl. 01 på natta, uten å ha peiling på hva jeg drev med (skjønte det først dagen etter):
GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR
  (trådstarter)
   #2
 794     Rogaland     0
Neste prosjekt var et skikkelig drittprosjekt. Hadde bestemt meg for fullt loft for lagring, og på grunn av litt for lav takhøyde i garasjen så ble dette ganske komplisert å få til. Endte på å sette inn en 6,5 meter HE180B jernbjelke midt i garasjen, og gå for 48x198mm bjelker som dermed fikk et spenn på ca. 3,5 meter. Innså ikke helt omfanget av denne bjelken før den lå i gården og venta på meg etter jobb, og jeg prøvde å løfte i den ene enden...
GRs dobbelgarasje -  - GR

For å i det hele tatt ha noe håp om å manøvrere dette beistet på plass måtte jeg skråkappe ene enden, og det var enklere sagt enn gjort med en liten vinkelsliper, men gikk på et vis:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Neste del av prosjektet var helt sinnsykt. Alene fikk jeg dratt denne inn på garasjegulvet med en biljekk i ene enden og et møbelbrett i andre enden, hvilket for øvrig knelte en gang og måtte forsterkes. Hadde provisorisk festet en vinsj fra Toolfarm i limtredrageren i mønet. Vinsjen klarte såvidt det var å løfte dette beistet av en bjelke, og i det jeg stod med en fot i stigen, brukte den andre foten til å styre og balansere jernbjelken med (måtte vinkles ganske kraftig for å få den på plass), hadde en hånd på et kosteskaft for å styre bjelken i andre enden, den siste hånda på fjernkontrollen, og svetten silrant, så innså jeg vel muligens at jeg sannsynligvis burde sett noen begrensninger litt tidligere og droppet å utføre det prosjektet helt alene. Men dette skulle i boks, så da var det bare å gi gass og få driten i posisjon. Helt ufattelig nok så gikk det, med alle lemmer og vinsjvaier og det hele i behold. Gjør det ikke igjen.
GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

Før dette hadde jeg forsterket veggene på anleggspunktene og ned til ringmuren. Borret også hull i bjelken og bolta den fast i veggene i begge ender.

Etter dette var det å rive hemsen, få ned den gamle bjelken, som var en lettvekter kontra HEBen, og selge den på Finn for noen hundrelapper:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Så var det bare å sette i gang med å felle inn 48x198:
GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR
  (trådstarter)
   #3
 794     Rogaland     0
I mellom dette hadde jeg et prøveprosjekt med montering av 12V downlights over porten (type IKEA skapbelysning), for å finne ut hvor mange og hvor sterke jeg ville ha. Er ikke fan av å overdrive det med belysning, så dette måtte bare prøves.

Før:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Etter:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Når det kom til stykket og det elektriske ble lagt opp, så endte jeg på fire stk GU10 LED, det hadde litt med konstruksjonen over porten å gjøre, hvor det var plass til å felle inn lampene (til kasse), men er veldig fornøyd med det. Får legge ut bilder av det senere.
   #4
 11     Lunner     0
Dæven, imponert over at du fikk ståldrageren på plass alene, bra jobba Smile. Kjenner godt til den der med å bite over litt for mye...
   #5
 962     Figgjo     0
Rått prosjekt! Spennende med nytt loft og den I-bjelken du fikk på plass!!

Blir bra dette her. Kjekt og spennende å følge med. Smile
  (trådstarter)
   #6
 794     Rogaland     1
Har kommet en del lenger nå, så legger nok ut noe mer i kveld. Har dessverre ikke fokusert på så mye bilder opp gjennom prosessen, men har nå litt.

