9,582
10
2
Tregulv i garasje
79
2
Jeg har en garasje med egen port i en lang utendørs fellesgarasje. Antagelig bygd rundt 1970.
«Gulvet» er jord/stein/grus og jeg har nå lyst å gjøre det litt bedre med mindre «møkk».
Jeg har ikke målt den ennå, men typisk liten og trang..
Jeg vil nok ikke støpe med alt det kreves av graving osv.
En annen i rekken har tregulv har jeg sett. Det høres ut som en overkommelig jobb å lage en slags treplatting som gulv.
Det vil ikke bli gjort noe mekanikkerjobb /oljeskift osv der inne, er stort sett en bil som skal stå stille på alle 4 hjula.
Det virker som tregulv ikke er så vanlig, men hva sier ekspertene her? Er det helt bak mål eller en ok løsning?
Noen tips på materialer og CC osv for å få dette til?
Takk for alle tips.
«Gulvet» er jord/stein/grus og jeg har nå lyst å gjøre det litt bedre med mindre «møkk».
Jeg har ikke målt den ennå, men typisk liten og trang..
Jeg vil nok ikke støpe med alt det kreves av graving osv.
En annen i rekken har tregulv har jeg sett. Det høres ut som en overkommelig jobb å lage en slags treplatting som gulv.
Det vil ikke bli gjort noe mekanikkerjobb /oljeskift osv der inne, er stort sett en bil som skal stå stille på alle 4 hjula.
Det virker som tregulv ikke er så vanlig, men hva sier ekspertene her? Er det helt bak mål eller en ok løsning?
Noen tips på materialer og CC osv for å få dette til?
Takk for alle tips.
Om du vurderer tregulv så vil du vel ikke bygge gulvet høyere enn dagens nivå; da må du uansett fjerne jord/sand /grus først.......skal du ha tregulv så må du bruke trykkimp materiale og passe på at det er stabilt under der bilhjulene kommer.
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Nå vet ikke jeg hva som skal til for å støpe, men jeg trodde jeg måtte dypere ned og isolere og greier.
Uansett tror jeg ikke at jeg skal støpe nå, men gjøre noe som er lettere håndterlig og ikke minst frakte. Pris er forsåvidt en faktor også.
Derfor tenkte jeg på tregulv. Det øverste laget i garasjen nå er allerede litt nedsenket og rimelig løst så å få på plass noen større bjelker og skyve overskuddsmaterialet rundt skal være greit.
Er det andre som har forslag og synespunkter?
Treverk er ikke løsningen for noe som skal holde 2 tonn og stå bløtt 50% av tiden.
Asfalt, igjen mere komplisert. Mente at det ble frarådet pga avgasser?
Berre pass på at det er plant underlag, legg så ut trykkimpregnerte terassebord i lengderetninga av bilen.
Helst med cc 20 cm (dersom desse er 95mm breide) der bilhjula vil gå, resten hoder med cc 60.
Så legger du terassebord på tvert av dette igjen.
Dette vert en flake som 2formar2 seg etter underlaget, og som gjerne får litt svikt, men det spiller vel ingen rolle?
Et tregulv i impregnert treverk funker fint det og. Men det lønner seg å fjerne det øverste laget og legge litt drenerene grus/pukk.
Enig, men TS ønska minst muleg styr.
Og legger du denne flaken rett på molda, vil han sikkert vare i minst 20-30 år likevel.
Drenerende masser vil gjøre at det er større sjanse for at gulvet vil holde seg tørt, enn at det ligger i søla og trekker vann hele tiden. Det vil også minske sjansen for at det evntuelt blir is når kulda setter inn.
2"4" eller 2"6" eller 2"8" trykkimp(dimensjon etter det som blir billigst m2 pris) i lengderetning i garasjen; skrudd fast i feks 2"4" som er gravd ned på tvers(minst 4 stk) fordelt på garasjelengden...........
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til