4,227    6    0  

Underjordisk garasje; oppkjørsel som iser!

 31     0
Jeg har nettopp overtatt en nybygget bolig, inkl underjordisk felles garasjeanlegg. I oppkjøringen er det asfalt, og varmekabler installert. Oppkjøringen er ganske bratt, men det må jo bli sånn pga. tomtestørrelsen.
Det som ikke er så greit, er at nå når temperaturen har krøpet under -10 så legger det seg likevel is i oppkjøringen slik at vi har store problemer med å komme opp. Man får heller ingen fart fra inni garasjen pga for liten plass. Varmekablene er heller ikke montert helt opp til veien selv om det skrår ca helt opp.
Er det noen som vet noe om ulike typer av slike varmekabler - hvor mange watt bør det være, hva skal de takle av kulde (før man som jeg måtte hakke is eller vi heller må strø med sand), eller hvor jeg kan finne "regler" for slikt? Er det krav ang. helling på nedkjørsel, hvor langt varmekablene skal gå, etc?
Tusen takk for svar - det er svært frustrerende å bli fanget i kjelleren uten å klare å komme opp...Wink Og jeg ønsker å vite litt om utbygger har fulgt alle krav.

   #1
 22,342     Akershus     0
Her er jeg på tynn is ;D

Jeg mener det finnes krav for helling. En annen sak blir om du har sett hvor bratt denne bakken ble før du kjøpte. Var u klar over hllingen før u kjøpte spørs det hvor mye det hjelper å klage på dette. Det at kablene ikke går hele veien opp er derimot en mulig feil.
   #2
 21,481     Enebolig     0
Det bør være 250 watt eller mer pr kvadrat. Selvfølgelig kan det ha begrensninger når det er så kaldt at isen ikke "rekker" å smelte, men stort sett har det fungert greit de få stedene jeg har vært borti slike anlegg.


Vet du noe om hvordan kablene er styrt? Noen har ur, "nattsenking" ol. Det vil være en fordel at de står på hele tiden slik at isen aldri rekker å legge seg. Renner det smeltevann fra skvettlapper ol ut av garasjen?
  (trådstarter)
   #3
 31     0
Varmekablene er kun i hjulsporene. Men man skal regne kvm for hele bilbredden, eller?
Ettersom jeg kan se, er styringen kun på en bryter som er merket "snøsensitivitet" (el lign). Den er på "På". Det rare er, ved nysnø for noen dager siden var hjulsporene isfrie, nå etter at det ble ganske kaldt så har det blitt is og etterhvert veldig glatt ettersom alle spinner opp.
Jeg kjøpte før de startet bygging, og helningen til garasjen var ikke kjent eller oppgitt da.
   #4
 21,481     Enebolig     0
Sånn sett ja, det vanlige er å legge i hele innkjøringspartiet. Kan det tenkes at denne kabelen kun legger inn når det snør?
  (trådstarter)
   #5
 31     0
Hm..kanskje er det det som skjer..? Bra tips. Må nok teste litt ut.
Det virker uansett litt for dårlig effekt. Det skal jo være mulig å komme seg ut av garasjen om morgenen ved -10 grader, spør du meg.. (ja blir rimelig irritert på utbygger som bagatelliserer saken.. :'( )
   #6
 21,481     Enebolig     0
Det er neppe noe galt med effekten dersom sporene har vært isfrie før. I enkelte vaskehaller har man tidsstyring der kablene slås av et par timer før stengetid og slås på 4 timer før åpning. I et slik garasjeanlegg som du nevner, så bør det ligge inne hele tiden. Ingen kan vite når folk kommer hjem.