24,059
41
10
GRs dobbelgarasje
794
Rogaland
0
Kjøpte hus med garasje for tre år siden. Garasjen er fra '86, av type dobbel med dobbel port, har bredde 6,4 meter og lengde 7,2 meter.

Den var uisolert og uinnredet, og gulvet var belegningsstein (lå dammer med vann inne når det regnet):

Hemsen var idiotisk bygd i den ene delen der det kunne vært takhøyde (der porten ikke er i veien). Takhøyde under limtrebjelken som gikk på tvers var ca. 192cm. Hemsen var i tillegg kun bygd med 48x148mm bjelker på over tre meter spenn, og gynget kraftig:

Garasjen lå bakover ganske kraftig, se bilder hvor vater er 100% i vertikal, garasjen lå 4-5cm bakover på to meter:

Det var ellers en 10A kurs inn til garasjen, delt med to rom i 3. etasje i huset. Sannsynligvis fordi garasjen ble bygd tre år etter huset, så har de bare tatt den enkleste veien ut. Ingen utestikk.
Siden utleieleilighet og huset ellers har vært prioritet, så har garasjen vært litt biprosjekt over tid, i tillegg til travel jobb og et forsøk på å være familiefar.
Edit: Ser jeg tabba meg ut på at det ene bildet her kom dobbelt, la det først til som vedlegg og fikk ikke slettet.

Den var uisolert og uinnredet, og gulvet var belegningsstein (lå dammer med vann inne når det regnet):

Hemsen var idiotisk bygd i den ene delen der det kunne vært takhøyde (der porten ikke er i veien). Takhøyde under limtrebjelken som gikk på tvers var ca. 192cm. Hemsen var i tillegg kun bygd med 48x148mm bjelker på over tre meter spenn, og gynget kraftig:

Garasjen lå bakover ganske kraftig, se bilder hvor vater er 100% i vertikal, garasjen lå 4-5cm bakover på to meter:

Det var ellers en 10A kurs inn til garasjen, delt med to rom i 3. etasje i huset. Sannsynligvis fordi garasjen ble bygd tre år etter huset, så har de bare tatt den enkleste veien ut. Ingen utestikk.
Siden utleieleilighet og huset ellers har vært prioritet, så har garasjen vært litt biprosjekt over tid, i tillegg til travel jobb og et forsøk på å være familiefar.
Edit: Ser jeg tabba meg ut på at det ene bildet her kom dobbelt, la det først til som vedlegg og fikk ikke slettet.
Andre steg var å pelle opp all belegningssteinen og grave ut ca. 20 cm ekstra med masse. Bare å sette småfolket i arbeid:
Så var det på med litt masse, 50mm EPS, plast og armeringsnett:
Betongbilen ble bestilt, men sjåføren hadde bare kjørt i tre måneder og tørte ikke rygge ned i gården min (har vært større biler enn den her nede helt uproblematisk..), så jeg ble tvunget til å bestille pumpebil også, kaotisk og dyr kveld:
Resultatet ble ganske bra, selv om jeg kjørte helikopter kl. 01 på natta, uten å ha peiling på hva jeg drev med (skjønte det først dagen etter):
For å i det hele tatt ha noe håp om å manøvrere dette beistet på plass måtte jeg skråkappe ene enden, og det var enklere sagt enn gjort med en liten vinkelsliper, men gikk på et vis:
Neste del av prosjektet var helt sinnsykt. Alene fikk jeg dratt denne inn på garasjegulvet med en biljekk i ene enden og et møbelbrett i andre enden, hvilket for øvrig knelte en gang og måtte forsterkes. Hadde provisorisk festet en vinsj fra Toolfarm i limtredrageren i mønet. Vinsjen klarte såvidt det var å løfte dette beistet av en bjelke, og i det jeg stod med en fot i stigen, brukte den andre foten til å styre og balansere jernbjelken med (måtte vinkles ganske kraftig for å få den på plass), hadde en hånd på et kosteskaft for å styre bjelken i andre enden, den siste hånda på fjernkontrollen, og svetten silrant, så innså jeg vel muligens at jeg sannsynligvis burde sett noen begrensninger litt tidligere og droppet å utføre det prosjektet helt alene. Men dette skulle i boks, så da var det bare å gi gass og få driten i posisjon. Helt ufattelig nok så gikk det, med alle lemmer og vinsjvaier og det hele i behold. Gjør det ikke igjen.
