#11
 705     0
Det har nok litt med lengden på bildørene og gjøre også. Jeg ville heller hatt 7meter bredde om mulig. Spesielt om du skal ha to porter. Hos oss må siden med barnestol stå inn mot midten om jentungen skal inn/ut. I praksis kjører jeg ut bilen før hun og barnevognen blir satt inn. Jeg har ikke sjangs og få vognen inn sidedøren og bak bilen. Om jeg har bæreposene i baksetet så blir det også trangt på siden mot veggen når disse skal ut. I tillegg har jeg ikke mer enn kanskje 5cm på hvert speil når jeg skal inn og ut porten med x5en. Jeg irriterer meg hvertfall grønn over at bruksbilgarasjen er for 1meter for smal, og 2meter for dyp.. Den ekstra meteren mellom bil og hyllereol blir ikke brukt til en drit, mens jeg ikke kan ha ting langs veggene, og må gå sidelengs forbi bilen. Nå har vi i tillegg to porter blir problemet ekstra ille. Kona parkerer heller ute hvis det ikke er fare for frost eller snø og da er poenget med bruksbilgarasje borte. For meg er det såpass irriterende at jeg vurderer og bygge om til en dobbelport.

  (trådstarter)
   #12
 5     0
Takk for gode innspill folkens, keep it comming!
Og skulle det være noen som har noen bilder, ville jeg satt pris på det. ☺
   #13
 349     Drammen     0
Vår garasje er 6,5m bred innvendig, og jeg har stående saker og ting lags alle veggene slik at den nok for alle praktiske forhold kan asees som seks meter bred. Nå i helga er den snekkerverksted, så jeg kan desverre ikke stille med bilder, men det går greit med vår passat og pajero side om side.. Såpass greit at saker og ting får lov til å fortsette å stå langs veggene Smile
   #14
 705     0
Og da får du unger inn og ut av (hypotetiske) bilstoler på begge sider på begge bilene uten problem?
   #15
 349     Drammen     0
Mnja, det går.. om mårran hender det at jeg kjører ut bilen før jeg henter ungene fordi det er litt trangt. Bildørene går ikke helt opp, men nok til at treåringen kan klatre inn på ene siden mens jeg setter småen inn på den andre. Hadde jeg kunne velge ville jeg hatt garasjen en meter bredere for biladkomstens del, og tre meter større i alle retninger for alt det andres del :p
   #16
 429     0
Vi bygde nettopp garasje 5.60m bred. Det err bedre plass enn forventet, har en Outlander og en e-Golf, og de får begge grei plass (parkerer de slik at førerside er ut mot veggen. Gjør dette om vinteren tenker jeg, og har en bil ute om sommeren siden vi da skal frem med sykler etc.

   #18
 740     0
Selv har vi to stykk VW Sharan og bygget garasje på 7m*7m. Tok også høyde(!) for å skulle få inn Caravelle.

Som nevnt før så er bilene blitt større og større så gamle garasje mål på 6m*6m vil ofte virke trangt. Vi kan nå kjøre bilene inn og gå ut av de på begge sider uten at det er trangt.

Komfort og lettvinthet er viktig for oss hjemme også i garasjen. Deilig å slippe å åle seg ut av bilen.

Svigermor deler en garasje med sin nabo og den er på 6m*6m. Etter at hun fikk seg "ny" Vectra så må hun åle seg ut. Riktig nok er et skillevegg i den mot naboen (så den fungerer som en 3m*6m garasje), men man kan glemme å gå inn og ut av bilen på passasjersiden.

Det spiller (nesten) ingen rolle om begge kjøres inn eller rygges inn. Greit å gå ut og inn av bilen uansett.

Med 7m*7m så kommer man også under den magiske 50m2 grensen som utløser flere krav til garasjen som igjen kan fordyre prosjektet mye.
awt
   #19
 310     Karmøy, Rogaland     0
Hei.
Vi skal bygge en garasje som er 6m bred og 10 m lang(med bod i bakkant).


Hvis du har plass til 60m2 garasje ville jeg kanskje kostet på meg litt ekstra bredde? Garasjer blir jo aldri for store gjør de vel Wink


Stort sett er det ting som plassering, tilgjengelig areal, kommunale bestemmelser og slike ting som som stopper slike ting, og ikke at man "sikkert ikke trenger mer". Smile
   #20
 138     Hadeland     2
Garasjen min er 5.7m bred innvendig..


Det går faktisk helt fint. Ønsker meg mer i lengden, 6,8m er den nå.