8,567
15
6
Veien til den perfekte garasje eller carport!
3,083
Gol
2
De aller fleste eneboliger har en garasje. Noen har en liten garasje og andre har en stor. Når temperaturen synker vil gjerne alle som ikke har garasje ha en. Hva skal til for å bygge din drømmegarasje?
Det første du må tenke på er hva skal garasjen brukes til? En garasje som kun brukes til parkering av en bil trenger ikke å være verken stor eller isolert. Skal du ha plass til to biler, den dyre grillen og alle hagemøblene begynner det å bli behov for litt størrelse. Hvis du i tillegg ønsker å bruke garasjen som snekkerverksted eller å reparere bilen også vinterstid vil det være behov for en isolert garasje. Husk at behovene kan endre seg over tid og at dagens åtteåring om ti år trolig vil ha behov for å reparere sin første bil.
Når ønsket størrelse og bruksmønster er definert så er det på tide å starte å se på hva som faktisk er mulig.
1. Plassering på tomt.
Plassering av garasjen er ikke alltid lett, hvor skal garasjen settes opp? Her er tre ting det er viktig å ta hensyn til:
-Reguleringsplanen for din tomt kan gi føringer på både plassering, størrelse og høyde. En garasje plassert på langs av veien kan også utløse krav om snuplass på egen tomt.
- Garasjen bør plasseres i nærheten av veien. Hvis garasjen plasseres langt fra veien blir plutselig mye av tomten oppkjørsel.
- Utsikt, innsyn og sol. Garasjen kan brukes til å begrense innsyn, men kan også ta både egen og naboenes utsikt og både egen og naboers sol. For en garasje med begrenset mønehøyde vil det i praksis være kveldsol som er det som kan forsvinne.
2. Lover og regler.
Fra 1. juli kan du blant annet sette opp en garasje på inntil 50 kvadratmeter eller et tilbygg på 15 kvadratmeter uten at du trenger å be om tillatelse fra kommunen først.
Forenklingen av reglene gir deg mer frihet til å bygge, men du får også mer ansvar.
Du må selv å sørge for at det du ønsker å bygge er i tråd med lovverket. Viktige momenter her utnyttelsesgrad på tomta og reguleringsplanens bestemmelser for garasjer. Selv om det er lov å bygge garasje på inntil 50 kvadratmeter må den være innenfor alle begrensninger i reguleringsplanen for din tomt. De fleste kommuner har et elektronisk kartverk hvor det er mulig å hente ut gjeldende reguleringsplan. Er du i tvil om du kan bygge det du har tenkt, spør kommunen eller her på forumet.
3. Søknadsprosess.
3.1. Ikke søknadspliktige etter plan og bygningsloven § 20-5 og SAK10 § 4-1
Her kan dere bygge en enkel frittliggende garasje inntil 50 m2 i BRA\BYA, bygningen kan ikke brukes til beboelse, mønehøyde kan ikke være over 4,0 meter og gesimshøyde 3,0 meter. Høydene måles etter ferdig planert terreng. Kan ikke ha kjeller og bare en etasje. Den kan bygges helt inntil 1 meter fra nabogrensen. Den må ikke plasseres over ledninger i grunnen.
Her er du selv ansvarlig for at tiltaket følger bestemmelser i plan og bygningsloven. Dvs forskrifter, reguleringsplan og andre tillatelser. Før du begynner å bygge er det greit og informere naboene om tiltaket du har tenkt. Når du er ferdig så må du si ifra til kommunen hva du har bygget og hvor det er plassert på eiendommen.
3.2. Søknadspliktige tiltak som du som tiltakshaver etter plan og bygningsloven § 20-4 og SAK10 § 3-1
Her kan man bygge en frittliggende bygning inntil 70 m2 BRA\BYA. Bygningen kan oppføres i inntil en etasje men her kan man bygge kjeller om ønskelig. Kjelleren kan ikke inneholde oppholdsrom og må ha en himling mindre en 1,5 m over planert terrengs gjennomsnittsnivå rundt bygningen. Bygget kan ha loft som er mindre en 1\3 av underliggende etasje bruksareal. Bruksareal på loft medregnes i det totale bruksarealet.
3.3. Søknadspliktige tiltak med krav om ansvarlig foretak etter plan og bygningsloven § 20-3.
Her må du søke om garasjer eller lignende som er større en 70 m2 BYA\BRA. Søknad om slike garasjer eller lignende må innsendes av foretak som påtar seg ansvar som ansvarlig søker, eventuelt av tiltakshaver med ansvarsrett som selvbygger. For at du skal kunne bli godkjent som selvbygger forutsetter det at du har nødvendig kompensasjon selv, eller at du knytter deg til noen med slik kunnskap.
