19,259
24
2
Dobbel garasjeport eller to enkle garasjeporter?
14
Akershus
0
Er i ferd med å søke igangsettelsestillatelse, i den forbindelse har jeg diskutert litt med byggmester i forhold til garasjeport(er).
Vi skal bygge i en "vanskelig kommune", det betyr begrensninger i alle rettniger for ansvarlig søker i sammenhengen. Garasjen har en maks bya på 36m2, gesims på 2,5m.
PS! Har lagt ved snitt og plantegninger.
Byggmester mener at det absolutt er mest hensiktsmessig å ha to enkle porter på grunn av at konstruksjonen er begrenset som følge av reguleringsbestemmelsene (tyngde/bæreevne).
Byggteknisk har ikke jeg mye å stille opp med, derfor ønsker jeg objektive uttalelser fra noen som kan argumentere for eller i mot dobbelport.
Grunnen til at jeg ønsker dobbelport er at man har mulighet til å få ut snøfreser, gressklipper osv, uten å kjøre ut en av bilene først.. Samtidig forholder vi oss da til en grasjeport åpner...
Vi skal bygge i en "vanskelig kommune", det betyr begrensninger i alle rettniger for ansvarlig søker i sammenhengen. Garasjen har en maks bya på 36m2, gesims på 2,5m.
PS! Har lagt ved snitt og plantegninger.
Byggmester mener at det absolutt er mest hensiktsmessig å ha to enkle porter på grunn av at konstruksjonen er begrenset som følge av reguleringsbestemmelsene (tyngde/bæreevne).
Byggteknisk har ikke jeg mye å stille opp med, derfor ønsker jeg objektive uttalelser fra noen som kan argumentere for eller i mot dobbelport.
Grunnen til at jeg ønsker dobbelport er at man har mulighet til å få ut snøfreser, gressklipper osv, uten å kjøre ut en av bilene først.. Samtidig forholder vi oss da til en grasjeport åpner...
Hva angår utseende og estetikk er smaken som baken
-200 ltr gulvvarmeakkumulator og en ekstra seriekoblet 200 ltr vvb
-Wavin gulvvarme
-140 mtr aktivt borrehull.
-Sparte NOK 16.027,- i vv og fyringsutgifter i 2010
G3 Bygg & Prosjektering AS - BYGGMANN forhandler
Er dette i Asker?
Noen som har tips til type dobbel port som ikke er av de tyngste (ikk isolert)?
Må nesten få spørre hva slags løsning "supertoga" gikk for?
-200 ltr gulvvarmeakkumulator og en ekstra seriekoblet 200 ltr vvb
-Wavin gulvvarme
-140 mtr aktivt borrehull.
-Sparte NOK 16.027,- i vv og fyringsutgifter i 2010
Når man skal gjøre noe med en bil så setter man den i midten og har stor plass rundt hele bilen.U isolert vil bli noe lettere men mere støy når den åpnes -lukkes.Tre port hadde jeg droppet.
Jeg skal ta en prat med Byggmester i dag, i den forbindelse hadde det vært fint hvis noen kan hjelpe til med et par argumneter for at dobbelgarasjeport ikke er et problem konstruksjonsmessig basert på spesifikasjonene og tegningene jeg har lagt ved. Noen som sitter på denne kompetansen der ute?
Problemet til byggmester er nok kostnader.
Og i dette tilfellet ville jeg definitivt hatt 1 større port.
Men om den hadde vært så stor at du kunne hatt 2stk 3m porter hadde jeg nok sagt 2 enkle fremfor en gigantisk.
Her er bilder og tegninger av vår Igland-affære, den er bare 5,6m bred så noen cm smalere enn din, men likevel: Min personlige totalt ufaglærte mening er at dette er bare tull fra byggmester, det du må dimensjonere ekstra med en port sparer du vel inn på å slippe med 1 istedet for 2 portbeslag, 2 portåpnere osv osv..
Arne
2007: Nordbohus Espira spesial m/sokkel, 320m2
2010: Lekestueprosjekt