Vi har 8 slike, fikser 8stk 19" Model Y felger helt fint. Ikke ideelt med gjengestag mot felghull, men dro en tynn pvc-slange over og da funker det helt fint.
Montert på 148x36mm bjelke og skrudd i stenderene i veggen...turte ikke stole på at 15mm osb plater holdt , det er jo fort 25-30kg/hjul på moderne biler. Nå blir bjelken litt svart av gummien istedenfor den hvite veggen den er skrudd på også, som en liten bonus...ser bedre ut lenger👍
Har man "smale" hjul, kan man jo vurdere denne løsningen også...men å lagre dekk stående, er generelt en dårlig idè, og særlig om det skulle lekke litt og hjulet blir deformert.
Hva er årsaken til at lagring stående er et stort problem? Folk lagrer jo hobbybilene sine stående en hel vinter meg inkludert:D Får ikke flatspots på dekka etter 5 mnd i vinterdvale
Hva er årsaken til at lagring stående er et stort problem? Folk lagrer jo hobbybilene sine stående en hel vinter meg inkludert:D Får ikke flatspots på dekka etter 5 mnd i vinterdvale
Hvis det lekker luft, så er veggen i dekket ødelagt når det har stått på felgen en stund. Når der ubelastede (i hylla) er dette mindre sannsynlig, om det ikke er noen pløsete dekk fra en offroader eller lignende.
Man bør heller lagre de liggende oppå hverandre, om man ikke har egnede lagringsmuligheter. Dekkhotellene blåser selvfølgelig i slikt, de skal bare tjene penger , og areal koster, så da må det stå butt-i-butt med dekk i reolene 😄
Hva er årsaken til at lagring stående er et stort problem? Folk lagrer jo hobbybilene sine stående en hel vinter meg inkludert:D Får ikke flatspots på dekka etter 5 mnd i vinterdvale
Hvis det lekker luft, så er veggen i dekket ødelagt når det har stått på felgen en stund. Når der ubelastede (i hylla) er dette mindre sannsynlig, om det ikke er noen pløsete dekk fra en offroader eller lignende.
Man bør heller lagre de liggende oppå hverandre, om man ikke har egnede lagringsmuligheter. Dekkhotellene blåser selvfølgelig i slikt, de skal bare tjene penger , og areal koster, så da må det stå butt-i-butt med dekk i reolene 😄
Det der mener jeg er arvet kunnskap som ikke lenger er relevant. Moderne dekk er ofte "run-flat" og stive som fy, veggprofilen på dekkene har synket med tiden (som gir stivere dekksider) og dekk+felg er ikke alene vekt nok til å deformere dekk.
Teoretisk er det nok best å lagre dekk/felg liggende, men i praksis er det ett fett.
Likte det sykkelopphenget på illustrasjonsbildet. Hvor er det hentet fra?
Alle dekkhotell jeg har sett lagrer dekkene stående, selv om jeg også har lært at det ikke er det beste for dekkene
Det er dette systemet. Altfor dyrt for meg og jeg trenger ikke lås osv når man har egen garasje. Men konseptet ellers var genialt. Jeg skulle gjerne hatt noe slik at jeg kan henge to hjul utenpå hverandre.
Det er to firkantrør ut fra vegg og så en fastmontert bom med hengelås ytterst. Veldig simple greier om man ikke trenger å gjøre systemet innbrudssikkert.
Pass bare på fester i vegg. Jeg startet et sted å skru opp men skuer som fulgte med det som var kjøpt vred en av hodene på selv om en brukte anbefalte hull diametre. Så jeg ville kjøpt bolter et sted jeg kan stole på de hvis vekten er stor.
Ikke ideelt med gjengestag mot felghull, men dro en tynn pvc-slange over og da funker det helt fint.
https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/verkstedinnredning/dekkstativ/dekkhenger-2-stk-2000041338
Montert på 148x36mm bjelke og skrudd i stenderene i veggen...turte ikke stole på at 15mm osb plater holdt , det er jo fort 25-30kg/hjul på moderne biler.
Nå blir bjelken litt svart av gummien istedenfor den hvite veggen den er skrudd på også, som en liten bonus...ser bedre ut lenger👍
Har man "smale" hjul, kan man jo vurdere denne løsningen også...men å lagre dekk stående, er generelt en dårlig idè, og særlig om det skulle lekke litt og hjulet blir deformert.
https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/verkstedinnredning/dekkstativ/dekkstativ-2000032656
Alle dekkhotell jeg har sett lagrer dekkene stående, selv om jeg også har lært at det ikke er det beste for dekkene
Hvis det lekker luft, så er veggen i dekket ødelagt når det har stått på felgen en stund.
Når der ubelastede (i hylla) er dette mindre sannsynlig, om det ikke er noen pløsete dekk fra en offroader eller lignende.
Man bør heller lagre de liggende oppå hverandre, om man ikke har egnede lagringsmuligheter. Dekkhotellene blåser selvfølgelig i slikt, de skal bare tjene penger , og areal koster, så da må det stå butt-i-butt med dekk i reolene 😄
Det der mener jeg er arvet kunnskap som ikke lenger er relevant. Moderne dekk er ofte "run-flat" og stive som fy, veggprofilen på dekkene har synket med tiden (som gir stivere dekksider) og dekk+felg er ikke alene vekt nok til å deformere dekk.
Teoretisk er det nok best å lagre dekk/felg liggende, men i praksis er det ett fett.
Det er dette systemet. Altfor dyrt for meg og jeg trenger ikke lås osv når man har egen garasje. Men konseptet ellers var genialt. Jeg skulle gjerne hatt noe slik at jeg kan henge to hjul utenpå hverandre.
https://www.dekkstativ.no/
Jeg holder en knapp på dette stativet fra Biltema m.fl: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/verkstedinnredning/dekkstativ/dekkstativ-2000032656
Med to slike så slipper jeg å tapetsere en hel vegg med hjul.
God stemning om 100kg dekk faller ned på taket eller panseret, fordi festemateriellet ga etter.🙈