Målet har vært en garasje med forholdsvis høy standard, kjekk både for koseprosjekter på bil og kjøretøy, men også til alt mulig annet for hus, hjem, og familie. Størrelsen er egentlig ganske passe, fikk økt takhøyden fra 192cm (under bjelken) til 225cm over hele, og det er "helt greit". Alternativet var å ikke ha noe loft igjen eller heve hele garasjen med en enstra stein på ringmuren. Jeg vurderte det, men valgte å droppe det i fordel andre prosjekter. Det sitter litt langt inne hos madammen at garasjen er kommet betydelig lenger enn stua... Smile
  (trådstarter)
   #7
 794     Rogaland     0
Har dessverre lite bilder av det som har foregått herfra og til plating, men i korte trekk så gjorde et parallelt prosjekt inne i huset at jeg klarte, med blodige knoker, å få dratt et ekstra trekkerør fra sikringsskap til yttervegg motsatt side av huset (faktisk to, det ble også ny kurs til VP/utestikk på huset), gjennom etasjeskille 2-3. etg., på magisk vis. Og så plukka opp litt belegningsstein og gravd en grøft til å legge strøm og nettverk i (pluss et par tomme rør), så elektriker la opp en ny 16A kurs til alle stikkontaktene i garasjen. Eksisterende 10A er lagt opp til nå å kun være til lys.
Jeg satte ellers opp rør og bokser til alt "annet", dvs. nettverk, høyttalerkabler, bryter til garasjeportåpner og HDMI-kabel i tak. Liker alt som kan være skjult. Smile

Så da var det bare å sette familien i drift, med argumentasjon at "pappa må ha garasjen i orden for å klare å fortsette på huset"...
GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

Veggene er isolert med 70mm Glava proff og taket er isolert med 150mm Glava proff. Var litt enklere slik med mange spotbokser og diverse i taket, selv om bjelkelaget er 198mm. Ikke helt TEK10, men fant ut det var godt nok for en garasje. Gadd ikke begynne å fore ut og gjøre mer ut av det enn nødvendig. Det er lagt opp 20 spotbokser i taket. Sponplater på veggene og gips i taket. Selvfølgelig skal det _ingen_ lister i min garasje.

Loftet blir uisolert lagringsloft, og der er det lagt 22mm gulvspon. Fikk også lagt opp et par stikkontakter og noen lysrørarmaturer. Den observante leser legger sikkert merke til et hull i taket, der var det også noe som krevde strøm, og her er svaret på det:

GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

Ønsket å begrense nødvendig plass til trapp så mye som mulig, det er jo bare bortkastet nede, og vi er en familie med litt for mange "greier", så fant ut at vi måtte kunne få også tyngre ting opp, og bare det å balansere tunge hjul opp og ned en liten trapp er å be om uhell før eller senere. HMS-tiltak kalles dette. I mine øyne er det ingen tvil om at enhver garasje med respekt for seg selv har behov for en elektrisk heis. Smile

  (trådstarter)
   #10
 794     Rogaland     0
Speeder, Heisen er ganske simpel, elektrisk vinsj montert i motsatt ende av limtredrageren i mønet, to doble møllerblokker i heisenden av limtredrageren, fire enkle møllerblokker og et feste (øyebolter) i hvert hjørne på "heisen". Drageren på 38x10 eller hva den er tar dermed hele kompresjonen i lengderetningen, og opphengspunktene til selve heisen er fordelt på to takbjelker for hvert feste (felt over drageren), altså er det åtte takbjelker som bærer løftet, og de tar i praksis dermed vertikale krefter, slik de er konstruert for. Når heisen brukes er det naturligvis forbud for personer å være i nærheten, men den står alltid parkert oppe med dobbellåsing når den ikke er i bruk. Hadde aldri latt den henge kun i vaierne, så har laget en enkel og manuell låsemekanisme for å sikre den dobbelt når den er oppe. Det er fire M12 gjengestenger som går ut gjennom hver sin side, inn i hver sine hull i bjelkelaget. Har en hendel oppe (der du ser de to mutterene), så en må først og fremst avlaste låsemekanismen med å heise vinsjen ørlite, vri om så gjengestengene går inn, og så kan en låre ned. Har også "konet" selve heiseplata (sidevangene skrår inn), så den styrer seg inn i hulet når den går opp.