Før dette hadde jeg forsterket veggene på anleggspunktene og ned til ringmuren. Borret også hull i bjelken og bolta den fast i veggene i begge ender.
Etter dette var det å rive hemsen, få ned den gamle bjelken, som var en lettvekter kontra HEBen, og selge den på Finn for noen hundrelapper:
Så var det bare å sette i gang med å felle inn 48x198:
Før:
Etter:
Når det kom til stykket og det elektriske ble lagt opp, så endte jeg på fire stk GU10 LED, det hadde litt med konstruksjonen over porten å gjøre, hvor det var plass til å felle inn lampene (til kasse), men er veldig fornøyd med det. Får legge ut bilder av det senere.
Blir bra dette her. Kjekt og spennende å følge med.
Målet har vært en garasje med forholdsvis høy standard, kjekk både for koseprosjekter på bil og kjøretøy, men også til alt mulig annet for hus, hjem, og familie. Størrelsen er egentlig ganske passe, fikk økt takhøyden fra 192cm (under bjelken) til 225cm over hele, og det er "helt greit". Alternativet var å ikke ha noe loft igjen eller heve hele garasjen med en enstra stein på ringmuren. Jeg vurderte det, men valgte å droppe det i fordel andre prosjekter. Det sitter litt langt inne hos madammen at garasjen er kommet betydelig lenger enn stua...
Jeg satte ellers opp rør og bokser til alt "annet", dvs. nettverk, høyttalerkabler, bryter til garasjeportåpner og HDMI-kabel i tak. Liker alt som kan være skjult.
Så da var det bare å sette familien i drift, med argumentasjon at "pappa må ha garasjen i orden for å klare å fortsette på huset"...
Veggene er isolert med 70mm Glava proff og taket er isolert med 150mm Glava proff. Var litt enklere slik med mange spotbokser og diverse i taket, selv om bjelkelaget er 198mm. Ikke helt TEK10, men fant ut det var godt nok for en garasje. Gadd ikke begynne å fore ut og gjøre mer ut av det enn nødvendig. Det er lagt opp 20 spotbokser i taket. Sponplater på veggene og gips i taket. Selvfølgelig skal det _ingen_ lister i min garasje.
Loftet blir uisolert lagringsloft, og der er det lagt 22mm gulvspon. Fikk også lagt opp et par stikkontakter og noen lysrørarmaturer. Den observante leser legger sikkert merke til et hull i taket, der var det også noe som krevde strøm, og her er svaret på det:
Ønsket å begrense nødvendig plass til trapp så mye som mulig, det er jo bare bortkastet nede, og vi er en familie med litt for mange "greier", så fant ut at vi måtte kunne få også tyngre ting opp, og bare det å balansere tunge hjul opp og ned en liten trapp er å be om uhell før eller senere. HMS-tiltak kalles dette. I mine øyne er det ingen tvil om at enhver garasje med respekt for seg selv har behov for en elektrisk heis.
Vil ellers fraråde folk å rote med dette med mindre en er 100% sikker på at en får laget en trygg løsning, og komfortabel å drive med dette! Noen hundre kilo i løft er ikke noe å spøke med, verken om en drar skeivt på takkonstruksjonen eller om selve heisen faller ned! Festes vinsj eller opphengspunkter feil kan en risikere å belaste konstruksjonen i en retning den absolutt ikke er ment å belastes. Håper de av dere som ikke skjønner dette med at mønedrageren tar hele kompresjonen holder dere langt vekke fra dette.
