19,004    24    2  

Dobbel garasjeport eller to enkle garasjeporter?

 14     Akershus     0
Er i ferd med å søke igangsettelsestillatelse, i den forbindelse har jeg diskutert litt med byggmester i forhold til garasjeport(er).

Vi skal bygge i en "vanskelig kommune", det betyr begrensninger i alle rettniger for ansvarlig søker i sammenhengen. Garasjen har en maks bya på 36m2, gesims på 2,5m.

PS! Har lagt ved snitt og plantegninger.

Byggmester mener at det absolutt er mest hensiktsmessig å ha to enkle porter på grunn av at konstruksjonen er begrenset som følge av reguleringsbestemmelsene (tyngde/bæreevne).
Byggteknisk har ikke jeg mye å stille opp med, derfor ønsker jeg objektive uttalelser fra noen som kan argumentere for eller i mot dobbelport.
Grunnen til at jeg ønsker dobbelport er at man har mulighet til å få ut snøfreser, gressklipper osv, uten å kjøre ut en av bilene først.. Samtidig forholder vi oss da til en grasjeport åpner...


   #1
 741     Det glade Sørland!     1
Garasjen blir utvilsomt mer praktisk og brukervennlig med en dobbeltport. Vår garasje var prosjektert med to porter, men endret til en dobbeltport. Ble litt dyrere, men du verden så praktisk når ting skal ut og inn.

Hva angår utseende og estetikk er smaken som baken Wink
Signatur
   #2
 74     Buskerud     0
Det bør ikke være noen byggtekniske utfordringer å få til en dobbeltport. Jeg har akkurat prosjektert en garasje med de samme begrensingene i reguleringsplanen i Asker kommune, og den skal leveres med dobbeltport. Smak og behag som avgjør dette vil nå jeg mene.
Signatur
   #3
 22,342     Akershus     0
Jeg er helt enig i at dobbel port er mere praktisk. Hvis garasjen skal bygges med takstoler er det ingen grunn til å ha to porter.

Er dette i Asker?
  (trådstarter)
   #4
 14     Akershus     0
Det er i Asker, valmet tak, med takstoler. Byggmester er usikker på bæreevnen over tid. Jeg har sett det beskrevet at porter kan begynne å "henge", men usikker på om dette går like mye på selve portproduktet som noe annet?

Noen som har tips til type dobbel port som ikke er av de tyngste (ikk isolert)?

Må nesten få spørre hva slags løsning "supertoga" gikk for?
   #5
 741     Det glade Sørland!     0
Skal du ha dobbelt port vil en treport begynne å henge før eller siden ble jeg fortalt. Jeg anskaffet isolert stålport. Isolert port blir en slags laminat konstruksjon og er svært formfast.
Signatur
   #6
 301     sørum     0
Hei. Vi valgte en stor isolert stål port i 1999 og har ikke angret et sekund på det.
Når man skal gjøre noe med en bil så setter man den i midten og har stor plass rundt hele bilen.U isolert vil bli noe lettere men mere støy når den åpnes -lukkes.Tre port hadde jeg droppet.
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 14     Akershus     0
Takker for innspillene.

Jeg skal ta en prat med Byggmester i dag, i den forbindelse hadde det vært fint hvis noen kan hjelpe til med et par argumneter for at dobbelgarasjeport ikke er et problem konstruksjonsmessig basert på spesifikasjonene og tegningene jeg har lagt ved. Noen som sitter på denne kompetansen der ute?


   #8
 3,997     Oppland     0
6m spenn, men det er være mulig å dimensjonere så det går, enten med limtre eller ståldragere.

Problemet til byggmester er nok kostnader.

Og i dette tilfellet ville jeg definitivt hatt 1 større port.
Men om den hadde vært så stor at du kunne hatt 2stk 3m porter hadde jeg nok sagt 2 enkle fremfor en gigantisk.
   #10
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0

Blir nok et strekk på ca 5,5m vil jeg anslå.
Kan du spørre byggmester hvorfor det er et problem at du har dette spennet i enden av bygget - du har jo enda større spenn over alle takstolene innover resten av garasjen?
Her er bilder og tegninger av vår Igland-affære, den er bare 5,6m bred så noen cm smalere enn din, men likevel: Min personlige totalt ufaglærte mening er at dette er bare tull fra byggmester, det du må dimensjonere ekstra med en port sparer du vel inn på å slippe med 1 istedet for 2 portbeslag, 2 portåpnere osv osv..