20,327    12    2  

205 innkjøringshøyde i garasje - for lite?

 99     OS     1
Har fått tilbud på noen garasjeporter. Innkjøringshøyden varierer alt fra 2050 mm til 2150 mm.
Med de godt isolerte portene kan jeg ikke få fri innkjøringshøyde høyere enn 2050, slik garasjen er bygget.
Per i dag har jeg en honda-crv, som er 1710 høy, men hvis jeg monterer en takboks vil kanskje en høyde på 2050 bli for lite? Ser at en takboks er 30-40 cm høy, og da er vel det ikke regnet med at den står på bøylene..

Kanskje jeg bør kjøpe meg en billigere, mindre isolert dør, som gir høyere innkjøringshøyde?

Noen som har erfaring med en garasjeport med innkjøringshøyde på rundt 2050?

   #1
 21,481     Enebolig     0
Tror min er ca 195. Det gir begrensinger, kan ikke kjøpe hvilken som helst bil. Men det finnes vel skibokser som er enkle å demontere/montere etter behov?
bex
   #2
 4,293     Østlandet     0
med 205 fårru akkurat inn en hiace\transporter med takstativ
Signatur
   #3
 43     Rogaland     0

Har fått tilbud på noen garasjeporter. Innkjøringshøyden varierer alt fra 2050 mm til 2150 mm.
Med de godt isolerte portene kan jeg ikke få fri innkjøringshøyde høyere enn 2050, slik garasjen er bygget.
(...)



Hva takhøyde er det i garasjen da, når det blir innkjøringshøyde på 2050-2150 ??


(vi tegner hus med garasje innfelt i hovedetasjen og der blir det vanlig 2,4m høyde opptil taket)


2HUS
   #4
 744     Verdens navle     0
Med 215 i fri høyde er det mye mindre fare for ergrelser i fremtiden enn hvis du velger 205.

Mange litt høyere biler som SUV el.l. med skiboks er over 205 cm høye. Har selv 215 cm høyde, og måtte lete etter en ekstra flat takboks for å få inn en av bilene jeg har hatt. Med 205 cm hadde det vært håpløst.
Signatur
   #5
 3,387     0

Tror min er ca 195. Det gir begrensinger, kan ikke kjøpe hvilken som helst bil. Men det finnes vel skibokser som er enkle å demontere/montere etter behov?


Det å kunne kjøre bilen inn i garasjen, huke på krokene til takløften og så bare heise takboksen rett pp til oppbevaring er gull verdt. En takboks kan være ganske håpløs å ta av, særlig om en blir nødt til å gjøre det alene.

Fort gjort å skrape opp taket på bilen da.

Det blir mer og mer biler med både ekstra bakkeklaring og høyt inne i bilen og da er 205 cm lite å gå på.

Med tanke på et eventuelt salg i fremtiden kan det føre til at en potensiell kjøper ikke byr fordi X5 eller lignende ikke kommer inn i garasjen.
  (trådstarter)
   #6
 99     OS     0
Hei og takk for svar.
Ser ut som jeg kan klare å få en innkjøringhøyde på 2070 med ønsket port.

Du er inne på noe der Aasg. Jeg har imidlertid mulighet til å feste takboksen i et overheng foran garasjen. Det viktigste er at man kommer inn med en bil med takboks montert.

Høyden man får på takbokser varierer jo, men regner med at det ikke er medregnet når den står på bøylene. Noen som vet??

La oss ta en X5 er 1760mm høy (2006 mod). Takboks bygger ca 30 cm. Da vil jeg komme opp i totalhøyde på 2060. Da har jeg 1 cm klaring.. det er jo litt drøyt Sad.Og hvis den bygger enda mer når den står på bøylene sier det seg selv..


@2HUS: Taket er et flatt betongdekke. Jeg klarte ikke få høyden i garasjen høyere enn 2310 etter støpt gulv. Dette er også høyden i lysåpningen ettersom jeg ikke har noen karm/drager i topp. Når jeg har funnet den porten jeg vil ha, bygger ned en toppkarm i henhold til hva porten krever som minste mål.
205 innkjøringshøyde i garasje - for lite? - garasjeport4.jpg - pettersor
   #7
 21,481     Enebolig     0


Tror min er ca 195. Det gir begrensinger, kan ikke kjøpe hvilken som helst bil. Men det finnes vel skibokser som er enkle å demontere/montere etter behov?


Det å kunne kjøre bilen inn i garasjen, huke på krokene til takløften og så bare heise takboksen rett pp til oppbevaring er gull verdt. En takboks kan være ganske håpløs å ta av, særlig om en blir nødt til å gjøre det alene.

Fort gjort å skrape opp taket på bilen da.

Det blir mer og mer biler med både ekstra bakkeklaring og høyt inne i bilen og da er 205 cm lite å gå på.

Med tanke på et eventuelt salg i fremtiden kan det føre til at en potensiell kjøper ikke byr fordi X5 eller lignende ikke kommer inn i garasjen.


Så enig så enig, det var bare snakk om et kompromiss  Smile Hvis man står fritt til å velge, så tar man....så høyt som mulig.

   #8
 3,210     Vestlandet     0
Her kan du jo velge slagport hvis du vil.

Redigert: Men det er mulig portåpneren vil ta mer av høyden slik at vinninga går opp i spinninga...
   #9
 992     Østlandet     0
Slagport bør lette på høydeproblemet, helt klart.

Kanskje kan du klare å lage et spor i betongdekket over og få en skinne som døren løper i? På den måten bør det også være mulig å få til en løsning med garasjeportåpner også.
  (trådstarter)
   #10
 99     OS     1
Slagport er ikke aktuelt for meg, men takk for tipset. Har fått en del forskjellige tilbud på leddporter.
De med lav u-verdi har lavere innkjøringshøyde.

Car-Bo vil gi en innkjøringshøyde på 2090 med en u-verdi på 1.01
Lobas vil gi en innkjøringshøyde på 2070 med en u verdi på hele 0,5. Den er bare 1300 kr dyrere en Car-Bo.
Lobas har også en port hvor innkjøringshøyden blir 2150, men den har en u-verdi på 1,8.

Noen som vet om man merker noe forskjell på u-verdi 1,8 og 0,5? Jeg er ikke bilmekaniker så det er begrenset bruk i selve garasjen, men jeg har også et "gutterom" i garasjen som skal brukes som oppholdsrom..dette rommet skal uansett isoleres. Hvis det ikke er merkbar forskjell på isolasjonsevnen bør innkjøringshøyde være første pri, men om det er stor forskjell får jeg heller droppe X5 med skiboks :-)

Andre tilbud:
Hørmann sine lavbeslag porter har lavere innkjøringhøyde og dyrere
Crawford  med u verdi på 1.0 er 10 000-13 000 kr dyrere enn samtlige av de andre dørene.
Krafer er jeg litt usikker på innkjøringshøyden, men den har en u-verdi på 1,45.