Vil ellers fraråde folk å rote med dette med mindre en er 100% sikker på at en får laget en trygg løsning, og komfortabel å drive med dette! Noen hundre kilo i løft er ikke noe å spøke med, verken om en drar skeivt på takkonstruksjonen eller om selve heisen faller ned! Festes vinsj eller opphengspunkter feil kan en risikere å belaste konstruksjonen i en retning den absolutt ikke er ment å belastes. Håper de av dere som ikke skjønner dette med at mønedrageren tar hele kompresjonen holder dere langt vekke fra dette. Smile

Her er låsemekanismen:

GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

vlangber, Har lagt dampsperre under betonggulvet for å forhindre at hele sålen trekker fukt fra grunnen, som jeg har sett skje i flere garasjer, men ikke i veggene, noe som var bevisst valg. For det første var det ikke lufting på utsiden mellom panel og stenderverk, som gjør at jeg heller vil ha en ørliten form for sirkulasjon av luften inni veggene. Garasjen er nok bygget uten noen som helst plan om å isolere og kle, så der har jeg tatt en kalkulert risiko som i praksis kun består av at jeg kan måtte rive av ytterkledningen, hive på vindsperre, lekte ut og på med kledning igjen dersom det blir et problem. Kjedelig, men ingen kjempejobb. For det andre, uten varme i garasjen ser jeg det kun negativt å ha dampsperre, da stenger en inne fukten fra en våt bil og kan like godt skape problemer som fordeler, og har jeg varme på, så er det varmepumpe, som gjør en særdeles effektiv jobb med å avfukte. Derfor har jeg valgt å heller la det være litt sirkulasjon og forhåpentligvis ikke bli noe problem. Sikkert like mange meninger om dette som du finner folk.
   #11
 962     Figgjo     0
Helt supert! Helt klart et must for de fleste å ha en slik heis!
Hvilke type har du og hvilken løftekapasitet gikk du for? Ser ut som opphenget er på en solid måte ja.

Virkleig spennede å følge med her altså. Skikkelig kjekt prosjekt. Grin

Jeg har idendisk hull i mitt tak, og har samme planer. Laget meg da en noe tynnere drager selv og henger opp over flere takstoler.
Det går nok noen uker/måneder til før jeg får det på plass da jeg har litt andre prioriteringer akkurat nå.
  (trådstarter)
   #12
 794     Rogaland     0
Vinsjen løfter 400kg. Har ikke veid selve heiseplata enda, men kan gjette på 60-70kg. Kunne jo laget noe i aluminiumsplate avstivet med noen firkantrør eller vinkler, men jeg ville ha plata som en isolert del av taket, og formålet har aldri vært å løfte så tungt som mulig. Kjekt å få opp ATVen, men det var fortsatt bare et løft på såvidt over 200kg. Ellers er det et hjulsett eller to samtidig, en gressklipper og lignende som ryker opp der for sesonglagring. Jeg ville ikke hatt noe mer i trekonstruksjonen hos meg iallfall (2x8" takbjelker). Det er ikke en jevn belastning som f.eks. takstein, eller andre deler av et bygg, så magefølelsen min tilsier at det er nok.
  (trådstarter)
   #13
 794     Rogaland     1
Hopper litt her i manko på bilder underveis, men her var det altså bortimot ferdig kledd, stålhjørner rundt vinduer og dører, for listefri finish, og her har altså madammen (!) sparkla, pussa og malt. Elektrikeren har gjort seg ferdig og garasjen har fått sin egen sone i smarthusstyringen i huset, så det er 20 stk 7W GU10 LED-spotter på dimmer, utelys på av/på og fjernstyring av garasjeporten. Det er i ettertid også montert inn sirene/strobe, røykvarsler og bevegelsessensor med temp/lyssensor/luftfuktighet på samme system.

GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

Ledningene som henger løse rundt er høyttalerkabler (lagt opp til 5.1 surround), HDMI og nettverk.

Her er ut mot porten:
GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

Det mangler å få kledd over porten (jeg ble vinner av det gledefulle oppdrag å spesialbygge spotkasser til LED-spottene over porten, noe som var en skikkelig drittjobb).

Porten er fem meter bred GAPO-port i red cedar, fra 2009. Er nå malt hvit innvendig.

Ellers må jeg bare si at det er ufattelig mange ting som tar veldig mye tid når en skal ha "innestandard" i garasjen, og renoveringen er såpass omfattende som det jeg har gjort. Bare ting som å felle inn portåpner i taket skaper utrolig mye ekstrajobb, og jeg har gjort litt for mange slike ting.