3.4. Generelt om Utforming av garasjer.
Ved bygging av garasje på boligeiendom må utformingen harmonere med bolighuset. Du bør bruke samme kledning, taktekking, belistning, beslags m.m. Garasje skal være underordnet huset.
Her finner dere mere info:
http://dibk.no/globalassets/bygg-uten-a-soke/informasjonsblader/garasje-bod-o.l.pdf
4. Grunnarbeid.
Som alt annet så burde en garasje også stå på frostfri grunn, dette gjør man ved og grave ut masser og fylle tilbake med stein og pukk. På telefarlig jordtomt bør den isolerte ringmuren føres 400 mm ned under ferdig terreng. Med et drenslag av telesikre masser kan dette reduseres til 300 mm. Der det ikke er fare for tele f.eks. på fjell eller komprimerte sprengstein på fjell kan dybden minskes og tilpasses den nødvendige tykkelsen av tilbakefyllingslaget.
Ved de vanligste grunnforhold kan lette bygninger som garasje i en eller 2 etasjer fundamenteres på en grunn ringmur uten såle. På en garasje så støper man som regel en plate og da blir lastene fra veggene fordelt mere innover på platen PGA armeringen, Under en støpt plate bør man ha isolasjon\isopor pga og hindre oppsugende effekt fra grunnen. Under isolasjon er det derfor tilstrekkelig med ca. 100 mm tykt drenerende masser(Pukk i STR 10-20mm) Om man ikke har en isolert plate bør man ha et kapilærbrytende og drenerende laget være på ca. 250mm tykt.
På utsiden av en plate lønner det seg og isolere ca. 600 mm ut ifra vegger og 120 mm ut ifra hjørner for og hindre at telen kommer innunder og presser bygge opp.
5. Utførelse av garasjen
Hvordan garasjen bygges kommer an på hva garasjen skal brukes til. Momenter å tenke på er:
- Isolert såle tilpasset klimaet der du skal bygge
- Vindtetting av vegger
- Isolering av vegger for tilpasset inneklima
- Taktekking i betong eller tegl, shingel eller stålplatetak tilpasset din bolig og omgivelser garasjen bygges i
- Ferdig grunnet / behandlet kledning
- Kledning i samsvar med din bolig
- Port, dør og vinduer etter eget ønske
- Garasjeinnredning for gode oppbevaringsløsninger
-Dimensjonering av bæringer over port om man ønsker dobbel port.
- Hvilke takstoler skal man ha? (Valmtak, a-takstol eller vanlig w-takstol)
-Bod bakerst i garasjen eller oppe på loftet?
Om man ønsker dobbel port er ikke det så store problemet i gavlveggen på garasjen siden de fleste takstoler er selvbærende, slik at vekten av takstoler, snø osv. belastes på ytterveggene. Takstolene kan leveres etter ønske, noen vil ha w-takstoler uten større lagringsmuligheter oppe, noen vil ha a-takstoler PGA enten lagring eller en bod oppe i andre etasje, men da må man kanskje også ta høyde for en trapp opp i 2 etg. Man kan også få raustet garasje med sperrer og åpen himling om man vil for eksempel ha en løftebukk i garasjen til mindre skruing på biler. Som dere skjønner så er valgene mange.
6. Hva kan gjøres innvendig:
Innvendig i garasjen kan man ha veggene som de er om man ikke har valgt og kjøpe vindtetting.
Evt kle den med underpanel, plater eller gips for og ha den kald og brannsikker med gips.
Om man har valgt vindtetting så er det en ide og isolere den med 100 mm isolasjon og sette på en dampsperre før man kler den med osb, underpanel på Gips.
Det som er kjekt i en garasje er å kle den innvendig med panel for og få feste til kroker og skap for eksempel slik at man får hengt opp dekkene og slipper ha disse på dekkhotell J
7. Montér kan hjelpe deg:
Vi har som kanskje noen kjenner til én garasje konsept som er i konkurranse med mange andre leverandører på dette, vi har flere forskjellige garasjer i vårt spekter. Kan nevne enkel, dobbel garasje, med eller uten hems, med ark, valmtak, shingel eller takstein. Som dere skjønner så har vi et bredt spekter av typer og utforming. Garasjene kan leveres som standard, element og i leca.
Standard garasje kommer som byggesett der du eller snekkeren må kappe opp alt av materialer selv opp mot en kappliste og materialbeskrivelse.
