1,398    10    0  

Mekkegarasje - hvilken løftebukk, og er 6 meter lang nok?

 299     0
Har nettopp bygd carport til campingvogna på ene kortveggen på fjøsen, som er 6 meter lang - den ble altså 6x4 meter. Jeg syntes 6 meter lengde på en garasje hørtes veldig lite ut, men i går sto jeg i carporten og byttet dekk på bilen, og oppdaget det var jo slettes ikke så liten plass likevel. Men det var på en liten bil, hvordan blir det om jeg skal inn med en større bil. Så spørsmålet er vel egentlig; er 6 meter lengde på en garasje som man skal mekke i for lite? Jeg kan jo bygge den lengre så klart, men det blir penere om den har samme lengde som fjøsveggen. 

Og skal jeg bygge ny garasje så vil jeg ha løftebukk der. Hva anbefales om dagen? Vil ikke har tosøylet eller firesøylet, så det må bli en form for sakseløft. Skal jeg felle den ned i garasjegulvet? Skal jeg ha en flyttbar?Har noen prøvd ut noe som kan anbefales? 
Signatur

   #2
 103     Norge     0
Jeg velger å tro at 6meter innvendig er greit. Skal selv igang med dette, og min blir 605cm innvendig med forhøyet undergurt slik at jeg får en fri høyde på 350cm på den ene siden. Jeg skal ha innkjørsel på 'takrennesiden', beklager mangel på fagspråk. Dette gir litt redusert høyde i hver ende, men så skal ikke jeg ha carvelle på bukken heller. De fleste personbiler er under 5m.

Ellers, i min gamle garasje byttet jeg motor på en -98 range rover, og tok motoren ut/inn foran med portene lukket, den garasjen var 595 innvendig. Det var ikke mange cm klaring, og hengerfestet tok i porten. Men gikk, det gjorde det.

Ang lift, jeg hadde også tanker om nedfelt sakselift, men har slått det fra meg foreløpig, da det gir litt begrenset tilgang under bilen, samt at det er ikke alle biler som passer, så i mange tilfeller må det lages spesialfester for å treffe de rette punktene på bilen. Et tredje og kanskje irrelevant punkt var for meg at jeg ser ikke noe skikkelig låsing av disse på de jeg kikket på, så metalltretthet/dårlig legering kan være skummelt, og det er mange punkter som kan feile, så en begynnende svikt kan være vanskelig å oppdage.

Stenhøj har forøvrig også slike, ms35. Går du for en sakseløft løsning, oppdater gjerne tråden med erfaringer, har ikke avskrevet det helt selv og skal ikke støpe før til våren!

  (trådstarter)
   #3
 299     0
Slike lifter som obbbjoh linket til har jeg sett en del på. Ser dem er på full fart inn i privatmarkedet i USA. Men jeg har jo ikke så lyst til å handle sånt uten at noen andre har erfaring med det. Man satser jo livet sitt på kvaliteten..
Signatur
   #4
 3,277     I huset mitt     0
QuickJack har jo flotte løftere som er ultraportabel og gir veldig bra tilgang til undersiden av bil. Ulempe at den ikke løfter allverdens da, men fordel at den gir mange muligheter i trang garasje. -Eks løfte bilen fra siden slik at bil kommer helt inntil vegg for god tilgang til en side, etc.
   #5
 4,202     0
Slike lifter som oddbjoh linket til har jeg sett en del på. Ser dem er på full fart inn i privatmarkedet i USA. Men jeg har jo ikke så lyst til å handle sånt uten at noen andre har erfaring med det. Man satser jo livet sitt på kvaliteten..


Sjekk detailersclub norway - DCN - det er det noen som har den liften jeg linket til i nærmest daglig bruk, og som sikkert kan stå inne for kvaliteten.
   #6
 24     0
Jeg har en garasje som er 6,2m lang og 8m bred (utvendige mål) med portåpningen på den lengste veggen. Har en sakseløfter fra Nordic Lift og synes det er god plass på sidene. Som regel bruker jeg bukken for å mekke på ting under bilen og da trenger jeg ikke så mye plass verken foran eller bak. Sakseløfteren har brede plattformer noe som begrenser tilgangen til ting midt under bilen men per dags dato har jeg ikke hatt noe problemer. Skal man f.eks demontere eksosanlegg, bremserør etc. så kan det kanskje være at platformene kommer i veien.
   #7
 549     Skien     0
Skal du mekke, skru og gjøre arbeid på bilen så er 6m garasje for kort, gitt at du skal jobbe på en medium størrelse sedan.

awt
   #8
 310     Karmøy, Rogaland     0
Jeg vet ikke om jeg har så mye å bidra med, men jeg monterte bukk i egen garasje i vår, og kan jo nevne litt rundt erfaringene der.

Jeg valgte nedfelt saksebukk på grunn av at dette er en bruksgarasje. En tosøyler ville bare stått i veien. Videre så kommer jeg neppe til å drive å bytte kanaler, eller gjøre større mekaniske ting, men det er ikke usannsynlig at det blir bilpleie og den type ting, og da vil en sakseløfter være mindre i veien. Sånn jeg forstår det er dette snakk om et rent mekkeverksted, og om du antar du kommer til å gjøre ting overalt på en bil er nok en tosøyler veien å gå. Om det kun er snakk om polering ville jeg holdt meg til en sakseløfter.

Når det gjelder størrelsen har jeg akkurat seks meter der bukken står. Dette går greit for de småtingene jeg gjør, men man kommer f.eks. ikke skikkelig til med en elefant e.l. om man skal bytte motor. Her kan man rett og slett ikke få stor nok plass, det blir aldri for stort. For min egen del har jeg mulighet til å rive en vegg slik at jeg får noen meter til om behovet skulle melde seg.
   #9
 5,111     Sørnorge     0
En tommelfingerregel er vel at man skal bygge så stort man kan når man først bygger garasje.
   #10
 1,749     Norge     0
Du kan sjekke ut to søyler som kan enkelt demonteres. Jeg har en slik, og den demonteres veldig enkelt. (TechLift T3). Obs jeg har ennå ikke demontert min mere enn en gang, da jeg stadig har bruk for den, og jeg har plass nok:D