Her er det kommet litt lenger, og har fått (midlertidig) kobla opp det gamle surroundanlegget kjøpt for deler av konfirmasjonspengene mine for det som nå begynner å bli skremmende mange år siden. Kan ikke skryte på meg at det er et fancy anlegg etter dagens standard, men det duger til garasjebruk, og det er kjekt at det kan gjøre nytte igjen etter at jeg har dratt det med meg i flyttelass og lagret på det i altfor mange år.. Smile

GRs dobbelgarasje -  - GR

(lyskjeglene og forskjellen på fargetemperaturen fremstår annerledes i virkeligheten enn på bildene)
  (trådstarter)
   #14
 794     Rogaland     0
Måtte ha noe på toppen av ringmuren, så kjørte 2x6" fra gamle hemsen gjennom bordsirkelsaga og freste en fin radie med håndoverfresen. Maleprosjekt:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Og her er de montert på plass:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Her viser også portåpneren innfelt i taket, 720p projektor med HDMI ferdig montert (tilpasset 110" bilde, fint når en sitter med PC i bilen og feilsøker eller trenger en manual på veggen), hull til trapp, og nytt COtech verktøyskap (virker som skikkelig kvalitet!). Har også handlet kjøkken fra IKEA som nå er under montering.
  (trådstarter)
   #16
 794     Rogaland     0
Dette blir en fantastisk garasje! Godt jobba Wink

Takk. Håper det blir bra ja. Mye vil gjerne ha mer, men det er god plass til to biler i bredden, og med syv meter lengde innvendig så er det helt kurrant plass selv med bil(er) inne. Vi har mye "greier", men når vi får stabla litt på loftet og noen sykler bor litt andre steder, så skal det gå an å leve med dette. Tviler på det vil være to biler der inne særlig ofte.

Har handla meg to stk benkeplater av denne typen: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90226900/

Veldig dårlige bilder, men de ser ganske OK ut med alukanter og grå på toppen, uten å bli for mørke. Hadde egentlig eikeplater i tankene da jeg kom på IKEA, for å ha noe litt mer solid til å feste skrustikke og lignende i, men disse føles OK, og er redd at eikeplatene ville vært stygge etter den første sprayboksen med smøremidler hadde blitt satt ned. Disse er det bare å tørke av. Har også kjøpt to benkeskap med fire skuffer i hver, og et forkrommet justerbart ben fra Jula. Hjørnemonterer dette og det tilpasses slik at verktøyskapet går under benken. Det andre hjørnet blir det å lage et stort skap, forhåpentligvis med uttrekkbare hyller. Dette blir hovedsaklig til elektroverktøy, ferdig rigget med ladere osv.

Fikk meg ellers en knagghylle fra Coop OBS bygg til 10 kroner?! Vel, passer bra til noe arbeidsklær og BMX/sykkelhjelmer... Smile

Handla noen sånne til å henge opp sykler på: http://www.jula.no/catalog/fritid/sykkel-og-motor/sykkeltilbehor/oppbevaring-og-stativ/opphengskrok-639169/
   #17
 1,463     Harstad     0
Helt rått! Smile Gleder meg til å begynne på garasjen når jeg leser denne tråden. Smile
Signatur
   #18
 2     0
Fantastisk prosjekt. Har nylig kjøpt meg hus med nyoppført garasje fra 2012 selv og ønsker å oppgradere litt. Den er dessverre uisolert og vegger er lekta. Fjerna du lekter for å isolere eller lot du det bare stå? Hva slags vindsperre brukte du og hvordan løste du det eventuelt med lektene?
  (trådstarter)
   #19
 794     Rogaland     0
Jeg hadde litt om og men med vindsperre eller ei, men endte med å droppe det. Dvs. jeg har skåret til og lagt inn Tyvek-duk der det typisk står på vind, men jeg kom frem til at det totalt sett ikke ville være hensiktsmessig å legge vindsperre nå. Ser heller ikke at det betyr noe som helst i garasjen. Den lille luftsirkulasjonen som blir i isolasjonen betyr minimalt (kanskje til og med positiv i en garasje hvor det kan bli fuktig), og jeg har listefritt innvendig med alle skjøter fuget, så det er ikke trekk annet enn fra garasjeporten. Har varmepumpe og den har ingen utfordringer med å holde tempen oppe og fuktigheten nede. Kan se ut for at det har gått ca. 8-10kWh i døgnet de kalde månedene, så det er minimale årskostnader vi snakker om selv med så sparsommelig isolert garasje uten isolert port (bare treport). Det er i tillegg veldig mildt her jeg bor. Det hadde nok ikke vært minusgrader i garasjen i år i det hele tatt selv uten varme.

