20,129    26    1  

Isolert garasje

 9     OPPLAND     0
Hei står på trappene til å isolere garasjen min men har begynt å gruble på om det egentlig er nødvendig da jeg ikke har tenkt å ha oppvarming der,hører også at bilen kan ruste raskere om ikke garasjen ikke blir holdt varm om vintern og hva som evt er egnet som varmekilde der.
Siste redigering: Sunday, November 8, 2009 7:15:06 PM av toreh

   #1
 274     Oppland     0
Så lenge luftfuktigheten er lav, så minsker også sjansen for at bilen ruster. I Forsvarets anlegg er luftfuktigheten på 20 %, holder du luftfuktigheten under 40 % vil ikke metallet ruste.

Men når vi kjører i saltsuppa våre kjære myndigheter har bestemt at er smart, og hjelper det ikke med en isolert, tørr garasje om vi ikke vasker saltet av bilen etter hver gang den har blitt brukt.

Signatur
bex
   #2
 4,293     Østlandet     0
ja man skulle hatt en litt avansert bide på innkjøringa til garasjen, så hadde "understellet" blitt rent vær gang
Signatur
   #3
 3,997     Oppland     0
Tror strengt tatt vaskerutinene har vesentlig større innvirkning på rust enn om du parkerer i en varm garasje eller ikke.

En automatisk underspyling montert rett før porten hadde vært noe Wink
   #4
 3,258     Akershus     0
Tja... var garasje vil jo gi kondensering på alle kalde overflater i bilen. Blir jo som å fukte bilen hver eneste natt, tror ikke det er noe stas.

Mener å ha lest at folk har fått problemer med fukt/mugg i interiøret av varme garasjer osv.

Forøvrig enig, gode vaskerutiner er viktig om vinteren.
Signatur
   #5
 3,997     Oppland     0
hmm.. det er kondens på alle overflater på bilen min hver morgen for tiden..
Og den står ute.

Men på en annen side, så tørker den faktisk når den står i oppvarmet garasje, det gjør den ikke i en kald (om du ikke lar den stå veldig lenge Wink).
   #6
 3,258     Akershus     0
Joda, men temperaturforskjellen blir større og hurtigere når du kjører den inn i en varm garasje, ergo mer kondens, og antagelig også flere steder enn om den får stå ute og lufte seg.

Og kald luft bærer jo mindre fukt osv.
Signatur
   #7
 3,997     Oppland     0
Jeg skal i allefall ha 5grader minimum i min garasje om vinteren for å hindre ising av ruter.

Forresten:
Vi har masse ambulanser i firmaet og mange står i oppvarmet garasje (flesteparten), og kondens er i allefall ikke synlig problem på disse bilene.
Men de stasjonene som ikke er flinke til å vaske har rustproblemer, og her spiller det ingen rolle om bilen står i varm eller kald garasje om vinteren.

Så jeg føler at jeg har nok erfaring til å fortsatt hevde at oppvarmet garasje ikke skaper nevneverdig rustproblemer.
Opphoping av saltlake og sand skaper rust.

   #8
 3,258     Akershus     0
Og jeg har kjøpt bruktbil som har stått i varm garasje..... ikke en positiv erfaring i forhold til rust, står på verksted for rustreperasjoner i disse dager.

4 år gammel bil, gått 60 000km, rust i alle skjermer, dører, panser, rundt vinduer, kanaler osv. Kjørt rundt i Oslo av gammel dame og til/fra Gardermoen i ett år.

MB a-klasse. Ikke den bilen som ruster minst, men jeg har aldri sett maken noen gang.

Jeg kommer ikke til å kjøpe bruktbil som har stått i varm garasje igjen.
-------------

Og den generelle "sannhet" har jo alltid sagt at carport er det beste for en bil, jeg tror fortsatt på det.

Signatur
  (trådstarter)
   #9
 9     OPPLAND     0
hei nei det hørtes ikke bra ut Shocked salt og varme har aldri vært en god kombinasjon....men man kan jo ikke vaske bilen hver dag heller :)blir nok uisolert på meg ja Smile Smile
   #10
 308     0
Jeg har veldig lyst på en isolert garasje. Jeg ser for meg å bruke en varmepumpe som kan holde 10 gr (trendimport.no) + fuktstyrt vifte og/eller luftavfukter.
Siden jeg skal ha mekkeplass er ikke carport noe alternativ. Har vanskelig for å se for meg at en slik oppvarmet/tørr garasje er så mye værre enn en kaldere uisolert "fuktbeholder".
Hvis kondens blir ett problem, så får jeg bare parkere ute i de kalde årstida. Med motorvarmer/kupevarmer.