Element garasje kommer ferdig vegger som heises på plass og Montéres av 2-3 mann på 6-8 timer.
Leca garasje blir levert på paller med leca og tilhørende byggevarer, takstoler av tre.
Vi kan også levere en bunn og grunn pakke med alt du trenger fra ferdig gravd og pukket tomt.
Før oppstart hjelper vi deg gjerne med søkeprosessen når det er ønskelig og vi bidrar med gode råd underveis, slik at du blir fornøyd med investeringen din. Våre fleksible
løsninger legger til rette for at du kan utforme bygget slik du ønsker og sørger for
byggemeldings tegninger som er tilpasset tomt og omgivelser, hvis ikke standard garasje kan brukes. Hvis du er interessert i å gjøre en del av jobben selv veileder vi deg basert på vår kunnskap.
Vi har verktøyet du trenger i planleggingsfasen, i byggeprosessen og helt til et ferdig og bruksklart resultat.
- Garasjekalkulator på www.Montér.no
- Tegning og beregning av din garasje
- Byggesøknad med byggemeldingstegninger
- Byggeveiledningsfilmer på www.Montér.no
- Formidling av håndverker
Vi veileder deg til det beste resultatet enten du
Velger å bygge i mur eller tre!
http://www.Montér.no/byggevarer/Montérgarasjen/
Er det noe jeg har glemt bort så setter jeg pris på om dere som medlemmer kan fylle på her med hva mere man må tenke på med dette med garasje.
Det første du må tenke på er hva skal garasjen brukes til? En garasje som kun brukes til parkering av en bil trenger ikke å være verken stor eller isolert. Skal du ha plass til to biler, den dyre grillen og alle hagemøblene begynner det å bli behov for litt størrelse. Hvis du i tillegg ønsker å bruke garasjen som snekkerverksted eller å reparere bilen også vinterstid vil det være behov for en isolert garasje. Husk at behovene kan endre seg over tid og at dagens åtteåring om ti år trolig vil ha behov for å reparere sin første bil.
Når ønsket størrelse og bruksmønster er definert så er det på tide å starte å se på hva som faktisk er mulig.
1. Plassering på tomt.
Plassering av garasjen er ikke alltid lett, hvor skal garasjen settes opp? Her er tre ting det er viktig å ta hensyn til:
-Reguleringsplanen for din tomt kan gi føringer på både plassering, størrelse og høyde. En garasje plassert på langs av veien kan også utløse krav om snuplass på egen tomt.
- Garasjen bør plasseres i nærheten av veien. Hvis garasjen plasseres langt fra veien blir plutselig mye av tomten oppkjørsel.
- Utsikt, innsyn og sol. Garasjen kan brukes til å begrense innsyn, men kan også ta både egen og naboenes utsikt og både egen og naboers sol. For en garasje med begrenset mønehøyde vil det i praksis være kveldsol som er det som kan forsvinne.
2. Lover og regler.
Fra 1. juli kan du blant annet sette opp en garasje på inntil 50 kvadratmeter eller et tilbygg på 15 kvadratmeter uten at du trenger å be om tillatelse fra kommunen først.
Forenklingen av reglene gir deg mer frihet til å bygge, men du får også mer ansvar.
Du må selv å sørge for at det du ønsker å bygge er i tråd med lovverket. Viktige momenter her utnyttelsesgrad på tomta og reguleringsplanens bestemmelser for garasjer. Selv om det er lov å bygge garasje på inntil 50 kvadratmeter må den være innenfor alle begrensninger i reguleringsplanen for din tomt. De fleste kommuner har et elektronisk kartverk hvor det er mulig å hente ut gjeldende reguleringsplan. Er du i tvil om du kan bygge det du har tenkt, spør kommunen eller her på forumet.
3. Søknadsprosess.
3.1. Ikke søknadspliktige etter plan og bygningsloven § 20-5 og SAK10 § 4-1
Her kan dere bygge en enkel frittliggende garasje inntil 50 m2 i BRA\BYA, bygningen kan ikke brukes til beboelse, mønehøyde kan ikke være over 4,0 meter og gesimshøyde 3,0 meter. Høydene måles etter ferdig planert terreng. Kan ikke ha kjeller og bare en etasje. Den kan bygges helt inntil 1 meter fra nabogrensen. Den må ikke plasseres over ledninger i grunnen.