Litt usikker på hva du mener med lekta, er det utvendig for kledning du tenker på? Det var ikke lekta heller hos meg, så jeg isolerte rett inn på kledningen. Hvis det viser seg å bli et problem (noe jeg tviler sterkt på), så river jeg av utvendig kledning, hiver på Tyvek, lekter ut og på med kledning igjen.
   #20
 2     0
Innervegger er lektet ut var det jeg mente på godt norsk.
Så bra. Da spørs det om jeg også kanskje går for kun tyvek-duk der det står på som verst.
Takk for rask og god forklaring.

Kan jeg spørre hvordan garasjen din ser ut i dag? Smile
  (trådstarter)
   #21
 794     Rogaland     2
Den er fortsatt pågående prosjekt, men det nærmer seg noe, og den er såpass grei blitt at den kan brukes til noe nå.

Litt mange prosjekter gjør at garasjen stadig har en tendens til å fylle seg opp som midlertidig lager, men ting forsvinner etterhvert og da skal jeg nok få tatt noen litt mer styla bilder uten rot på benkene. Har et par tilfeldige bilder fra litt sykkelkos en kveld:

GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

Planen med trapp/stige på høyre side skar seg, så hullet ble tetta igjen og jeg skar opp på andre siden, så det gjenstår litt pussing og maling der. I tillegg må jeg snike inn et par spotbokser til og få lagt opp et par spotter til der mekkekroken nå ble. Opprinnelig plan var å ha det på andre siden, men ombestemte meg på grunn av sidedøra. Har hatt det slik nå en stund og er veldig fornøyd.

Nevnte vel deler av dette litt lenger oppe, men har fått på plass litt IKEA-kjøkken, et trillbart verktøyskap, verktøyplater med diverse fester (http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arbeidsbenk-og-oppbevaring/Verktoytavle-og-holder/Verktoytavle-sort-hvit-2000034992/?artId=711200), en haug med kroker og fester på vegger og i tak, projektor i taket, PC og egen skjerm på veggen i verktøykroken, surroundanlegg, flytta kompressoren opp på loftet og fått opp tromler på veggene til luft og strøm. Varmepumpe er også på plass. Og LITT for mange sykler, vet ikke helt hva jeg skal finne på. Tror jeg kom til 12 stykker i en husholdning på fire sist jeg hadde opptelling.

Det blir ingen minimalistisk stuegarasje uten en ting på veggene eller et støvfnugg på gulvet, det skal være praktisk, anvendelig og være i full bruk og til glede for meg og andre, men med en viss kvalitet vil jeg mene. Ungene syns det er stor stas å ha kino i garasjen på lørdag eller søndagskveldene. Smile

Pågående prosjekt nå er å lage isolert luke til trappa, bygger et ganske stort skap med uttrekkbare skuffer med strøm osv. innebygget. Bruker IKEA-fronter like som på resten, men bygger alt det andre selv for god plassutnyttelse. Der vil og PC, stereo osv. være integrert. Har lagt HDMI til projektoren i taket og det ligger også HDMI til skjermen på verktøybenken. Og så bruker jeg trådløs mus og tastatur.
I tillegg har jeg planer om å på et eller annet vis lage luke i gavlvegg inn til loftet slik at jeg kan få lagt materialer opp der. Er ganske lei av å ha en bunke med 2x8" og 2x3" til diverse prosjekter liggende på garasjegulvet.

PS: Trådløs kameraovervåkning utvendig, og alarm (sammenkoblet med huset), er også på plass, for de som måtte lure i buskene rundt!
   #24
 6,009     Finnmark     0
Ser at disse garasjetrådene trigger voldsomt........ Vårt prosjekt ble satt på vent ett år fordi kona MÅ ha nytt kjøkken først Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #25
 794     Rogaland     5
Glemmer litt av denne tråden her jeg da, men det er mest bruk i garasjen nå - så er det stadige småting som blir ordnet eller forbedret etterhvert.

