9,918
13
1
Rusten armering garasjetak
257
Trondheim
0
Jeg holder på å kartlegge tilstand og planlegge oppussing av vår enebolig fra 1952. Vi kjøpte boligen i august 2010, og har fått gjort unna en del viktige ting, blant annet nytt strøminntak og sikringsskap. En ting som må utbedres er vårt garasjetak som har terasse på oversiden. Kan noen ut fra bildene svare meg på følgende:
1. Hvordan kan en få satt opp nye armeringsjern eller bærende konstruksjon?
2. Hvor omfattende er en slik jobb? Pris?
3. Kan det være aktuelt som "førstehjelp" å montere opp noen solide trebjelker parallelt midt mellom eksisterende mur/armeringsjern bjelke (håper dette var forståelig...)?
Mottar alle gode råd med stor takk :)
PS: Garasjen brukes nå kun som redskapsbod. Den er bygget etter 1950-talls bilstørrelse, og vil kanskje bli brukt som garasje den dagen vi kjøper oss en liten el-bil ;D
1. Hvordan kan en få satt opp nye armeringsjern eller bærende konstruksjon?
2. Hvor omfattende er en slik jobb? Pris?
3. Kan det være aktuelt som "førstehjelp" å montere opp noen solide trebjelker parallelt midt mellom eksisterende mur/armeringsjern bjelke (håper dette var forståelig...)?
Mottar alle gode råd med stor takk :)
PS: Garasjen brukes nå kun som redskapsbod. Den er bygget etter 1950-talls bilstørrelse, og vil kanskje bli brukt som garasje den dagen vi kjøper oss en liten el-bil ;D
Rusten her er ikke særlig omfattende. Imidlertid er dette jernet havnet alt for langt ned i støpen slik at det der lite overdeking. Det fremmer rust og gjør også at dette jernet ikke bidrar stort. Imidlertid så er dette neppe det eneste armeringsjernet og taket står og har stått siden 1950-tallet. Dette mener jeg holder i 100 år til, gitt at det ikke tilkommer vann i støpen.
Takk for svar! Det ligger to synlige armeringsjern i hver bærebjelke. Totalt 6 bærebjelker. Der er bare ETT område på ca en meter på EN av murbærebjelkene, der armeringsjernet er nesten rustet sundt. Ellers er tilstanden der jern er synlig som på det første bildet. Det ligger et grønt gummiaktig belegg på garasjetaket, som ser bra tett ut.
Hvor stor rolle spiller armeringsjernene i den bærende konstruksjonen? Er det mulig å se ut fra bildene hva slags betongelement som har blitt brukt hos meg?
Generelt om armering: det er armeringen på undersiden av elementet som er det bærende i elementet. Betong i seg selv tåler svært lite strekk, det må armeringen ta. På oversiden er det trykk, det fikser betongen. (Ofte er det noe armering her også bl.a. for transport av elementene til byggeplass.)
Når jeg sier at en ikke behøver å gjøre noe her så er det ut fra den betraktning at belastningen er beskjeden, det kommer ikke plutselig et et vogntog oppå her. Gitt at rustangrepet blir så omfattende at armeringen gir etter, så er det svæææææær lite sannsynlig at dette detter ned, det vil få en nedbøyning, det vil begynne å falle betongbiter fra undersiden osv. En vil få masse forvarsel. Skulle en velge å renovere, ville jeg ev. vurdert å rive taket og bygge garasje stor nok til en 50-talls amerikaner ;D
Det belegget på toppen ville jeg sjekket nøye. Hvis det har ligget fra 1950 vil jeg tro at det trenger utskiftning. Det er et poeng å holde betongen tørr av mange grunner.
Den dagen vi skal renovere garasjen skal jeg huske ditt råd om dimensjonering ;D
Takk for hjelpen!
Enkel og billig test og en sover godt om natten om alt går bra.
He he... ;D ;D
Veldig mange fjøsgulv ga etter på 90 tallet og dyra datt ned i gjøsselkummen.
Mange fjøs har så store problemer med rustspreng i betongen at dårlig konstruerte løsninger har vært nære på å kollapse 10-15 år etter bygging. Det er noe med møkka som reagerer og tærer mye hardere på armeringa enn vanlig, som da ruster fort og sprenger vekk betongen.
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article109611.ece
Så at et armert betongprodukt ikke overlever fjøs, har ingen sammenheng med bruk av produktet i privat garasjesammenheng.