Her er du selv ansvarlig for at tiltaket følger bestemmelser i plan og bygningsloven. Dvs forskrifter, reguleringsplan og andre tillatelser. Før du begynner å bygge er det greit og informere naboene om tiltaket du har tenkt. Når du er ferdig så må du si ifra til kommunen hva du har bygget og hvor det er plassert på eiendommen.
3.2. Søknadspliktige tiltak som du som tiltakshaver etter plan og bygningsloven § 20-4 og SAK10 § 3-1
Her kan man bygge en frittliggende bygning inntil 70 m2 BRA\BYA. Bygningen kan oppføres i inntil en etasje men her kan man bygge kjeller om ønskelig. Kjelleren kan ikke inneholde oppholdsrom og må ha en himling mindre en 1,5 m over planert terrengs gjennomsnittsnivå rundt bygningen. Bygget kan ha loft som er mindre en 1\3 av underliggende etasje bruksareal. Bruksareal på loft medregnes i det totale bruksarealet.
3.3. Søknadspliktige tiltak med krav om ansvarlig foretak etter plan og bygningsloven § 20-3.
Her må du søke om garasjer eller lignende som er større en 70 m2 BYA\BRA. Søknad om slike garasjer eller lignende må innsendes av foretak som påtar seg ansvar som ansvarlig søker, eventuelt av tiltakshaver med ansvarsrett som selvbygger. For at du skal kunne bli godkjent som selvbygger forutsetter det at du har nødvendig kompensasjon selv, eller at du knytter deg til noen med slik kunnskap.
3.4. Generelt om Utforming av garasjer.
Ved bygging av garasje på boligeiendom må utformingen harmonere med bolighuset. Du bør bruke samme kledning, taktekking, belistning, beslags m.m. Garasje skal være underordnet huset.
Her finner dere mere info:
http://dibk.no/globalassets/bygg-uten-a-soke/informasjonsblader/garasje-bod-o.l.pdf
4. Grunnarbeid.
Som alt annet så burde en garasje også stå på frostfri grunn, dette gjør man ved og grave ut masser og fylle tilbake med stein og pukk. På telefarlig jordtomt bør den isolerte ringmuren føres 400 mm ned under ferdig terreng. Med et drenslag av telesikre masser kan dette reduseres til 300 mm. Der det ikke er fare for tele f.eks. på fjell eller komprimerte sprengstein på fjell kan dybden minskes og tilpasses den nødvendige tykkelsen av tilbakefyllingslaget.
Ved de vanligste grunnforhold kan lette bygninger som garasje i en eller 2 etasjer fundamenteres på en grunn ringmur uten såle. På en garasje så støper man som regel en plate og da blir lastene fra veggene fordelt mere innover på platen PGA armeringen, Under en støpt plate bør man ha isolasjon\isopor pga og hindre oppsugende effekt fra grunnen. Under isolasjon er det derfor tilstrekkelig med ca. 100 mm tykt drenerende masser(Pukk i STR 10-20mm) Om man ikke har en isolert plate bør man ha et kapilærbrytende og drenerende laget være på ca. 250mm tykt.
På utsiden av en plate lønner det seg og isolere ca. 600 mm ut ifra vegger og 120 mm ut ifra hjørner for og hindre at telen kommer innunder og presser bygge opp.
5. Utførelse av garasjen
Hvordan garasjen bygges kommer an på hva garasjen skal brukes til. Momenter å tenke på er:
- Isolert såle tilpasset klimaet der du skal bygge
- Vindtetting av vegger
- Isolering av vegger for tilpasset inneklima
- Taktekking i betong eller tegl, shingel eller stålplatetak tilpasset din bolig og omgivelser garasjen bygges i
- Ferdig grunnet / behandlet kledning
- Kledning i samsvar med din bolig
- Port, dør og vinduer etter eget ønske
- Garasjeinnredning for gode oppbevaringsløsninger
-Dimensjonering av bæringer over port om man ønsker dobbel port.
- Hvilke takstoler skal man ha? (Valmtak, a-takstol eller vanlig w-takstol)
-Bod bakerst i garasjen eller oppe på loftet?
Om man ønsker dobbel port er ikke det så store problemet i gavlveggen på garasjen siden de fleste takstoler er selvbærende, slik at vekten av takstoler, snø osv. belastes på ytterveggene. Takstolene kan leveres etter ønske, noen vil ha w-takstoler uten større lagringsmuligheter oppe, noen vil ha a-takstoler PGA enten lagring eller en bod oppe i andre etasje, men da må man kanskje også ta høyde for en trapp opp i 2 etg. Man kan også få raustet garasje med sperrer og åpen himling om man vil for eksempel ha en løftebukk i garasjen til mindre skruing på biler. Som dere skjønner så er valgene mange.