På grunn av høyde på port/tak har jeg valgt å ha skinna til garasjeporten innfelt i taket, mellom sperrene, og hullet her har ikke vært særlig pent, så noe måtte gjøres. Dessverre fant jeg ikke noe ferdig noe sted, så da er det bare å bli kreativ... 29,90 for en kost fra Europris, tre dekklister i aluminium fra Biltema og litt "håndarbeid":

GRs dobbelgarasje - IMG_3920a.JPG - GR



GRs dobbelgarasje - IMG_3930a.JPG - GR

Syns det ble ganske proft. Smile

Har også malt porten på innsiden.
  (trådstarter)
   #26
 794     Rogaland     0
Etter å ha vært bilmann (fantast) i mange år så har den der sykkelbasillen bitt meg ganske alvorlig hardt, og mange sykler tar mye plass. Prøvde meg på noen fester fra jula som en henger pedalene i. Men det viste seg å ta for mye plass (de røde på bildet under), så fant jeg noen fine kroker på Coop Bygg som jeg fikk modifisert litt og bruker nå til å henge syklene etter forhjulet i taket. Det er fort at en garasjeport står åpen litt i blant, så etter å tidligere ha opplevd at noen har vært inne og plukket med seg en sykkel, så bolta jeg fast surrefester i veggen og låser syklene med kodelås. Da tar det iallfall litt lenger enn femten sekunder å hente en sykkel. Testmontasje:

GRs dobbelgarasje - IMG_3851.JPG - GR

Litt rot her, men her viser det ferdig hengt opp:
GRs dobbelgarasje - IMG_4033.JPG - GR

Og her har far forlatt kjerring og unger inne og er klar for kosekveld i garasjen:

GRs dobbelgarasje - IMG_4032.JPG - GR
   #28
 11     Lunner     0
Glemmer litt av denne tråden her jeg da, men det er mest bruk i garasjen nå - så er det stadige småting som blir ordnet eller forbedret etterhvert.

På grunn av høyde på port/tak har jeg valgt å ha skinna til garasjeporten innfelt i taket, mellom sperrene, og hullet her har ikke vært særlig pent, så noe måtte gjøres. Dessverre fant jeg ikke noe ferdig noe sted, så da er det bare å bli kreativ... 29,90 for en kost fra Europris, tre dekklister i aluminium fra Biltema og litt "håndarbeid":

GRs dobbelgarasje - IMG_3920a.JPG - GR



GRs dobbelgarasje - IMG_3930a.JPG - GR

Syns det ble ganske proft. Smile

Har også malt porten på innsiden.

Det der var jo genialt Smile

   #29
 858     Bærum     0
Imponerende og inspirerende lesning. Slik garasje vil jeg også ha!

Vi har også samme problem med skjev garasje, men jeg frykter at det er dårlig fundamentering som er årsaken, så da blir det behov for litt gravearbeid frykter jeg.

Hva gjorde du med skråstiverne når du skulle sette opp sponplater på veggene?
Signatur
   #31
 6,009     Finnmark     0
Det ble jo kjempebra Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #32
 794     Rogaland     0
Imponerende og inspirerende lesning. Slik garasje vil jeg også ha!

Vi har også samme problem med skjev garasje, men jeg frykter at det er dårlig fundamentering som er årsaken, så da blir det behov for litt gravearbeid frykter jeg.

Hva gjorde du med skråstiverne når du skulle sette opp sponplater på veggene?

Felt inn i stenderverket, limt og skrudd. Hadde ikke gjort det på et hus, men ser det som helt OK på garasjen.
  (trådstarter)
   #33
 794     Rogaland     0
Sånn ellers så har det vært mye trearbeid, lakkering/maling, lodding og sveising i garasjen i det siste. Har grovsuger med autostart så jeg får det meste av støv greit unna fra saging og sliping, men savner mulighet til å bli kvitt gasser fra sveising, lodding og lakkering. Har en Ø100 kanalvifte til rundt tusenlappen liggende, og lurer fælt på om det kanskje kan fungere til et avsug. Må få tak i noen fleksible rør og lage en eller annen svingarm/opphengsløsning hvis det skal bli aktuelt. Litt skeptisk til om den lille vifta drar nok, men det burde hjelpe. Noen som har gjort noe lignende? Regner med at de industrielle koster såpass at det ikke er hensiktsmessig til garasjebruk.
   #34
 38,355     Lillestrøm kommune     0
Easy125 er kanalvifte (125mm derav navnet) med mye futt i så du kunne evt. vurdere noe slik. Hvis kanalviften din er lik Easy100 så er det jo ikke noe alternativ å prøve denne, men begge er trykksterke. Har brukt Easy125 i radonsug med turtallsregulator (med litt ekstra tetting). (Megaflis har Flexit Easy-viftene til lavest pris tror jeg).
  (trådstarter)
   #35
 794     Rogaland     0
Easy125 er kanalvifte (125mm derav navnet) med mye futt i så du kunne evt. vurdere noe slik. Hvis kanalviften din er lik Easy100 så er det jo ikke noe alternativ å prøve denne, men begge er trykksterke. Har brukt Easy125 i radonsug med turtallsregulator (med litt ekstra tetting). (Megaflis har Flexit Easy-viftene til lavest pris tror jeg).

