Noen som har forslag til et system slik at en ikke glemmer å "kaste loss" før en flærrer ut av garasjen?
Forutsetter at motorvarmeren kan være koblet ut av klokke i bilen.
Har en særdeles enkel og grei løsning som funker hver gang: Legg ett eller annet på frontruta når ledningen er koblet inn, det fungerer som påminnelse.
Jeg er igrunn ikke så bekymret for skjøteledninger utendørs dersom man har jordfeilbryter, belastningen ikke er allverden, og ikke minst høy nok kortslutningsstrøm. Da går det bra. Campingplasser er et annet kapittel....
Jeg ble litt kald over ryggen for et par år siden da kabelen fra byggestømskapet inn i huset kom i snøfresen. Byggmesteren hadde lagt den på bakken over parkeringsplassen og den ble begravd av snøværet. Jeg oppgdaget plutselig at snøen ble levende foran fresen...røyk rett av gitt.
Signatur
Ekowell EVT752 med ekstra kurs for helårsvarme gulv og varming av forbruksvann. 90+130m energibrønner. 320m2 oppvarmet areal delvis fra 1973 og delvis nybygg 2010, hvorav ca 250m2 oppvarmet med vannbåren gulvvarme og resten med panelovner. Enervent TS300-S balansert ventilasjon. Strømforbruk 2014: 29376kwt totalt, hvorav 10622kwt til varmepumpe. Gangtid VP: 3467 timer.
Jeg er igrunn ikke så bekymret for skjøteledninger utendørs dersom man har jordfeilbryter, belastningen ikke er allverden, og ikke minst høy nok kortslutningsstrøm.
Trodde dette med lange skjøteledninger var problematisk i forhold til kortsslutningsstrøm jeg? Eller må man opp i større lengder enn 25m?
Noen som har forslag til et system slik at en ikke glemmer å "kaste loss" før en flærrer ut av garasjen?
Forutsetter at motorvarmeren kan være koblet ut av klokke i bilen.
Det enkle er ofte det beste; jeg bare legger noe i førersetet som jeg er nødt til å flytte på før jegf kan sette meg i bilen. Da husker jeg at jeg skal dra ut ledningen til motorvarmeren.
Problemet hos meg er å huske å plugge den i om kvelden....
Signatur
Elektriker og ingeniør - Nytt hus på gammelt småbruk
Har vel ingen gode ideer til å huske den berømte ledningen. Jeg har kjørt x antall ganger av gårde uten å huske den. Nå har det gått bra da defa pluggen er bygd med henblikk på at så kan skje, men da bør plugg og kabel stå rett på på en måte slik at den ikke trekkes ut skjevt. Dette har skjedd hos meg og pluggen som står i støtfangeren har blitt litt deformert.
Jeg har dieselvarmer med fjernkontroll, og har vel ca samme erfaring som andre her, nemlig at det er døden for batterier. Jeg har montert lader og har ikke motorvarmer i så måte, og lader ca 1 gang pr uke. Ergo har jeg vel eliminert risikoen litt sammenlignet med å ha den der hver dag.
Har en særdeles enkel og grei løsning som funker hver gang:
Legg ett eller annet på frontruta når ledningen er koblet inn, det fungerer som påminnelse.
Jeg ble litt kald over ryggen for et par år siden da kabelen fra byggestømskapet inn i huset kom i snøfresen. Byggmesteren hadde lagt den på bakken over parkeringsplassen og den ble begravd av snøværet. Jeg oppgdaget plutselig at snøen ble levende foran fresen...røyk rett av gitt.
Trodde dette med lange skjøteledninger var problematisk i forhold til kortsslutningsstrøm jeg? Eller må man opp i større lengder enn 25m?
Jo dårligere kvalitet på kabelen (kobberet), jo flere koblinger, jo lengre kabel.....jo lenger tøyer man strikken.
Det enkle er ofte det beste; jeg bare legger noe i førersetet som jeg er nødt til å flytte på før jegf kan sette meg i bilen. Da husker jeg at jeg skal dra ut ledningen til motorvarmeren.
Problemet hos meg er å huske å plugge den i om kvelden....
Du får legge en skjøteledning i senga da
Jeg har dieselvarmer med fjernkontroll, og har vel ca samme erfaring som andre her, nemlig at det er døden for batterier. Jeg har montert lader og har ikke motorvarmer i så måte, og lader ca 1 gang pr uke. Ergo har jeg vel eliminert risikoen litt sammenlignet med å ha den der hver dag.
Glemmer du den en gang så blir det nok siste gangen du gjør det.
Gjør du det en gang til, så bør du heller vurdere å levere inn lappen ;D