Her er låsemekanismen:
vlangber, Har lagt dampsperre under betonggulvet for å forhindre at hele sålen trekker fukt fra grunnen, som jeg har sett skje i flere garasjer, men ikke i veggene, noe som var bevisst valg. For det første var det ikke lufting på utsiden mellom panel og stenderverk, som gjør at jeg heller vil ha en ørliten form for sirkulasjon av luften inni veggene. Garasjen er nok bygget uten noen som helst plan om å isolere og kle, så der har jeg tatt en kalkulert risiko som i praksis kun består av at jeg kan måtte rive av ytterkledningen, hive på vindsperre, lekte ut og på med kledning igjen dersom det blir et problem. Kjedelig, men ingen kjempejobb. For det andre, uten varme i garasjen ser jeg det kun negativt å ha dampsperre, da stenger en inne fukten fra en våt bil og kan like godt skape problemer som fordeler, og har jeg varme på, så er det varmepumpe, som gjør en særdeles effektiv jobb med å avfukte. Derfor har jeg valgt å heller la det være litt sirkulasjon og forhåpentligvis ikke bli noe problem. Sikkert like mange meninger om dette som du finner folk.
Hvilke type har du og hvilken løftekapasitet gikk du for? Ser ut som opphenget er på en solid måte ja.
Virkleig spennede å følge med her altså. Skikkelig kjekt prosjekt.
Jeg har idendisk hull i mitt tak, og har samme planer. Laget meg da en noe tynnere drager selv og henger opp over flere takstoler.
Det går nok noen uker/måneder til før jeg får det på plass da jeg har litt andre prioriteringer akkurat nå.
Ledningene som henger løse rundt er høyttalerkabler (lagt opp til 5.1 surround), HDMI og nettverk.
Her er ut mot porten:
Det mangler å få kledd over porten (jeg ble vinner av det gledefulle oppdrag å spesialbygge spotkasser til LED-spottene over porten, noe som var en skikkelig drittjobb).
Porten er fem meter bred GAPO-port i red cedar, fra 2009. Er nå malt hvit innvendig.
Ellers må jeg bare si at det er ufattelig mange ting som tar veldig mye tid når en skal ha "innestandard" i garasjen, og renoveringen er såpass omfattende som det jeg har gjort. Bare ting som å felle inn portåpner i taket skaper utrolig mye ekstrajobb, og jeg har gjort litt for mange slike ting.
Her er det kommet litt lenger, og har fått (midlertidig) kobla opp det gamle surroundanlegget kjøpt for deler av konfirmasjonspengene mine for det som nå begynner å bli skremmende mange år siden. Kan ikke skryte på meg at det er et fancy anlegg etter dagens standard, men det duger til garasjebruk, og det er kjekt at det kan gjøre nytte igjen etter at jeg har dratt det med meg i flyttelass og lagret på det i altfor mange år..
(lyskjeglene og forskjellen på fargetemperaturen fremstår annerledes i virkeligheten enn på bildene)
Og her er de montert på plass:
Her viser også portåpneren innfelt i taket, 720p projektor med HDMI ferdig montert (tilpasset 110" bilde, fint når en sitter med PC i bilen og feilsøker eller trenger en manual på veggen), hull til trapp, og nytt COtech verktøyskap (virker som skikkelig kvalitet!). Har også handlet kjøkken fra IKEA som nå er under montering.
Takk. Håper det blir bra ja. Mye vil gjerne ha mer, men det er god plass til to biler i bredden, og med syv meter lengde innvendig så er det helt kurrant plass selv med bil(er) inne. Vi har mye "greier", men når vi får stabla litt på loftet og noen sykler bor litt andre steder, så skal det gå an å leve med dette. Tviler på det vil være to biler der inne særlig ofte.
