201    10    0  

Trippelgarasje - tre vs betong?

 2     0
Jeg skal bygge trippelgarasje på ca 70 m2. Garasjen må sprenges inn i skrånende terreng, og jeg vurderer derfor å bygge bakvegg (10  m)  og deler av sidevegger i betong og fylle tilbake mot betongveggen(e) for å unngå at det samler seg rask og rusk samt redusere vedlikehold. Hvordan kommer dette ut prismessig i forhold til bygge i tre?

   #1
 6,403     Akershus     0
Dersom du tenker å fylle tilbake masser opp på veggene er vegger av tre utelukket. De tåler ikke massetrykket.


.Thag
  (trådstarter)
   #2
 2     0
Dersom du tenker å fylle tilbake masser opp på veggene er vegger av tre utelukket. De tåler ikke massetrykket.


.Thag

Nei selvsagt ikke. Vurderer betong for å unngå rusk og rask i gropa mellom fjell og vegg - samt redusere vedlikehold. Men til syvende og sist blir det et kostnadsspørsmål (antar at betong blir vesentlig dyrere enn tre).
HSt
   #3
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Du må tenke på avstiving når vi bygde med KUB mur (reduserer kondensrisiko) så la vi inn en avstiving utvendig bak en dobbeltgarasje som er fylt igjen bak. Løs leca er lurt.
   #4
 24,668     Akershus     0
Et sted så jeg en innsprengt skjæring med car-port. Her var fjellet vegger på to sider. Dvs egentlig på ene langsiden. I lengderetningen er taket litt for kort.
Siste side med en lav støttemur med vegg oppå.
Ser ganske ok ut og langveggen er helt uten både rusk og rask eller vedlikehold.
Signatur
TSt
   #5
 14,509     0
Siste løsningen avhenger veldig av fjell kvalitet og at det ikke renner vann ut av fjell skråningen.
HSt
   #6
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Ja jeg var på visning i en dryppsteinshule i Nittedal en gang som var en ikke vellykket utgave av Kjell sin  garasje løsning. Selger var tydeligvis fortvilet for han visste ikke hva som egentlig skulle berge garasjen.
   #7
 6,403     Akershus     0
Dersom du tenker å fylle tilbake masser opp på veggene er vegger av tre utelukket. De tåler ikke massetrykket.


.Thag

Nei selvsagt ikke. Vurderer betong for å unngå rusk og rask i gropa mellom fjell og vegg - samt redusere vedlikehold. Men til syvende og sist blir det et kostnadsspørsmål (antar at betong blir vesentlig dyrere enn tre).

Er ikke mye å vurdere. Leca eller betong. Eller en annen form for murverk. Tre er utelukket.


.Thag

   #8
 24,668     Akershus     0
Ja jeg var på visning i en dryppsteinshule i Nittedal en gang som var en ikke vellykket utgave av Kjell sin garasje løsning. Selger var tydeligvis fortvilet for han visste ikke hva som egentlig skulle berge garasjen.

Enig i at innsig av vann kan være et problem. Dog, om en lager en slukt på utsiden av en trevegg og det kommer mye vann, så må en finne en måte å bli kvitt det på da også.

I dette tilfellet er det dog null problem. Lite med vann og hele konstruksjonen er så luftig at det blir som å parkere i en carport på flat mark. Vedlikeholdet er minimalt: deler av en langvegg, noen vindskier og en gavl. Kostnaden er stort sett taket med w-stoler og stein.
Signatur
HSt
   #9
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Ja helt åpen så går det nok bedre her i mitt eksempel flommet vannet inn og fordampet og hang som dråper fra tak og vegger. Det hadde visst vært tørt helt i starten. Tror rive alt å starte på nytt var den billigste løsningen her
   #10
 5,432     Akershus     0
Det skal vel ikke så mye til om en støper en betongvegg og det ikke blir for høyt. Er det fjell, er det begrenset med jordtrykk og kan enkelt fylles pent igjen, samme med en Lecamur Personlig har jeg mot fjell halve høyden støpt og resten Leca. Krever ikke all verdens forskaling eller armering og er raskt å sette opp. Det hadde vært mitt valg i dag også.

Beregner du 20 eller 25 cm mur og litt armering, kan du enkelt få en pris på nærmeste betongblanderi, du må ikke finne på å blande selv hvis du ikke bor i ødemarken. Leca googler du hvem som er rimeligst, alternativt annen lettklinker.

Naboen slurvet med garasjemuren, lot det stikke gjennom noen fjellrabber i stedet for å fjerne de. Det har vært 45 år med konstant klissbløtt garasjegulv.