4,604    11    4  

Spørsmål ang montering av dreneringsrenne foran garasjeplate

 108     RAUFOSS     2
Hei,

Har prøvd å google litt og lete i forumet, men jeg finner ikke helt et svar som jeg slår meg til ro med.

Lite manualer som viser montering av en slik renne helt inntil noe fast, det er som regel midt mellom noe man kan flytte på og legge tilbake, feks belegningsstein.

Har tenkt å legge renna klin inntil betongplata. Da kan jeg legge betong under og i "front" av renna, men jeg aner ikke hvordan jeg skal få noe inn på baksiden, altså mellom renna og betongplata. Siden betongen skal være jordfuktig så kan jeg ikke legge i betong, og presse den inn heller.

Det kommer heller ikke fram noe sted hvor mye fall som skal brukes, eller om det er fall innvendig i rørene? Det er penest om den kan ligge helt rett..

Takk for svar.

_

Kim
Signatur

   #1
 3,277     I huset mitt     1
Eks Aco Drain drensrenner skal settes i en "fot" av jordfuktig betong.
Vil anta at du skal ha drensrenna litt lavere enn fronten på plata, og plata er sikkert ikke mere enn 10cm tykk så du bør få til en fin fot som renna skal stå i.

Om du har verden dypeste betongplate i garasjen, så vil du jo fortsatt få til en fot på renna under og forran.Wink


Vil anbefale å kjøpe en drensrenne som er laga for tungtrafikk forran garasjen. da det jo kan bli mye kjøring over den.

Fall må du normalt bygge inn selv, husk sandfang-modul i enden og fall på rør videre.
   #2
 5,009     Sørlandet     0
På aco er det fall inni renna. Se etter pila når du monterer. Sett den i jordfuktig og når dette er tørt kan du ha litt langs kantene evt noe tyntflytende om det ikke er plass. Som nevnt over er sandfanger gull og nok fall på rør ut. Regn med å grave litt;)
   #3
 3,277     I huset mitt     0
Aco har flere typer renner, ikke alle har (hadde ikke) innebygget fall i renna.Wink

Høyden på renna og plassering/fall/avløp vil også bestemmes noe av mengde overflatevann som skal dreneres i renna.
-Kjedelig å få vann i garasjen om renna ikke klarer å ta unna.
  (trådstarter)
   #4
 108     RAUFOSS     0
Takk for svar.

Har litt fall ut fra garasjen, og vi lager litt fall på innkjørselen slik at det meste skal gå til siden for portene. Fronten på plata er vel 14cm tykk, 17 bak. Ligger bare subbus foran der nå, så enkelt å krafse frem plass. Sender vannet ut i oppfylling garasjen er på, sprengt fjell, og flisberg i bunnen, det meste av vann pleier å bli borte der Tongue

Men da forstår jeg det rett, kun en fot, og evt lage fall selv om nødvendig.

Coop har en styggbillig pakke, 599 for 3 meter. Tenker jeg prøver to av disse, det er Aco Hexaline. Har 6.6 meter bredde på garasjen, men 6 meter skal ta portene greit. EVt ta med en ekstra kanal, om de har løst.

Signatur
  (trådstarter)
   #5
 108     RAUFOSS     1
Snakket med produsenten og fikk avklart litt:

Betongen under er som nevnt over her kun for å få en jevn trykkbelastning.

Jordfuktig betong er for at man trykker dem ned og på sett og vis får støpt dem fast.

De var ment å ligge i vater, selv om de ikke har noe innvendig fall, men fall ellers var valgfritt.

Jeg har nå en 20cm dyp, 5-6cm tykk støpt plate rett foran garasjeplata som er i vater. Siden jeg skulle ha asfalt inntil, så skulle dette gå helt fint at den ikke "satt fast" i betongen. Når jeg foreslo å dra på litt flislim for utendørsbruk og sette dem ned i, så mente de at det var helt 110%.
Signatur
HSt
   #6
 37,558     Lillestrøm kommune     0
Det vil være en tabbe å ikke sette de i jordfuktig betong har sett mange slike flytte på seg når de ikke er satt i dette spesielt når du skal ha asfalt ville jeg gjort det
  (trådstarter)
   #7
 108     RAUFOSS     0
Hm, blir spennende å se da.

Produsenten sa at målet med den fuktige betongen var å "lime" den fast og at betongen var lettere å høydejustere i den konsistensen. Nå står min i flislim, som er lagt oppå 5cm betong som jeg la ned først.

Uansett, det er ikke mulig å lime dette. Typen plast kan ikke limes til noe, uten spesiallim. Den står derimot godt plantet ned i en "form", så den eneste veien den i så fall kan gå, er opp. Og det ville gjelde jordfuktig betong også. Sideveis vil den ikke kunne bevege seg før kreftene blir veldig store, og da er det noe annet som er feil i utgangspunktet Tongue
Signatur

TDJ
   #8
 1,646     Asker      0
Hei,
vekker opp en "gammel" tråd her...
Er i en lignende situasjon; skal drenere med ACO Hexaline foran en (eksisterende) garasjeport og lurer på hvilke erfaringer trådstarter har gjort.
(Men, hos meg skal garasjegulvet støpes ETTER ferdig montert drensrenne OG asfalt legges inn mot renne til slutt)

Har løsningen fungert bra ?
Problemer med telehiv ?
Asfalt avsluttet kant-i-kant mot renne ?

Forstår det slik at trådstarters "konstruksjon" er som følger (bottom-up):

Fyllmasse
5 cm betong
Avretting med flislim under ACO Hexaline (side-utløp eller bunnutløp ?!)
Antar videre (etter ACO er i stabilt leie) oppfylling med betong på sidene av ACO opp til øverkant , dvs ca 8 cm betong
Hvor "bredt" ble disse sidene støpt ?
Ble det laget forskaling ut mot sidene eller legges betong rett mot massene på siden ?

Lurer også på type rist benyttet; følger med plast-rister i min "pakke" - har kjøpt til alu-rister, men tror jeg må benytte støpejerns-rister i hjulsporene...

Kommentarer/råd anyone ?!
Signatur
TSt
   #9
 14,970     0
Er det telefarlige masser under garasjen bør en ha markisolasjon utenfor dvs et stykke under rennen. Det finnes god trykkfast isolasjon hos f.eks. Sunde.
TDJ
   #10
 1,646     Asker      0
Er det telefarlige masser under garasjen bør en ha markisolasjon utenfor dvs et stykke under rennen. Det finnes god trykkfast isolasjon hos f.eks. Sunde.

Er (bare) en av sakene jeg funderer på, ja.
ACO Hexaline bygger 8 cm i høyden (dvs dybden). Anbefales 5 cm betong "såle" under denne. Dvs total dybde fra topp av kanal til under betong er 13 cm.
Om jeg skal legge ned 5 cm XPS for å forhindre tele, hvor skal denne i så fall ligge ?!
Under "sålen" ?!
Det vil i så fall garantere at alt OVER XPS'en blir frostutsatt....
Overdekning av XPS blir også bare 5 + 8 = 13 cm..., bilen som skal ut og inn her veier 2,2 tonn Unsure
Legger ved en grovskisse (uten XPS) som viser ca opplegget pr nå.


Signatur