Har handla meg to stk benkeplater av denne typen: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90226900/
Veldig dårlige bilder, men de ser ganske OK ut med alukanter og grå på toppen, uten å bli for mørke. Hadde egentlig eikeplater i tankene da jeg kom på IKEA, for å ha noe litt mer solid til å feste skrustikke og lignende i, men disse føles OK, og er redd at eikeplatene ville vært stygge etter den første sprayboksen med smøremidler hadde blitt satt ned. Disse er det bare å tørke av. Har også kjøpt to benkeskap med fire skuffer i hver, og et forkrommet justerbart ben fra Jula. Hjørnemonterer dette og det tilpasses slik at verktøyskapet går under benken. Det andre hjørnet blir det å lage et stort skap, forhåpentligvis med uttrekkbare hyller. Dette blir hovedsaklig til elektroverktøy, ferdig rigget med ladere osv.
Fikk meg ellers en knagghylle fra Coop OBS bygg til 10 kroner?! Vel, passer bra til noe arbeidsklær og BMX/sykkelhjelmer...
Handla noen sånne til å henge opp sykler på: http://www.jula.no/catalog/fritid/sykkel-og-motor/sykkeltilbehor/oppbevaring-og-stativ/opphengskrok-639169/
- Rådgivende ingeniør areal og samferdsel som yrke.
- Personlig opptatt av byggtekniske løsninger. Har også et lite gravefirma sammen med min far.
Skriver her som privatperson om ikke annet er beskrevet.
Litt usikker på hva du mener med lekta, er det utvendig for kledning du tenker på? Det var ikke lekta heller hos meg, så jeg isolerte rett inn på kledningen. Hvis det viser seg å bli et problem (noe jeg tviler sterkt på), så river jeg av utvendig kledning, hiver på Tyvek, lekter ut og på med kledning igjen.
Så bra. Da spørs det om jeg også kanskje går for kun tyvek-duk der det står på som verst.
Takk for rask og god forklaring.
Kan jeg spørre hvordan garasjen din ser ut i dag?
Litt mange prosjekter gjør at garasjen stadig har en tendens til å fylle seg opp som midlertidig lager, men ting forsvinner etterhvert og da skal jeg nok få tatt noen litt mer styla bilder uten rot på benkene. Har et par tilfeldige bilder fra litt sykkelkos en kveld:
Planen med trapp/stige på høyre side skar seg, så hullet ble tetta igjen og jeg skar opp på andre siden, så det gjenstår litt pussing og maling der. I tillegg må jeg snike inn et par spotbokser til og få lagt opp et par spotter til der mekkekroken nå ble. Opprinnelig plan var å ha det på andre siden, men ombestemte meg på grunn av sidedøra. Har hatt det slik nå en stund og er veldig fornøyd.
Nevnte vel deler av dette litt lenger oppe, men har fått på plass litt IKEA-kjøkken, et trillbart verktøyskap, verktøyplater med diverse fester (http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arbeidsbenk-og-oppbevaring/Verktoytavle-og-holder/Verktoytavle-sort-hvit-2000034992/?artId=711200), en haug med kroker og fester på vegger og i tak, projektor i taket, PC og egen skjerm på veggen i verktøykroken, surroundanlegg, flytta kompressoren opp på loftet og fått opp tromler på veggene til luft og strøm. Varmepumpe er også på plass. Og LITT for mange sykler, vet ikke helt hva jeg skal finne på. Tror jeg kom til 12 stykker i en husholdning på fire sist jeg hadde opptelling.
Det blir ingen minimalistisk stuegarasje uten en ting på veggene eller et støvfnugg på gulvet, det skal være praktisk, anvendelig og være i full bruk og til glede for meg og andre, men med en viss kvalitet vil jeg mene. Ungene syns det er stor stas å ha kino i garasjen på lørdag eller søndagskveldene.
