#11
 10,486     Akershus     0

Tror strengt tatt vaskerutinene har vesentlig større innvirkning på rust enn om du parkerer i en varm garasje eller ikke.

En automatisk underspyling montert rett før porten hadde vært noe ;)


Jo høyere temperatur, jo fortere ruster det. Er bilen full av snø, så er det bedre at den står ute i miniusgrader enn inne i plussgrader. Ved lang tids lagring har den det best inne, men en bil i daglig bruk har det best i car-port eller en kald garasje med god lufting.

Jeg driver for tida og maler panel i foreldrenes garasje. Den er uisolert og det trekker en del. Jeg tok med en 2kw vifteovn og luftavfukteren fra badet. Da jeg startet opp, viste den 88% rel.hum. Umiddelbart etter at jeg har dusjet, viser den vanligvis 80-86 på badet. I noen veldig få tilfeller har jeg sett 90%. Etter tre døgn med kontinuerlig varme og avfuktig, har det ramlet til ca. 40% .
Signatur

   #12
 111     0
Jo men en varm garasje som har varmepumpe og luftavfukter og en luftfuktighet under 40% er ikke noe dumt det. Å kjøre en bil med snø eller en våt bil inn i garasjen skader ikke. Det går noen timer også er snøen smeltet og luften er nede på 40% igjen.
Men det å vaske bilen, eller spyle av bilen i dann og vann er ikke dumt.

Det kommer til å bli en varm garasje på meg med varmepumpe og avfukter.
   #13
 10,486     Akershus     0

Jo men en varm garasje som har varmepumpe og luftavfukter og en luftfuktighet under 40% er ikke noe dumt det. Å kjøre en bil med snø eller en våt bil inn i garasjen skader ikke. Det går noen timer også er snøen smeltet og luften er nede på 40% igjen.
Men det å vaske bilen, eller spyle av bilen i dann og vann er ikke dumt.

Det kommer til å bli en varm garasje på meg med varmepumpe og avfukter.


Hvis du kjører bilen inn i garasjen mens den er våt eller full av snø/is, så vil det ta mer enn et par timer før den er tørr, selv om lakken utenpå kanskje er det. Tenk bare på alt som ligger inni rammer/rammevanger, og hvordan saltet og rusten komme til å få lov til å spise og kose seg der mens temperaturen stiger.
For en bil som brukes daglig, er carport det beste alternativet. Oppvarmet garasje bør unngås brukt "til normalt" når bilen er mye ut og inn.
Signatur
   #14
 86     Akershus     0

Og jeg har kjøpt bruktbil som har stått i varm garasje..... ikke en positiv erfaring i forhold til rust, står på verksted for rustreperasjoner i disse dager.

4 år gammel bil, gått 60 000km, rust i alle skjermer, dører, panser, rundt vinduer, kanaler osv. Kjørt rundt i Oslo av gammel dame og til/fra Gardermoen i ett år.

MB a-klasse. Ikke den bilen som ruster minst, men jeg har aldri sett maken noen gang.

Jeg kommer ikke til å kjøpe bruktbil som har stått i varm garasje igjen.
-------------

Og den generelle "sannhet" har jo alltid sagt at carport er det beste for en bil, jeg tror fortsatt på det.





Jeg kan vanskelig bevise det, men det faktum at din bil har rustet så til de grader fort, tror jeg har svært lite med din varme garasje å gjøre.

Det er varm garasje i i bopelen jeg bor, og de bilene som står der, har overhodet ikke rust, selv etter langt mer enn 4 år. Der har det blant annet stått en Mercedes.

Tror heller forklaringen må ligge i metallet som er brukt i produksjonen av bilen eller bearbeidingen av denne.

Hadde en varm garasje vært årsaken til at en helt ny bil ruster så vidt mye etter bare 4 år, tror jeg det ville vært større enighet om at varm garasje ikke er heldig mtp rust.

Det er nå bare min mening.. 
Signatur
   #15
 1,027     0

Hei står på trappene til å isolere garasjen min men har begynt å gruble på om det egentlig er nødvendig da jeg ikke har tenkt å ha oppvarming der,



Om du ikke skal ha varm garasje er det ingen grunn til å bruke penger på isolering (med mindre du skal offylle brannkrav).

   #16
 9,677     Kysten     0
Jeg har hatt mercedes tidligere. Den rustet noe vanvittig, det var riktig nok en E klasse. Mercedes tok garantijobben på den, men den bare fortsatte å ruste. Tror ikke det har noe med varm garasje å gjøre, jeg har ikke det.
   #17
 10,486     Akershus     0

Tror heller forklaringen må ligge i metallet som er brukt i produksjonen av bilen eller bearbeidingen av denne.


En 4 år gammel a-klasse ruster ikke sånn "av seg selv". Riktignok har ikke MB det beste ryktet for rust, men så til de grader ille er det ikke.

--
FrodeS
Styreformann MB Entusiastklubb
Signatur

   #18
 10,486     Akershus     0

Jeg har hatt mercedes tidligere. Den rustet noe vanvittig, det var riktig nok en E klasse. Mercedes tok garantijobben på den, men den bare fortsatte å ruste. Tror ikke det har noe med varm garasje å gjøre, jeg har ikke det.


1995-2003-modell ?
De ruster dessverre bare man snur ryggen til dem, og det er uansett hvordan de er brukt / oppbevart.
Signatur
   #19
 9,677     Kysten     0
Hei MB entusiast,litt på siden av tema (beklager), det var en 1999 mod den var 3 år gammel når jeg kjøpte den, første jeg gjorde var å skifte alle dører og bakluke, på garanti. Da bilen var 4 år var den full av rust igjen. Fantastisk bil ellers og hadde gjerne kjøpt en sånn igjen dersom jeg var trygg på at den ikke rustet slik som dette.

Gråt likevel noen tårer når den ble solgt.... Smile
   #20
 10,486     Akershus     0

Hei MB entusiast,litt på siden av tema (beklager), det var en 1999 mod den var 3 år gammel når jeg kjøpte den, første jeg gjorde var å skifte alle dører og bakluke, på garanti. Da bilen var 4 år var den full av rust igjen. Fantastisk bil ellers og hadde gjerne kjøpt en sånn igjen dersom jeg var trygg på at den ikke rustet slik som dette.

Gråt likevel noen tårer når den ble solgt.... :)


210 er karosserikoden på den du hadde, og den er helt tragis. Som du sier, så er det flotte biler ellers, men det nytter jo ikke når de ramler fra hverandre bare du snur ryggen til. Når forhandleren i tillegg er svært kranglete og ofte gjør dårlige jobber, så blir det gjerne den siste MB folk kjøper på en stund. Heldigvis ser det ut til at modellen som kom etter var svært mye bedre. Inntil jeg får råd til en sånn, så koser jeg meg med min 1992-modell som snart runder 0,5 mill. km.

Vi får prøve å holde denne tråden til isolerte garasjer, så kan heller mb-snakk foregå her : www.mbentusiastklubb.com :-)

Så mye for dagens reklame.


Skulle jeg bygget garasje nå, så ville jeg nok klargjort den for isolering, muligens også lagt inn, men jeg ville også hatt mulighet for god utlufting.
Signatur