6. Hva kan gjøres innvendig:
Innvendig i garasjen kan man ha veggene som de er om man ikke har valgt og kjøpe vindtetting.
Evt kle den med underpanel, plater eller gips for og ha den kald og brannsikker med gips.
Om man har valgt vindtetting så er det en ide og isolere den med 100 mm isolasjon og sette på en dampsperre før man kler den med osb, underpanel på Gips.
Det som er kjekt i en garasje er å kle den innvendig med panel for og få feste til kroker og skap for eksempel slik at man får hengt opp dekkene og slipper ha disse på dekkhotell J
7. Montér kan hjelpe deg:
Vi har som kanskje noen kjenner til én garasje konsept som er i konkurranse med mange andre leverandører på dette, vi har flere forskjellige garasjer i vårt spekter. Kan nevne enkel, dobbel garasje, med eller uten hems, med ark, valmtak, shingel eller takstein. Som dere skjønner så har vi et bredt spekter av typer og utforming. Garasjene kan leveres som standard, element og i leca.
Standard garasje kommer som byggesett der du eller snekkeren må kappe opp alt av materialer selv opp mot en kappliste og materialbeskrivelse.
Element garasje kommer ferdig vegger som heises på plass og Montéres av 2-3 mann på 6-8 timer.
Leca garasje blir levert på paller med leca og tilhørende byggevarer, takstoler av tre.
Vi kan også levere en bunn og grunn pakke med alt du trenger fra ferdig gravd og pukket tomt.
Før oppstart hjelper vi deg gjerne med søkeprosessen når det er ønskelig og vi bidrar med gode råd underveis, slik at du blir fornøyd med investeringen din. Våre fleksible
løsninger legger til rette for at du kan utforme bygget slik du ønsker og sørger for
byggemeldings tegninger som er tilpasset tomt og omgivelser, hvis ikke standard garasje kan brukes. Hvis du er interessert i å gjøre en del av jobben selv veileder vi deg basert på vår kunnskap.
Vi har verktøyet du trenger i planleggingsfasen, i byggeprosessen og helt til et ferdig og bruksklart resultat.
- Garasjekalkulator på www.Montér.no
- Tegning og beregning av din garasje
- Byggesøknad med byggemeldingstegninger
- Byggeveiledningsfilmer på www.Montér.no
- Formidling av håndverker
Vi veileder deg til det beste resultatet enten du
Velger å bygge i mur eller tre!
http://www.Montér.no/byggevarer/Montérgarasjen/
Er det noe jeg har glemt bort så setter jeg pris på om dere som medlemmer kan fylle på her med hva mere man må tenke på med dette med garasje.
Signatur
Man trenger i alle fall en kurs til lys og portåpner. Mange vil gjerne kunne lade en elbil eller ha et lite verksted som krever noen stikk.
mange tror også at de kan gjøre mye selv siden det "bare" er en garasje....
viktig og planlegge det fra starten av, hva man ønsker, hva som evt må graves ned av rør etc.
når først gravemaskinen er på tomta for og planere til garasje, er det veldig greit og kunne bruke den maskinen til og grave kabel/rør grøft med
mange trenger kun en lampe og en stikk, og noen trenger eget skap med 10 kurser....
veldig vanskelig og kunne spå noen pris det, det kan jo variere alt i fra 5K til 40K....
Bra innspill..
Da må man huske på og legge trekkerør i plate feks, og opp i veggen. Lønner seg også og grave en jordkabel\trekkerør til dette formålet fra huset og til garasjen når man har gravemaskin på tomten allerede ved grunnarbeid
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
husk at det er forskjell på kvalitet på rørene, de billigste er kun enkle, de litt mere proffe er "dobble", dvs røret består av 2 lag og tåler mye mer og klapper ikke sammen så lett, og mye enklere og trekke kabel i
om man ikke trenger strøm i dag, sørg i hvertfall for og få ned røret og inn i garasjen så er det klart til senere
Dette tar endel plass og legger ofte begrensninger på plasseringen.
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Skal sende inn søknad på 68kvm garasje i neste uke, så godt i gang med planleggingen.
Nå har saltet og piggdekk laget sine merker i betongen som må rettes.
Ja, og fall eller ikke i garasjen.
Ja kjekt og smørt på et epoksy underlag på gulvet, samt sluk med fall imot er et must om det så er bare ut i en gråvannstank så hjelper det. Men blir ofte mye grus og sand ned i slike sluker så kjekt og ha egen tank til dette:)
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice