20,129
26
1
Isolert garasje
9
OPPLAND
0
Hei står på trappene til å isolere garasjen min men har begynt å gruble på om det egentlig er nødvendig da jeg ikke har tenkt å ha oppvarming der,hører også at bilen kan ruste raskere om ikke garasjen ikke blir holdt varm om vintern og hva som evt er egnet som varmekilde der.
Siste redigering: Sunday, November 8, 2009 7:15:06 PM av toreh
Men når vi kjører i saltsuppa våre kjære myndigheter har bestemt at er smart, og hjelper det ikke med en isolert, tørr garasje om vi ikke vasker saltet av bilen etter hver gang den har blitt brukt.
En automatisk underspyling montert rett før porten hadde vært noe
Mener å ha lest at folk har fått problemer med fukt/mugg i interiøret av varme garasjer osv.
Forøvrig enig, gode vaskerutiner er viktig om vinteren.
Og den står ute.
Men på en annen side, så tørker den faktisk når den står i oppvarmet garasje, det gjør den ikke i en kald (om du ikke lar den stå veldig lenge ).
Og kald luft bærer jo mindre fukt osv.
Forresten:
Vi har masse ambulanser i firmaet og mange står i oppvarmet garasje (flesteparten), og kondens er i allefall ikke synlig problem på disse bilene.
Men de stasjonene som ikke er flinke til å vaske har rustproblemer, og her spiller det ingen rolle om bilen står i varm eller kald garasje om vinteren.
Så jeg føler at jeg har nok erfaring til å fortsatt hevde at oppvarmet garasje ikke skaper nevneverdig rustproblemer.
Opphoping av saltlake og sand skaper rust.
4 år gammel bil, gått 60 000km, rust i alle skjermer, dører, panser, rundt vinduer, kanaler osv. Kjørt rundt i Oslo av gammel dame og til/fra Gardermoen i ett år.
MB a-klasse. Ikke den bilen som ruster minst, men jeg har aldri sett maken noen gang.
Jeg kommer ikke til å kjøpe bruktbil som har stått i varm garasje igjen.
-------------
Og den generelle "sannhet" har jo alltid sagt at carport er det beste for en bil, jeg tror fortsatt på det.
Siden jeg skal ha mekkeplass er ikke carport noe alternativ. Har vanskelig for å se for meg at en slik oppvarmet/tørr garasje er så mye værre enn en kaldere uisolert "fuktbeholder".
Hvis kondens blir ett problem, så får jeg bare parkere ute i de kalde årstida. Med motorvarmer/kupevarmer.