Denne er det jeg har liggende:

http://www.clasohlson.com/no/Kanalvifte-TD-160-100-Silent/32-3122

Ser Easy 100 leverer 190m3/t mens denne leverer 180m3/t, og 125 er naturligvis et par hakk opp. Men siden denne er brukt til et annet prosjekt tidligere, så spørs det ikke om det får bli et forsøk med den jeg allerede har. Lite vits med en silent-vifte på noe jeg helst skulle hatt skikkelig drag i, men igjen, for miljøet.. Smile
   #36
 38,355     Lillestrøm kommune     0
Når jeg valgte Easy125 viften var det etter å ha sett at den kunne levere luft med selv litt overtrykk igjen, noe som burde bety at den klarer å suge og lage undertrykk.

En del vifter leverer luft med 0-overtrykk og blir dermed velig "slappe" hvis de møter mottrykk. Jeg klarte ikke å finne noen trykk/luftmengde graf på Clas O viften din, men med Kina produksjon (vil jeg tro) så har de sikkert sett konkurrentens vifte ... og at designet kanskje ikke er så forskjellig.
  (trådstarter)
   #37
 794     Rogaland     0
Når jeg valgte Easy125 viften var det etter å ha sett at den kunne levere luft med selv litt overtrykk igjen, noe som burde bety at den klarer å suge og lage undertrykk.

En del vifter leverer luft med 0-overtrykk og blir dermed velig "slappe" hvis de møter mottrykk. Jeg klarte ikke å finne noen trykk/luftmengde graf på Clas O viften din, men med Kina produksjon (vil jeg tro) så har de sikkert sett konkurrentens vifte ... og at designet kanskje ikke er så forskjellig.

Det er ikke Kina-vifte, den heter S&P Silent TD 100 eller noe sånt (Soler & Palau, spansk firma).
   #38
 705     1
Jeg tenker å få tak i et par brukte ventilatorer. De trekker 3 ganger mer luft, har filterkassetter og alt kan demonteres for vasking. Med aktiviteter som skaper mye støv (og metallpartikler) er filtrering viktig for å sikre best mulig levetid.
Støv fra lakkering bygger også, og vil redusere kapasiteten vesentlig om det ikke blir rengjort med gjevne mellomrom.
  (trådstarter)
   #39
 794     Rogaland     0
Men da tenker du å montere de som ventilatorer over benk eller som et fleksibelt rørbasert avsug?

Jeg ser for meg å lage avsug ala Nederman sine for industriell bruk, fleksibel arm og en "kåpe" som jeg plasserer over der jeg holder på. Da slipper jeg å ha alt på samme sted over en benk. Vil helst ha sveising bort fra arbeidsbenken, bort fra pc osv.
   #40
 705     0
Du kan gjøre som du vil. Jeg tenker å ha minst en arbeidsplass med fastmontert ventilator+avtrekk i taket(nå har jeg nesten 4meter til underside av takåsen).

I tillegg kan jo man enkelt bygge en arm som festes på veggen, hvor ventilatoren er montert ytterst. Grunnen til at jeg vil ha den ytterst er at jeg vil ha filteret først. Med slike fleksible spiralrør kan man også lage teleskopstang og hev/senk mekanisme.

For dimensjoneringen av armen er nok det beste å ha viften innerst, men dette kommer jo også an på vekta, lengde på arm osv.

For å presisere tenker jeg å lage armen med 50x50vinkel i stål.