Pågående prosjekt nå er å lage isolert luke til trappa, bygger et ganske stort skap med uttrekkbare skuffer med strøm osv. innebygget. Bruker IKEA-fronter like som på resten, men bygger alt det andre selv for god plassutnyttelse. Der vil og PC, stereo osv. være integrert. Har lagt HDMI til projektoren i taket og det ligger også HDMI til skjermen på verktøybenken. Og så bruker jeg trådløs mus og tastatur.
I tillegg har jeg planer om å på et eller annet vis lage luke i gavlvegg inn til loftet slik at jeg kan få lagt materialer opp der. Er ganske lei av å ha en bunke med 2x8" og 2x3" til diverse prosjekter liggende på garasjegulvet.
PS: Trådløs kameraovervåkning utvendig, og alarm (sammenkoblet med huset), er også på plass, for de som måtte lure i buskene rundt!
Ser frem til oppdateringer!
Prosjekt Mancave http://www.byggebolig.no/garasje-anneks-og-smahus/codename-mancave/
Kan litt om det meste, men ikke alt om noen ting!
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
På grunn av høyde på port/tak har jeg valgt å ha skinna til garasjeporten innfelt i taket, mellom sperrene, og hullet her har ikke vært særlig pent, så noe måtte gjøres. Dessverre fant jeg ikke noe ferdig noe sted, så da er det bare å bli kreativ... 29,90 for en kost fra Europris, tre dekklister i aluminium fra Biltema og litt "håndarbeid":
Syns det ble ganske proft.
Har også malt porten på innsiden.
Litt rot her, men her viser det ferdig hengt opp:
Og her har far forlatt kjerring og unger inne og er klar for kosekveld i garasjen:
Det der var jo genialt
Vi har også samme problem med skjev garasje, men jeg frykter at det er dårlig fundamentering som er årsaken, så da blir det behov for litt gravearbeid frykter jeg.
Hva gjorde du med skråstiverne når du skulle sette opp sponplater på veggene?
Når du gjør noe du ikke kan, gjør det skikkelig!
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Felt inn i stenderverket, limt og skrudd. Hadde ikke gjort det på et hus, men ser det som helt OK på garasjen.
Denne er det jeg har liggende:
http://www.clasohlson.com/no/Kanalvifte-TD-160-100-Silent/32-3122
Ser Easy 100 leverer 190m3/t mens denne leverer 180m3/t, og 125 er naturligvis et par hakk opp. Men siden denne er brukt til et annet prosjekt tidligere, så spørs det ikke om det får bli et forsøk med den jeg allerede har. Lite vits med en silent-vifte på noe jeg helst skulle hatt skikkelig drag i, men igjen, for miljøet..
En del vifter leverer luft med 0-overtrykk og blir dermed velig "slappe" hvis de møter mottrykk. Jeg klarte ikke å finne noen trykk/luftmengde graf på Clas O viften din, men med Kina produksjon (vil jeg tro) så har de sikkert sett konkurrentens vifte ... og at designet kanskje ikke er så forskjellig.
Det er ikke Kina-vifte, den heter S&P Silent TD 100 eller noe sånt (Soler & Palau, spansk firma).
Støv fra lakkering bygger også, og vil redusere kapasiteten vesentlig om det ikke blir rengjort med gjevne mellomrom.
Jeg ser for meg å lage avsug ala Nederman sine for industriell bruk, fleksibel arm og en "kåpe" som jeg plasserer over der jeg holder på. Da slipper jeg å ha alt på samme sted over en benk. Vil helst ha sveising bort fra arbeidsbenken, bort fra pc osv.
I tillegg kan jo man enkelt bygge en arm som festes på veggen, hvor ventilatoren er montert ytterst. Grunnen til at jeg vil ha den ytterst er at jeg vil ha filteret først. Med slike fleksible spiralrør kan man også lage teleskopstang og hev/senk mekanisme.
For dimensjoneringen av armen er nok det beste å ha viften innerst, men dette kommer jo også an på vekta, lengde på arm osv.
For å presisere tenker jeg å lage armen med 50x50vinkel i stål.