Jeg vet bare at en skal være forsiktig her siden det er torosjonsfjær som skal spennes og den trenger ikke å være noen spøk. Jeg tror en setter inn på et håndtak og spenner opp fjær. Tror en ser et hull her i rullen ute til venstre. Hvis det er rett se om det er liknende hull i andre deler av denne fordi tror det er to håndtak som en flytter etter tur når en spenner opp. Men jeg har bare monterte med annen type fjær.
Men en kan f.eks. finne bruksanvisning på Hörmann garasjeport. De har forskjellige typer port beslag men de har også et som bruker torosjonsfjær.
I midten av staget ser du noen hull man skal sette en stålstang i. Faktisk to, men man må ta ut en og en når man har rotert 90 grader og putte inn i neste hull. Det er slik man spenner opp fjæren.
Med stangen i hullet løsnes boltene på hver side mener jeg å huske. Da løsner akselen og hvis ikke stangen er i, så spinner akselen rundt med en voldsom kraft. Du må holde den godt fast.
Det ene wire-hjulet er rødt, og det andre er blått. Produsenten har en anbefaling til hvor mange turns du skal ha på hver fjær for å få korrekt motkraft.
Når en port er 100% korrekt spent opp skal den kunne hvile i halvåpen posisjon og ikke dette ned eller bli dradd opp.
Dette var slik jeg gjorde det på en Wisnowski port for lenge siden. Fikk en monteringsanvisning (som var så som så) og monterte porten selv.
I midten av staget ser du noen hull man skal sette en stålstang i. Faktisk to, men man må ta ut en og en når man har rotert 90 grader og putte inn i neste hull. Det er slik man spenner opp fjæren.
Med stangen i hullet løsnes boltene på hver side mener jeg å huske. Da løsner akselen og hvis ikke stangen er i, så spinner akselen rundt med en voldsom kraft. Du må holde den godt fast.
Det ene wire-hjulet er rødt, og det andre er blått. Produsenten har en anbefaling til hvor mange turns du skal ha på hver fjær for å få korrekt motkraft.
Når en port er 100% korrekt spent opp skal den kunne hvile i halvåpen posisjon og ikke dette ned eller bli dradd opp.
Dette var slik jeg gjorde det på en Wisnowski port for lenge siden. Fikk en monteringsanvisning (som var så som så) og monterte porten selv.
Takk for svar. Jeg har ikke fått med de stagene du referer til dessverre. Vet ikke om det er mulig å få tak i heller..
Det er bare to "pinner" som ikke brekker som en trenger så del av et gjengejern tror jeg kan brukes. Men en må være veldig nøye når en gjør dette siden det er store krefter i dette og den må ikke spinne ut av seg selv ved at en "glipper" så en må sjekke at en er fornøyd med det en bruker. Porten skal som beskrevet over kunne stå i ro i en hvilken som helst posisjon. Når porten er oppe så vil en ha minst spenn på fjæren og så vil bevegelsen nedover spenne denne mere og mer for å motvirke vekten av porten.
Det er bare to "pinner" som ikke brekker som en trenger så del av et gjengejern tror jeg kan brukes. Men en må være veldig nøye når en gjør dette siden det er store krefter i dette og den må ikke spinne ut av seg selv ved at en "glipper" så en må sjekke at en er fornøyd med det en bruker. Porten skal som beskrevet over kunne stå i ro i en hvilken som helst posisjon. Når porten er oppe så vil en ha minst spenn på fjæren og så vil bevegelsen nedover spenne denne mere og mer for å motvirke vekten av porten.
Og porten skal være helt lukket når dette gjøres regner jeg med?
Ja den må være lukket, ellers kommer man ikke til arrangementet på topp. Stengene er bare en stålstang, 10mm eller noe, kanskje 50 cm lang. Jeg er ikke helt sikker på om en gjengestag vil være sterk nok. Kanskje det kan gå med en som har styrke 8.8 eller noe.
Søk på garage door torsion spring wind up så finner du en del videoer om dette osv.
Ja den må være lukket, ellers kommer man ikke til arrangementet på topp. Stengene er bare en stålstang, 10mm eller noe, kanskje 50 cm lang. Jeg er ikke helt sikker på om en gjengestag vil være sterk nok. Kanskje det kan gå med en som har styrke 8.8 eller noe.
Søk på garage door torsion spring wind up så finner du en del videoer om dette osv.
Men en kan f.eks. finne bruksanvisning på Hörmann garasjeport. De har forskjellige typer port beslag men de har også et som bruker torosjonsfjær.
Det er slik man spenner opp fjæren.
Med stangen i hullet løsnes boltene på hver side mener jeg å huske. Da løsner akselen og hvis ikke stangen er i, så spinner akselen rundt med en voldsom kraft. Du må holde den godt fast.
Det ene wire-hjulet er rødt, og det andre er blått. Produsenten har en anbefaling til hvor mange turns du skal ha på hver fjær for å få korrekt motkraft.
Når en port er 100% korrekt spent opp skal den kunne hvile i halvåpen posisjon og ikke dette ned eller bli dradd opp.
Dette var slik jeg gjorde det på en Wisnowski port for lenge siden. Fikk en monteringsanvisning (som var så som så) og monterte porten selv.
Takk for svar.
Jeg har ikke fått med de stagene du referer til dessverre. Vet ikke om det er mulig å få tak i heller..
Og porten skal være helt lukket når dette gjøres regner jeg med?
Stengene er bare en stålstang, 10mm eller noe, kanskje 50 cm lang.
Jeg er ikke helt sikker på om en gjengestag vil være sterk nok. Kanskje det kan gå med en som har styrke 8.8 eller noe.
Søk på garage door torsion spring wind up så finner du en del videoer om dette osv.
Takk for info 😊